Софийското метро първо взема пари от европейските фондове

Софийското метро първо взема пари от европейските фондове

Кандидатите да строят отсечката “Надежда – Черни връх” от софийското метро ще подават документи до 5 септември, съобщи в понеделник Стоян Братоев, изпълнителен директор на “Метрополитен” ЕАД. 

Две отсечки от метрото кандидатстват за финансиране от Европейския фонд за регионално развитие по оперативна програма (ОП) “Транспорт”. Тръжната процедура за първата отсечка, която започва от пътен възел „Надежда” и минава през Централна гара, площад “Света Неделя” и стига до бул. „Черни връх” и бул. „Джеймс Баучър” беше обявена в понеделник от Столичната община. Дължината на трасето е 6,5 км и към него ще бъдат изградени общо 7 метростанции. Стоян Братоев уточни, че обработката на документите на кандидатите, които ще заявят участие в търга, ще бъдат разгледани за месец.

Кандидатите от т.нар. “къса листа”, които ще бъдат допуснати до финалното участие, ще подават конкретните оферти до 5 декември. Директорът на столичния метрополитен поясни, че участниците имат възможност да поискат удължаване на процедурата с месец и най-късният срок, след който ще се пристъпи към отваряне на офертите и тяхната оценка, е 5 януари 2008 г. 

Процедурата за втората отсечка “Младост І – Дружба/Летище София” с дължина 7,1 км., за която също ще се търси финансиране, ще е по-бавна заради тежки отчуждителни процедури, каза Стоян Братоев. По трасето има много частни имоти и общината е планирала едногодишен срок за обжалване на отчуждителните процедури. По план строителството на втората отсечка трябва да започне през 2009 година и да продължи 4 години. Братоев коментира, че след завършването на метрото до „Младост”, по това направление ще останат да се движат общо 4 автобусни линии.

Общата стойност на двата участъка, за които ще се кандидатства за европейско финансиране, е около 280 млн. евро, като близо 50 млн. евро от тях са за оборудване. Прекият икономически ефект след завършването на двата лъча от метрополитена ще е близо 16 млн. лв. годишно, коментира изпълнителният директор на фирмата Стоян Братоев. Трафикът в столицата ще се облекчи с 12%, защото от системата на градския транспорт ще отпаднат около 130 автобуса. Общината е изчислила, че придвижването до центъра на столицата ще се съкрати средно до 10-12 минути след приключване на работата по двете отсечки. В момента придвижването отнема над 40 минути в час пик.

Строителството на отсечки от метрото ще е един от първите проекти, които ще кандидатстват за финансиране по ОП “Транспорт”. Проектът е част от приоритет “Подобряване на интермодалността при превозите на пътници и товари”. Освен разширяването на софийското метро, в приоритета са включени и проектите за строителство на интермодален терминал в София на стойност близо 26 млн. евро и интермодален терминал в Пловдив на стойност около 30 млн. евро.

Останалите приоритетни за финансиране проекти по оперативната програма са свързани с развитието на железопътната инфраструктура и трансевропейските оси и подобряване на условията за корабоплаване.

 

Още от Бизнес