София ще тегли заем от 120 млн. лв., който ще изплаща 20 години

Кредитът ще е от Европейската инвестиционна банка и ще е за ремонт на основни булеварди

София ще тегли заем от 120 млн. лв., който ще изплаща 20 години

Заем от 120 млн. лв. ще тегли Столична община за да реализира 10 стратегически обекти за 5 години. Сред тях са и затлачени ремонти, а също и нови булеварди. Кредитът ще е от Европейската инвестиционна банка, с която вече се водят преговори. Срокът за погасяване на заема ще е 20 години, а лихвата - 0.35%. Това обяви във вторник кметът Йорданка Фандъкова заедно със зам.-кмета по финансите Дончо Барбалов. Новината бе посрещната с възмущение от част от общинските съветници извън управляващото мнозинство, които останаха изненадани, че за основни ремонти все още не са завършили отчуждителни процедури и тепърва се търсят средства.

"В моята програма съм заложила като приоритет завършването на вътрешните рингове на София, така и връзките с Околовръстния път. Безспорно това са големите проекти, които изискват и много големи инвестиции. Ако работим само със средства на общината трябва да работим с много бавни темпове, или да ограничим останалите инвестиции в столицата", аргументира се Фандъкова.

За част от обектите общината вече имаме работни проекти, за други проектирането е на финала и вървят отчуждителните процедури.

"Благодарение на финансовата стабилност на София и инвестиционния ни рейтинг, имаме шанс да получим много добри условия – 0.35% лихва, без такси и комисионни за срок от 20 години", добави още кметът.

Инвестиционният рейтинг на Столична община, обявен от Стандарт енд Пуърс е ВВВ и е дългосрочен със стабилна перспектива.

За какво ще отидат парите?

Средствата ще се разходват за довършване на на бул. "Тодор Каблешков" и бул. "Филип Кутев", които са ключова част от третия градски ринг, която свързва бул. "България" и бул. "Симеоновско шосе". Очаква се той да разтовари чувствително трафика през центъра. До момента ремонта на северното платно по "Тодор Каблешков" е повече от злополучен, като забавянето на строителните работи е повече от 80 дни. Почти половината от него бе обосновано с дъждове в иначе сушавата 2020 година.

Средствата ще отидат и за изграждане на бул. "Копенхаген". Целта е да се намали трафика по бул. "Ал. Малинов" и да се даде нова връзка на "Младост" с Цариградско шосе.

Другият ключов проект е изграждане на бул. "Източна тангента", който свързва бул. "Ботевградско шосе", бул. "Владимир Вазов" и Северна скоростна тангента. Ще се строи и бул. "Рожен", който ще даде връзка на северните квартали с центъра, а също и разширяване на бул. "Ломско шосе".

Със заема ще се осъществи реконструкция на бул. "Скобелев" с отдалечаване на трамвайното трасе от близките сгради и реконструиране на транспортния тунел под НДК, който се нуждае от цялостна рехабилитация.

"Трамваят с рампа ще бъде качен на покрива на транспортния тунел. Целта е отдалечаване от близките сгради. Сега там имаме един коловоз и трамваите се изчакват. Проектът предвижда да има два коловоза на покрива на тунела. Рехабилитацията на тунела ще се извършва успоредно", обясни зам.-кметът по строителството инж. Ангел Джоргов.

Парите ще отидат и за обновяване на тунела към "Люлин" (бул. "Царица Йоана") заедно с пътните платна и трамвайния път.

В топ 10 на стратегическите инвестиции на кмета Фандъкова влиза още обновяване на трамвайното трасе по бул. "Стамболийски" и изграждане на Зеления ринг на София – от "Слатина" до Борисовата градина, което включва велоалея, места за спорт и почивка по трасето на старата жп линия.

5 резервни проекти при забавяне

Явно, Столична община си е взела едно наум с непрекъснатите "ремонт на ремонта" и забавяне на обновяване на булеварди, които се наблюдават през последните години и затова е подготвила и списък от 5 резервни обекти.

Те са изграждане на ул. "Войводина могила" в "Овча купел", която ще осигури обходен маршрут по време на изграждането на Околовръстния път, рехабилитация на бул. "Рожен" от надлеза при жп линията до надлез "Надежда", рехабилитация на бул. "Джеймс Баучер" заедно с трамвайното трасе, изграждане на Западната тангента и възстановяване от бордюр до бордюр на улиците, по които в следващите години ще бъде изградена канализация по европрограмата "Околна среда".

Реакция

Част от общинските съветници извън управляващото мнозинство останаха изненадани, че след 10 години в ролята на кмет, Фандъкова все още не е завършила отчуждителните процедури за основните булеварди и тепърва осигурява средства за завършването им.

"След над 10 години като кмет, днес разбрахме, че Фандъкова тепърва ще търси заем от €60 млн. за изграждане или ремонт на основни булеварди в София. Нищо, че пари за част от тези булеварди са били залагани в поне няколко предишния бюджета на Столична община. Днес тя също така призна, че "повечето от тях имаха или все още имат нужда от сериозни отчуждителни процедури". Това най-просто значи, че Столична община не е направила кой знае какво, за да може да изгради или ремонтира", посочи Симеон Ставрев от "Демократична България".

Той добави, че цялата тази история със заема е "като обещанието на Борисов, че ще завърши магистрала Хемус до 2024 г. - срок, който е почти невъзможно да бъде изпълнен, но пък е хубаво да го посочи на избирателите с оглед на предстоящите избори".

Споделяне

Още от България

Трябва ли да се отворят ресторантите?