София ще бори мръсния въздух с училищни автобуси

Пилотно те ще обслужват учениците от 1-и до 4-и клас в 18-о СУ "Уилям Гладстон" и 32-о СУ "Свети Климент Охридски"

София ще бори мръсния въздух с училищни автобуси

Докато Столична община се проваля с основната си мярка за борба с мръсния въздух - смяната на цапащите печки, екипът на Йорданка Фандъкова стартира пилотна схема за общински автобуси, които да обслужват училища в центъра на столицата.Така се цели да се спре потока от коли на родители към училищата, да се намали трафика в центъра на града, а оттам и замърсяването на въздуха. Спорно е обаче доколко мярката ще има ефект, защото тя пилотно стартира само с две училища в центъра на столицата и дори при разрастването ѝ се загатва, че са анализирани само учебни заведения в центъра, но не и в останалите квартали на града.

"Предложението за пилотни училищни автобуси е разработено от проект "Зелена София". Екипът се фокусира върху анализ на трафика около 9-те централни столични училища", уточняват от Столична община.

За момента, пилотната схема ще се финансира от общината, а многократно граждански асоциации са споменавали, че от нея ще има ефект, ако се прилага в целия град и се финансира от родителите, които и без това ще пестят средства от автомобилите си.

Стартът е с две училища, цели се включване на 18

Схемата пилотно ще стартира от 2021 г., в рамките на два поредни месеца, с учениците от 1 до 4 клас в столичните училища 18-о СУ "Уилям Гладстон" и 32-о СУ "Свети Климент Охридски". Родителите им ще могат да се възползват от училищните автобуси на общината, които ще функционират като част от мрежата на градския транспорт и ще ползват спирките му, съобщиха от общината.

"Избрани са учениците от първи до четвърти клас, защото най-често техните родители използват всеки ден, по два пъти, автомобилите си, за да заведат и приберат децата си от училище. По-големите класове се прибират сами, с градския транспорт", коментираха от общината пред Mediapool.

Тези данни се потвърждават и от нарочно проведена анкета. 52.5% от над 2000 анкетирани софиянци са посочили, че изпращат детето си на училище с автомобил.

От общината добавят още, че мярката ще доведе и до намаляване на задръстванията, които се получават в периметъра на училищата, а и като цяло в центъра на града.

Пилотните училищни автобуси са били разработени по проект "Зелена София". В детайли, на базата на адресите на децата от 1-ви до 4-ти клас и съвместно с ирландската компания Good Travel Software (GTS) "Зелена София" са разработени 9 маршрута, като всеки от тях обслужва 2 училища, т.е. общо 18 училища. За тестовия период бяха избрани финално 2 от тях.

На базата на предварително допитване до родителите има заявен интерес от близо 70 деца.

Едва 10% сменят мръсните печки

В същото време основната мярка на общината за борба с фините прахови частици - смяната на мръсните печки, бележи слаби резултати. За целта има осигурени средства по два европроекта, директно от Брюксел по програма Life и от оперативната програма "Околна среда", по които общо са предвидени 77.3 млн. лв. От 55 000 домакинства, отопляващи се на дърва и въглища едва близо 5 700 заявиха интерес по двете програми или едва 10.3 на сто.

Принципно по програма Life могат да се заменят мръсните печки за 5000 домакинства, но за момента това се случва със 140 домакинства, които са в т.нар. демонстративна фаза.

В проекта са включени кварталите "Требич", "Филиповци", "Абдовица" и "Димитър Миленков" и селата Волуяк, Мрамор, Кубратово, Световрачене, Негован, Чепинци, Казичене, Бусманци и Кривина. Кандидатите за подмяна на отоплителните уреди трябва да се отопляват на дърва и/или въглища, да са заявили доброволно желание за участие, да са собственик/съсобственик на имота с жилищно предназначение, за който кандидатстват. През месец април ще продължи набирането на кандидати.

По проекта по програма "Околна среда" интерес заявиха 5500 кандидати. Принципно, по програмата, при интерес, могат да бъдат подменени отоплителните уреди на около 9 500 домакинства, като общият брой уреди, които ще бъдат доставени и монтирани обаче, ще бъде над 14 600 в това число до три климатика на домакинства, пелетни устройства за отопление и котли на газ и отделно ще бъдат доставени и 11 023 радиатора за вътрешно-сградните инсталации на домакинствата.

Преди ден стана ясно, че кметът Фандъкова не изпълнява и предизборните си обещания за разрастване на мрежата от буферни паркинги край метрото. 22 години недовършен стои този на бул. "Сливница", алармира "Спаси София". Не е изграден и обещания на Централна гара.

Споделяне

Още по темата

Още от България

Как да бъде увековечен художествено Бойко Борисов?