София се отказва да дава спирките на градския транспорт на концесия

София се отказва да дава спирките на градския транспорт на концесия

Столичната община ще инвестира собствени средства в изграждане на спирки на градския транспорт и подмяна на съществуващите, които не са в добро състояние. Отпада идеята това да стане с публично-частно партньорство под формата на концесия.

Това обясни кметът Йорданка Фандъкова пред Mediapool.

Новият зам.-кмет по транспорта Кристиан Кръстев ще трябва да направи програма за подмяна и поставяне на нови спирки. Според Фандъкова вместо с концесия, това трябва да стане със средства на общината, които да се предоставят на районните кметове. Подобен опит имало от последните месеци в няколко столични района. "Дадохме пари на районните кметове, те направиха процедурите и спирките, които са на прилични цени, вече са налични", обясни Фандъкова.

В средата на миналата година Столичният общински съвет за пети път реши да задейства процедурата по отдаване на спирките в София на концесия. Правилата за това бяха приети, но процедура така и не беше обявена.

Преди година и половина идеята беше на концесия за 15 години да се дадат 2600 спирки на градския транспорт. Предвиждаше се минималното концесионно плащане да е около 80 000 евро на година. Освен с покриването му, концесионерите му трябваше да се ангажират със срок за подмяна на спирките или поставяне на навеси, където няма такива.

Частните стопани трябваше да печелят от отдаването под наем на 400 реклами и 300 павилиона към спирките.

Предходният опит за осигуряване на инвестиции в спирките на градския транспорт беше осуетен заради обвинения, че процедурата се прави за определени играчи, а интересът е овладяване на външната реклама и монопол при павилионите по спирките. Фандъкова очакваше последният вариант на процедурата, гласуван през лятото на 2018 г., да бъде обжалван.

Още миналата година кметът обяви, че общината вероятно ще се откаже и от концесията за изграждане на система за велосипеди под наем. Срещу инвестицията в нея, частните собственици трябваше да печелят от реклама по колелата и стоянките. От местната власт обявиха, че проучват нови варианти за изграждането на системата, но до момента предложение в тази посока няма.

Споделяне
Още от България