София задейства част от мерките срещу мръсния въздух

Окончателно - администрацията ще може да забранява паркирането в центъра и да пусне по-евтин градски транспорт

София задейства част от мерките срещу мръсния въздух

Спешните мерки срещу мръсния въздух в София реално бяха задействани от общината в четвъртък още преди да са влезли в сила. За четвъртък и петък беше обявена прогноза за опасно мръсен въздух, което накара администрацията да призове гражданите да ползват градски транспорт и да прави проверки за това дали отпадъци се ползват за отопление.

В същото време общинският съвет окончателно прие механизма за действие в дни с прекомерно запрашаване, който включва и затваряне на платените зони за паркиране и пускането на по-евтин градски транспорт в дните с най-сериозно запрашаване. Действията в него засягат замърсяването от трафика, но не и от битовото отопление, за което ще се разчита на действия от страна на правителството.

Механизмът ще влезе в сила най-късно след 14 дни. Част от действията, разписани в него, не изискват санкция на общинския съвет и реално можеше да се прилагат от администрацията преди да бъдат приети от съветниците.

В действие

Така администрацията задейства по-леките мерки - призиви за използване на градски транспорт и проверки в пунктовете за вторични суровини и в сервизите, където има отработени масла. Дали от тях ще има ефект, ще стане ясно утре, когато ще има обобщени данни за среднодневната концентрация на фини прахови частици. Според почасовите данни, публикувани на сайта на Столична община, засега се оправдават предупрежденията за прекомерно замърсяване в района на станциите "Надежда", "Хиподрума" и "Павлово". За петък прогнозата е за още по-голямо замърсяване, при това във всички станции.

Според приетия от общинските съветници механизъм за действие при мръсен въздух при прогнозата, обявена за четвъртък и петък, трябва да се задействат мерките за среден риск (от 101 до 150 микрограма). Те включват призиви към гражданите да не ползват личните си автомобили и таксита, а де се движат с градски транспорт, да не се отопляват на твърдо гориво, миене на улиците при добро време, както и извънредни проверки на КАТ за цапащи коли, а също на Столичния инспекторат и Регионалната инспекция по околната среда и водите - на пунктовете за вторични суровини и автосервизите. Целта на вторите проверки е да се спре използването на боклуци за отопление.

Реално в четвъртък заработиха две от тези мерки - общината призова гражданите да ползват градски транспорт и пусна проверки на пунктовете за вторични суровини и автосервизите. "Наблюдаваме ситуацията и ако е нужно, ще направим допълнителни усилия", коментира кметът Йорданка Фандъкова и добави, че още е рано да се каже дали от тези действия е имало ефект. На въпрос как е дошла на работа, тя отговори, че е пътувала с тролей, който бил нов и топъл. Част от общинските съветници също обясниха, че са ползвали градския транспорт, за да стигнат до сградата на общината в центъра.

Фандъкова добави още, че администрацията е готова и веднага да въведе по-евтин градски транспорт, стига да са изпълнени условията за задействане на тази мярка.

По-евтин, но и безплатен транспорт

Всъщност пускането на т. нар. "зелен билет" на цена от 1 лев за цялата градска мрежа за един ден е най-крайната мярка срещу замърсяването, гласувана от общинарите. Тя ще влиза в сила, ако има превишение на концентрациите на фини прахови частици над 200 микрограма на куб. метър (при норма от 50 микрограма за денонощие) в поне две от градските станции за измерване в два последователни дни, или в 4 за един ден.

В тази ситуация ще трябва да бъдат пуснати повече коли, за да се поеме увеличеният брой пътници. Допълнителните разходи на транспортните оператори за това ще бъдат компенсирани от бюджета на общината. Тази мярка обаче няма да влиза в сила на следващия ден след отчетеното опасно запрашаване, а ден след това. Причината е, че официалната информация за концентрациите на прах идва в общината към 10 часа на следващия ден и тогава вече е късно за евтин градски транспорт или затваряне на зоните за платено паркиране.

Паркиране по големи булеварди

Сред другите мерки, приети от общинарите, са пълна или частична забрана за паркиране в синята и зелената зона в София при прогноза за най-сериозното замърсяване – над 200 микрограма на кубичен метър.

При умерено замърсяване (между 51 и 100 микрограма на кубичен метър) ще се предприема и оросяване на улиците и допълнително машинно метене и миене. Това обаче ще се прави, ако времето позволява, т.е. ако няма опасност улиците да се превърнат в ледени пързалки или ако не се очаква на следващия ден да вали.

При висок риск от замърсяване или нива на прах във въздуха от 151 до 200 микрограма на кубичен метър към призивите, проверките и миенето и метенето на улиците ще се прибави и влизането в сила на схема за паркиране на автомобили в крайните десни ленти на входно-изходните артерии на града. То ще е позволено само на около 10 места, където има връзка с градския транспорт. С тях ще се осигурят около 1600 извънредни места за паркиране.

В бъдеще време

Общината предвижда и мерки като затваряне на целия или части от центъра за коли, плаващо работно време в общинската администрация, за да не пътуват всички служители в пиковите часове, както и пълна забрана за коли и безплатен градски транспорт в целия град. Те обаче може да влязат в сила при промени в законодателството, с които да се въведат екостикери за колите.

Въвеждат се и постоянни мерки като такси за използването на строителни машини като багери, тройно увеличение на таксите за влизане на камиони в града, оптимизиране на движението на колите за смет в центъра на града, както и въвеждането на изискването всички автобуси на градския транспорт в центъра да отговарят на стандарта Евро 6.

Критики

Решението за извънредно паркиране по булевардите предизвика критиката на Иво Божков ("Реформаторски блок"), според когото това предложение поражда недоумение. Той изрази опасения, че така ще се паркира в буслентите по основни булеварди и това ще пречи на движението на градския транспорт. Коментира още, че липсват действия за подобряване на ситуацията в кварталите, а всичко е концентрирано в центъра.

Според Малина Едрева (ГЕРБ) такъв проблем с паркирането по булевардите няма да има, тъй като местата за извънредно паркиране по булевардите ще са в периферията на града. Целта е те да се ползват от хора от крайните квартали, от близките села или от други градове, които да оставят колите си на входовете на града и да се придвижват с градски транспорт. На притеснението, че няма мерки за кварталите от ГЕРБ отговориха, че като се надяват като се забрани паркирането в центъра това да накара хората от кварталите, които по принцип пътуват с коли до центъра, да не ги ползват и така да се подобри и качеството на въздуха в кварталите.

Критика срещу механизма за действие изрази и Войслав Тодоров от коалиция "Сердика". Според него мерките са закъснели и са малко, а това, че могат да се прилагат заедно или поотделно по преценка на администрацията няма да даде нужния ефект. "Струва ми се, че са направени така, че никога да не влязат в сила", коментира той.

Венци Мицов от Група 5 предложи зеленият билет да важи за всеки ден от периода, в който "Топлофикация - София", осигурява парно на абонатите си. Идеята обаче беше отхвърлена от мнозинството.

Споделяне
Още по темата
Още от България

Защо името на премиера се свързва с аферата с къщата в Барселона?