Софийският трамвай 5 тръгва отново, поне по част от маршрута, след като беше спрян за 20 месеца заради ремонт. От 8 декември мотрисите тръгват по маршрута от Съдебната палата до ж.к. "Бъкстон". От същия ден започва и ремонтът на останалата част от трасето на трамвая – от ухо "Бъкстон" до Княжево.
От общината отчитат 90 дни закъснение на строителството до момента, заради което изпълнителят ВДХ ще бъде глобен с около 900 000 лева. В същото време фирмата ще получи увеличение с максимум 15% или с над 6 млн. лева. на стойността на договора си от 40 млн. лева без ДДС.
Това стана ясно от думите на зам.-кмета по строителството Ангел Джоргов, който анонсира частичното възстановяване на движението на най-стария тармвай в София. Петицата е и най-натоварената трамвайна линия в града. Преди ремонта е използвана от 50 000 души на ден. Рехабилитацията на трасето ѝ се финансира със средства от оперативна програма "Региони в растеж".
Заради затварянето на нов участък за ремонт ще бъде пуснат заместващ автобус от Княжево до "Бъкстон".
Закъснение
Ремонтът на трасето на трамвай 5 започна през април 2021 г. Първата част включваше изграждането на линейния парк между пл. "Македония" и Руски паметник и реконструкция на релсовия път до ухо "Бъкстон". Вторият етап е ремонт от ухо "Бъкстон" до Княжево.
Пускането на трамваите по първия етап беше планирано за пролетта на тази година, после се измести за лятото. През септември от местната власт обявиха, че текат изпитания на трасето, след което ще се внесе искане за назначаване на комисия, която да приеме обекта, и ако всичко е наред, той да бъде пуснат в експлоатация.
От тогава липсваше официална информация защо движението по трасето не се възстановява. Сега Джоргов обясни, че причината за последното забавяне е бил живият плет по протежението на трасето. Възстановяването му било част от проекта за ремонт. Тъй като обаче работата по релсите се проточи, станало топло и времето не било подходящо за засяване на растенията. Затова местната власт опитала да извади плета от проекта и да пусне трасето в експлоатация без него. Срещу това решение била подадена жалба и това забавило пускането на трамвая. До дело и решение по същество не се стигнало, защото станало студено и растенията все пак били засадени. "Иначе можехме да го пуснем преди два месеца", коментира Джоргов.
Глоба и повече пари за строителя
Заради забавянето на строителството обаче общината глобява изпълнителя ВДХ с максималната санкция по договор – 10% от стойността на извършените дейности, които не са приклюли в срок. Към момента сумата е около 900 000 лева. Джоргов обеща, че ако строителството и на последния етап се забави, ще има нови глоби. За завършването на ремонта от "Бъкстон" до "Княжево" ВДХ има 7 месеца. Срокът обаче се удължава при неблагоприятни условия като лошо време, което е често срещано през зимата, или пък при непредвидени обстоятелства като изненадващо изскочил при изкопните работи водопровод.
Джоргов припомни, че общината иска 15% увеличение на стойността на договора с ВДХ. Това е максимумът на индексацията, който се поема със средства от еврофондовете, с които се финансира и този проект. Иначе според формулите на регионалното министерство индексацията можела да стигне и 70 на сто, но разликата с позволеното по европрограмите, трябва да се поеме от възложителя. От Столичната община нямали намерение да отделят повече средства от бюджета за увеличение на парите по договора. Мислели да предложат и на останалите строители на общински обекти максимум 15 на сто ръст на средствата по договорите им заради инфлацията, за да има еднакво третиране за всички.
Заради нередности при избора на строител по тази поръчка общината беше глобена с 12 млн. лева от управляващия орган на програмата "Региони в растеж".
Джоргов коментира и ремонта на тунела към "Люлин". По думите му строителството там върви в срок и се очаква да приключи към края на февруари догодина.
