Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Софийският булевард “Витоша” световен първенец по спад на наемите

Експлозивен ръст на цените на магазините за световните търговски улици

10 коментара
Софийският булевард “Витоша” световен първенец по спад на наемите

Софийският бул.”Витоша” е световен първенец по спад на наемите на магазините с близо 40% за година, докато в същото време въпреки кризата търговските локации от топ 10 отбелязват екстремен ръст, някои от които от над 30%. Това показва годишният доклад за търговските площи за 2012 г. на една от големите консултантски компании “Колиърс” (Colliers International). Проучването обхваща 129 търговски улици.

 

София – аут от топ 50

 

Строителството на метрото извади единствената българска улица в класацията на Колиърс” извън топ 50 на първокласните търговски локации по света. За последната година наемите на магазините по “Витоша” са паднали с 38.5%, което е най-голямото понижение всветовен мащаб.

 

Към юни средния наем на бул.”Витоша” е 40 евро/кв.м, е посочено в доклада. През 2008 г. средната наемна цена на булеварда беше 120 евро/кв.м, като от тогава тенденцията е надолу. Освен кризата, другият основен фактор за празните магазини по “Витоша” е строителството на метрото, което направи булеварда труднодостъпен.

 

4500 квадратни метра са празните магазини по централните търговски улици на София, като 80% от тях са разположени по протежение на бул. "Витоша", съобщи преди дни местният офис на “Колиърс”. От там прогнозираха, че след пускането на втория лъч на метрото, което се очаква да стане в края на август, и ремонта на булеварда, обещан от Столичната община, низходящият тренд ще се обърне.

 

През 2005 г. бул.”Витоша” беше 22-та най-скъпа улица в света, но в класацията на друга голяма консултантска компания “Кушман и Уейкфилд” (Cushman & Wakefield). От тогава обаче тя върви надолу и в тази класация, като нейните данни за 2012 г. все още не са излезли.

 

Най-новите данни на “Колиърс” поставят София редом до търговските улици на Минск, Братислава и Тирана. Засега наемите по “Витоша” продължават да са по-високи от тези в балтийските столици Рига, Талин и Вилнюс, където се движат средно от 27 до 32 евро/кв.м месечно.

 

Половината първокласни локации – с поглед нагоре

 

Обратно на София, наемните нива на най-предпочитаните търговски дестинации в световен мащаб продължават да отчитат нарастване с всяка изминала година, въпреки икономическата несигурност, отбелязва “Колиърс”.

 

От 129 първокласни локации, 51 отчитат повишение на средния наем, в 49 той е без промяна, а в 24 пада. За пет места няма сравними данни.

 

Търговците продължават да предпочитат Пето Авеню в Ню Йорк, две търговски улици в Хонгконг, лондонската “Бонд” и парижката “Шан-з-Елизе”, които за поредна година оформят първата петица за най-скъпи наеми.

Пето авеню остава най-скъпата улица в света, като наемите на магазините са достигнали 2633 долара на квадратен фут месечно, което е ръст от 22.5% през последната година. За сравнение през 2009 г. наемите на Пето авеню са били 1400 долара за квадратен фут.

Най-големият ръст на годишна база от близо 40% е отчетен на “Медисън Авеню” в Ню Йорк, където търговците плащат средно по 989 долара за квадратен фут месечно.

В Европа най-скъпа е лондонската “Бонд” - 1601 долара за квадратен фут месечно, което е ръст от над 11% за година.

Без промяна са наемите по парижката “Шан-з-Елизе”, където търговците плащат по 1239 долара за квадратен фут месечно.

Нисък риск - висока цена

 

Търговците, които навлизат на нови пазари – развити и развиващи се – все повече се стремят да намалят риска, избирайки една или няколко от тези първокласни локации, което води до засилване на конкуренцията и повишаване на наемните цени”, посочват от “Колиърс”.

От компанията прогнозират, че наемите ще се запазят през следващата година заради продължаващия спад на потреблението.

"На глобално ниво държавите, които влязоха първи в рецесията през 2007–2008 г., са по-добре позиционирани от икономическа гледна точка – Австралия, Канада, някои части на Източна Европа – те отчитат по-висок процент ръст или задържане на наеми в сравнение с тези, които по-бавно излизат от рецесията”, коментира Ан Натуневич, ръководител на проучванията за търговските площи в “Корлиърс” и основен автор на доклада. Според нея, въпреки че тези пазари представляват едни от най-атрактивните дестинации за експанзия и инвестиции, те също могат да бъдат податливи на намаляващата консумация и навлизането на електронната търговия.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

10 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #10

    Ала Иванова: Жалко е, като чета такива безумни коментари. Да не говорим за духа на статията. Всъщност наемите на Витошка са прекалено високи за стандарта на държавата ни. Трябва да се радваме, че наемите слизат на нормални нива. Какво значение има, какви са наемите в Лондон и Париж. Ни не сме нито Лондон нито Париж

  2. Анонимен
    #9

    Каква простотия! Поврьща ми се като чта някои писания!

  3. Анонимен
    #8

    Нашио бизнес обича сенката, те - една трета(!) от него се е скрила там. На припек и показ са само глупаците. А ние па сме първи по дисциплина! и по финансовата и по другите.

  4. Анонимен
    #7

    БКП

    От новината струи безлюбов към Болгария.
    Нема как да е верна.

    Този е булевард де бехме подредиле елитна бизнесменщина
    и ръст на цените надвишаващ световната экономическа криза!

    Това направи элитната ерия уникално привлекателна за туристи,
    особено кога летно време строители отпочнат да се канят
    да копат и модернизират.

    Но, горчивата истина е, че Витоша, ако и по-високо да нема,
    нищо не говори на иностанните туристи в глобален,
    международен и интернационален мащаб.

    Звучи провинциално и

  5. Анонимен
    #6

    Българите смело извършват икономическо самоубийство и са бодри и една част от тях злобеят доволно че сме редом с Тирана ...

  6. Анонимен
    #5

    Просто нещата лека полека си идват на място!

  7. Анонимен
    #4

    До тук ни докара милиционерската шайка: - Най-новите данни на “Колиърс” поставят София редом до търговските улици на Минск, Братислава и Тирана

  8. Анонимен
    #3

    С Боко-тиквата начело ВСИЧКО СПАДА! Не само наемите на Витошка а и Бг Борсата е най-слабопредставящата се в ЦЕЛИЯТ СВЯТ ама никой не пише за това. Икономиката ни е най-умрялата ама никой не пише за това. Българите са най-бедните в Цяла Европа но рядко се пише за това. Българите са най-глупавите в Европа ама никой не пише за това. Та ето това е положението.

  9. Анонимен
    #2

    Направо къртите тухли 4-ки с тези сравнения! " ... Пето Авеню в Ню Йорк, две търговски улици в Хонгконг, лондонската “Бонд” и парижката “Шан-з-Елизе” ... " Не се излагайте, смешни ставате - Витошка е като селска пътека като сравнение :)))

  10. Анонимен
    #1

    Софийската “Витоша” световен първенец по мизерия! Не ставайте смешни с тая уличка пълна с перачници!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.