Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

София вече има ново пространство за съвременно изкуство

Галерия "Структура“ бе открита с изложбата "Форми на съвместно съществуване“

0 коментара
автор Марсел Оденбах - Im Schiffbruch nicht schwimmen konnen (Корабокрушение, и ти не можеш да плуваш), 2011
  • Автор Бора Петкова, Рисунка по фотография („Спри да бъдеш турист. Започни революция. Започни да се чувстваш у дома“ 2011)
  • Автор Михаил Новаков, Спящата Венера, 2017
  • Красимир Терзиев - ЛунаПалмаЗемя, 2017

От снощи София разполага с ново пространство за съвременно изкуство – галерия “Структура”. Разположено в сърцето на града (до Централна поща), едно неочаквано архитектурно съкровище от 1936 г. е внимателно възстановено, за да бъде върнато на хората под формата на модерно място.

Отношението към традицията, съчетано с усет към новото, ще превърнат локацията в притегателен център за всички, които искат да усетят съвременните пулсации на времето.

Ръководена от изкуствоведа и куратор д-р Мария Василева, галерия “Структура” ще представя най-новото от областта на визуалните изкуства.

Първата изложба в новата галерия е под мотото “Форми на съвместно съществуване”. Тя е разговор за личното и общото, за близкото и далечното и за онази толкова естествена, но и толкова непостижима съвместимост, която определя съществуването ни във всеки един момент.

Какво се случва след големите утопии на мултикултурализма? Повлия ли провалът им върху персоналното ни усещане за света? Невинността е изгубена, детронирана от цинизма. Мегапроектът се превърна в мулти култи фешън лейбъл, който само декорира всекидневието ни с екзотика.

Зад паравана на разнообразието е скрита невъзможността за общо живеене. То става все по-трудно дори в рамките на една държава, един град, един дом. Социалните и политическите проблеми неизменно се преплитат с измеренията на личното. Индивидуалните неуспехи и травми се препокриват, но и разминават с обществените правила и с политическите амбиции.

Изкуството също търси своя образ – между социалното и идеалистичното, между документа и чистия творчески нагон, между критиката и утехата.

Изложбата се занимава с радостите и тревогите на съвременния човек: от скритите аспекти на майчинството в рисунките на Севда Шкутова и Боряна Росса до мрачната космическа утопия в живописта на Красимир Терзиев. Изследването преминава през изхвърлените на боклука персоналии в асамблажа на Светлана Мирчева, “портретите” на взаимно отблъскващи се обекти в снимките на Гаини Нурсапина, опита за опознаване на себе си или идентифициране с другия в работите на Викенти Комитски, Оливия Михалтиану, Михаил Новаков и Стефка Георгиева. Оръжията като съвършен господар в естетизираните фотоси на Валентин Стефанов или като “невинна” детска играчка в рисунките на Нина Ковачева преливат в активна форма на насилие във видео пърформанса на Марияна Василева.

Макар и без звук, крясък се чува от рисунката на Надежда Олег Ляхова, триптиха на HR-Stamenov и розовото неоново послание “I Am Safe” на Калин Серапионов, станало популярно през последните години на тероризъм и интернет доминанта. Конкретна историческа съпоставка служи за изходна точка в произведението на Марсел Оденбах – днешни мигранти наблюдават крушението на европейските колонизатори, пресъздадено в картината на Жерико “Салът на Медуза”. Борис Делчев работи директно с историята и нейните артефакти. Бора Петкова търси себе си в анонимността на големия град, а Игор Ешкиня дава лице на анонимния обект. Това, което не можем да видим, трябва да прозрем – в черните скулптури на Бистра Льошевалие или през плътно спуснатия бретон в живописта на Станимир Генов.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.