Ключови думи
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
9 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
С гербeрacтkата "скорост" на ремонтиране на трамвайни трасета и на разпадане на вече рехабилитирани от тях трасета (справка ремонторания от Tukvatа навремето Стамболийски е вече с цъфтящ около релсите асфалт, в Княжево ремонтираха последно 2004г., а сега е лунен пейзаж, демек за няма и едва 20г.!!!), трамваите, които сега внасят от Полша, ще са отдааааааавна бракувани, поради амортизация и щети нанесени от uDuoт$кuтe ни трамвайни трасета, преди София да е ремонтирала качествено, не с ремонт …
за едва 18г. цялата си трамвайна инфраструктура. Понеже сме богати, а политиците ни крaдлuви, правим кekавu ремонтчета, издържащи няма и 20г. Да иде някой nuшMaн политик Ганьо във Виена, да види дали трамвайно трасе се ремонтира през 18г., щото за това време става тотал щета! HeщacтНuцu клети български, мислят си, че правят нещо, покрай краденето за себе си...
Княжево ще бъде отрязано от единствения си за горните му части адекватен транспорт към центъра за неопределено време, защото с въпросните автобуси, които смятат да пуснат нежду спирка Шипка и околовръстен път, не по локалното платно на булеварда, а в задръстването на булеварда, заедно с перничани, дупничани, кюстендилци и благовеградчани, тези 2 спирки сутрин ще се взимат за времето за което един трамвай стига до Лагера! С което още повече ще влошат трафика по Борис, защото много княжевци ще се качат …
на коли.
Естествено няма да ремонтират целия участък, както ви прогнозирах тук преди 2 седмици, заради новоро бетнонно гето, което изливат в Княжево на мястото на фабриките - да не отрежат достъпа до строителната площадка на бетонната мафия. От всичко потърпевши ще са само княжевци. От една страна ще пренаселят и загрозят квартала с още повече термитници, нямащи място в него, от друга страна заради строителството им и ремонта на люлинския тунел, Княжево няма да има трамвай поне още 2г. И не на последно място, после ще има един ремонтиран участък между вщ2 неренонтирани, околовръстен път и Шипка, който няма да се ползва, а гаранцията му ще тече. И цялото трасе пак няма да се ползва, заради 100м до последната спирка и 2 спирки до Овча купел. А отделно от всичко, като строят нови термитници в Княжево и разсипват квартала, можеше да им вземат 4м от лицето на парцела и паркинга на лидл (понеже се е видяло, че княжевската баня няма да я възстановяват), за да обособят трамвая до последната спирка в собствено трасе, а не да се движи заедно с трафика за цяла югозападна България. Както винаги Фандъкови изпълнения, без грам мисъл, като рязсипваш един квартал с безумно строителство, да го възмездиш откъм подобряване на транспорта поне.
А иначе от утре ще може да почне ренонта на ремонта на ремонтирания упастък, както обикновено...
Не луд който изяжда зелника... Защо да не я поцицат общината още лато може, че след края на Фандъчката, я камилата, я камиларя.
Договорът на герб другарите и фандъкова , беше за ДВЕ години- смяна на релсите -около 14 километра - от Съдебната до Княжево ..ДВЕ ГОДИНИ !? за 14 км !? Или 500-600 метра релси- за 1 месец ..ТАКА е по договора и така се е ПОДПИСАЛ и от фирмата...:) Сега се оказва , че и ТОЗИ срок няма да бъде спазен ..:) 40 МИЛИОНА били МАЛКО !? Още 6 млн. , за да ги глобят с един !? Номерата в Столична са стари и немалко МИЛИОНЕРИ има, вече, там - отгерб ...ОЩЕ две години ще си строи фирмата на герб и ..така …
..:) И някакви тарикати от герб в Общината ни обясняват нещо !? ..Даже следва увеличаване на парите , защото ЗАРАДИ ЗАКЪСНЕНИЕТО на фирмата - имало ИНФЛАЦИЯ, ала бала, лошо време, жив плет и ..сякаш НЯМА договор - 24 месеца - за 14 км смяна на релси .След 4 месеца трябваше ЦЯЛАТА отсечка да е ГОТОВА , а ТЕ СЕГА започват втората част !?. Дали някоя НЕМСКА фирма нямаше да сложи, монтира релсите за 6 месеца , например ? :)) По това трасе трябваше да се работи денонощно, предвид ЕКОЛОГИЯТА , натоварването му и т.н.. Но, така работеха и работят с НАШИТЕ пари другарите от герб- а и фандъйкава ..:)
Ама че хитра работа! Глобяват ги с 900000 лева, а им дават 6 000000 лева!