Софиянски поиска Пактът за стабилност приоритетно да финансира транспортен коридор 8

Финансирането на коридор номер 8 да бъде поставено като приоритет пред Пакта за стабилност, призова кметът на София Стефан Софиянски на международна конференция в столицата за икономическото развитие на районите около транспортния път. Според него преди техническото изграждане на инфраструктурата трябва да се осигури свободно движение на стоки и хора през границите на държавите.

Делегацията от Албания например е чакала часове на няколко гранични пункта, за да участва в днешния форум, добави един от организаторите на конференцията - Том Ингланд. Меморандумът за разбирателство за развитие на Общоевропейския коридор номер 8 е подписан на 9 септември 2002 година.

Проектът започва от адриатическото крайбрежие на Албания - пристанище Дурас, преминава през македонската столица Скопие, през София и завършва във Варна.

Директорът на изпълнителна агенция "Пътища" Тодор Тодоров информира участниците в конференцията, че в момента се изпълнява участък от ГКПП"Гюешево" до София. От там връзката ще бъде с автомагистрала "Люлин", която ще се строи от пролетта на 2004 година.

Стойността на магистралата е 149 милиона евро. 111 милиона евро от тях са безвъзмезна помощ по програмата ИСПА. Автомагистрала "Тракия" в участъка "София-Оризово" с дължина 172 км и от Оризово до Бургас запад с дължина 19 километра също е проект, свързан с Коридор 8.

От компетенциите на министерството на транспорта е изграждането на 2,5 километра железопътна линия между гара Гюешево и границата с Македония. Инвестицията е на стойност 11 милиона евро като 1 милион евро е безвъзмездната помощ от ФАР, каза ръководителят на отдел "Инвестиции" в транспортното министерство Лазар Кръстев.

Планира се и реконструкция на ж.п.линията Радомир - Гюешево /88 км/. Общата стойност на строителството е 100 милиона евро. 60 милиона евро от тях ще дойдат от кредити, а 40 милиона евро - от бюджета. Реконструкцията на ж.п.линията София-Пловдив ще позволи влаковете да се движат със 160 километра в час. За модернизацията са необходими 390 милиона евро.

Още два железопътни участъка за високоскоростни влакове се предвиждат в рамките на българската част - те са в отсечките "Пловдив - Зимница" и "Зимница - Бургас". В първия трябва да се вложат 225 милиона евро, а във втория - 218 млн. евро. Очаква се завършване на строителните дейности в ж.п. участъка "Карнобат - Синдел" на стойност 88 млн. евро.

Като елемент на Коридор 8 досега са подновени и въведени в експлоатация около 50 км железопътни участъци с финансиране от програма ФАР, а със средства от бюджета - около 65 километра.

Още от Бизнес

Проявите на расизъм на националния стадион бяха: