Софийският трамвай 5 ще минава през парк

Обновяването на трасето ще се забави с още година

Зелените релси на пл. "Руски паметник" ще бъдат продължени до пл. "Македония". Сн. БГНЕС

Част от трасето на софийския трамвай номер 5 да се превърне в градски парк предвижда Столичната община. Затревени релси, пешеходни пространства, велоалея, малки площадчета, детски площадки и места за отдих може да се появят в участъка между пл. "Руски паметник" и пл. "Македония". Това предвижда преработеният проект за ремонт на трасето на трамвая от кв. "Княжево" до Съдебната палата.

Обновяването на релсите обаче едва ли ще започне тази година, тъй като заради промяната на проекта се очаква обществената поръчка за избор на изпълнител да бъде обявена най-рано през април, обясниха кметът Йорданка Фандъкова и главният архитект Здравко Здравков в петък.

Стойността на проекта е около 40 млн. лева и се очаква търгът да е оспорван и вероятно да се обжалва. Така е възможно до края на тази година да не се подпише договор за ремонта, въпреки че той е заложен в проекта за инвестиционна програма на общината за 2019 г. Проектът се финансира основно с евросредства.

Промени

След ревизирането на проекта главният архитект Здравков предлага освен зелени релси, които съществуваха и в първоначалния вариант на проекта, по участъка от пл. "Руски паметник" до "Македония" да се направи "линеен парк". Идеята е покрай релсите да се оформят пешеходна и велоалея, да се посадят дървета, пространството да бъде озеленено. На няколко места ще се оформят малки площади, на които може да има детски площадки или места за отдих. Кътове за почивка ще се направят и около алеите.

Предвижда се запазване на двете локални платна, по които и в момента минават коли. Ще остане и възможността за паркиране покрай тях. Местата за това ще са 160, а спирането ще е успоредно на тротоарите. Здравков припомни, че първоначално идеята е била на това място да се направи подземно паркиране, но хората в района се възпротивили. Затова и колите остават на улицата.

Предвижда се настилките в линейния парк да са естествени, а пейките, кошчетата, осветлението да са по стандарт, който да се прилага и в останалата част от центъра на града.

Идеята за парк "Македония" от доста време се лансира от организацията "Спаси София". Сега явно е възприета и от местната власт.

Забавяне

Промените в проекта ще отложат с още година ремонта на трамвайното трасе, което е в плановете на местната власт от години. В следващите няколко месеца архитектурната идея за парка трябва да бъде заложена в техническия проект за обновяването.

Това ще отложи обявяването на обществената поръчка за избор на изпълнител, а според кмета Фандъкова при това положение едва ли работата ще започне през 2019 г.

Общината вече веднъж избра строител за този обект - обединение между "Джи Пи Груп" и компанията "РВП Илиенци". След скандала "Джи Пи Гейт" и нареждането на премиера Бойко Борисов строителната компания да бъде извадена от поръчки с европейско и държавно финансиране, дружеството се отказа от договора. Кметът Фандъкова реши да прекрати процедурата, а това беше използвано, за да се ревизира и проектът, по който трябваше да се прави обновяването.

Формалната причина беше, че частта с релсите е правена от инж. Румен Борисов, който е първоначалният автор на проекта за подмяна на трамвайното трасе по ул. "Граф Игнатиев". Проектът за него беше сменен в крачка от общината с обяснението, че има сериозни пропуски. Заради това обаче доскорошният зам.-кмет по транспорта Евгени Крусев бе обвинен в длъжностно престъпление и подаде оставка.

Споделяне

Още по темата

Още от България