Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

София спасява автотранспорта със заем от близо 16 млн. лева

0 коментара
Сн. БГНЕС, архив

Близо 16 млн. лева от бюджета на Столичната община вероятно ще бъдат дадени като заем на "Столичен автотранспорт". Сумата ще се използва за покриване на просрочени дългове на общинското дружество. Натрупаните задължения на компанията забавяли доставките на резервни части за автобусите и създавали опасност от забавяне или спиране на снабдяването с дизелово гориво, както и от завеждането на искове за принудително събиране на задълженията.

В четвъртък общинският съвет трябваше да гласува отпускането на кредита за дружеството. Периодът му е 5 години, а лихвата минимална – 1.1%, и има гратисен период от една година. Решениеот обаче беше отложено с формалното обяснение, че не минало през водещата комисия по финанси.

Според доклада за отпускането на заема най-голямата част от сумата ще се използва за погасяване на задължения за дизелово гориво – близо 5.6 млн. лева. Над 4.2 млн. лева са за плащане на лизингови вноски, повече от 2.6 млн. лева – за резервни части, 1.22 млн. лева за горивно-смазочни материали, 1.3 млн. лева за гуми и около 806 000 лева за застраховки.

Общинските транспортни дружества изпитват финансови проблеми от 2020 година и периодично получават помощ от общината. От доклада за отпускането на заема за "Столичен автотранспорт" става ясно, че дружеството няма пари, за да покрие старите си задължения. Приоритетно се плащат заплатите на работещите в него, а приходите, които идват от изпълнението на т. нар. транспортна задача, не са достатъчни, за да покрият увеличените разходи за горива и резервни части.

Всичко това води и до проблеми в работата на компанията. Например към трета седмица на септември 2022 г. извън експлоатация по технически причини са били 30 автобуса от гаража "Малашевци", които са чакали подмяна на части и възли или обслужване по график.

"Ситуацията в останалите два гаража - "Земляне" и "Дружба", е идентична и се дължи на липсата на резервни части, материали и консумативи, които не се доставят, тъй като контрагентите не са получили дължимите суми за предходни доставки. От своя страна изпълнението на заявките се забавя поради затруднения на доставчиците. Този дисбаланс нарушава нормалните експлоатационни планове", пише в мотивите към доклада.

В него се казва още, че трябва да се погасят и задълженията за доставки на дизелово гориво, тъй като "предвид размера на задължението това ще спести лихви за забава, които се дължат при просрочие и могат да бъдат претендирани включително и по съдебен ред".

"Върху неизплатените суми се начисляват лихви за забавено плащане, а поради увеличаващия се размер на общото задължение доставчикът може да наложи обезпечителни мерки и да предяви частично или изцяло искове за събиране на вземането по съдебен ред, което е свързано с допълнително разходи за "Столичен автотранспорт", пише още в доклада. Допълва се че при "продължаващо системно неплащане на ликвидни и изискуеми задължения съществува риск доставките на заявените за следващи периоди количества дизелово гориво да се забавят или да има отказ на доставчика от изпълнение на договора поради неплащане на предходни задължения".

"Предоставянето на заема сега ше позволи своевременното ремонтиране и подготовка на повдижния състав за зимния сезон и гарантиране на нормалната експлоатация при очакваните лоши климатични условия", пише още в мотивите. 

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.