Софийското метро ще порасне с още 8 км до две години

Третата линия на подземната железница ще е готова до 2020 г.

Софийското метро ще порасне с още 8 км до две години и с още 17 км до 2020 г. Това стана ясно при представянето на генералната схема за развитието на метрото от столичния кмет Йорданка Фандъкова и изпълнителния директор на общинската фирма “Метрополитен” Стоян Братоев в петък.

В момента работят две линии на метрото. Общата му дължина е 31 км и има 27 станции.

2012 г. беше годината на метрото, но инж. Братоев има амбицията всяка година да бъде на подземната железница, каза Фандъкова.

През 2020 г. метрото ще има връзка на четири места с жп гари, с девет трамвайни трасета и връзката с аерогарата е “върха на сладоледа”, каза Братоев.

До летището с метро през 2015 г.

До две години метрото трябва да стигне до летището и Бизнес парка. Участъкът до летището се строи от ноември 2012 г., като напролет ще започне по-активно.

Вече са готови и окончателните проекти на всички метростанции по трасето към аерогарата. Изходът на последната станция на метрото от първия диаметър ще е на 10 метра от входа на Терминал 2. Избран е вариант с естакада, тъй като така се избягва големият завой, който би убил скоростта на влака.

Преди нея е станцията на улицата с езерата, както е известна ул.”Кръстю Пастухов”, посочи Братоев. Тази станция ще прави връзка с експреса София – Пловдив – Бургас. За целта ще се изгради нова жп спирка.

Третата станция на линията от бул.”Цариградско шосе” до летището ще бъде по средата на жк. “Дружба” като единият изход ще излиза в първа част, а другият във втора част.

Отсечката трябва да е готова до края на 2014 г., като след пускането ѝ се очаква да се ползва от 65 000 пътника дневно, посочи инж. Братоев.

През април започва строежът до бизнес парка

Най-късно в началото на април ще започне строителството на метрото от жк.”Младост 1” до Бизнес парка, като срокът за изграждането е две години, каза инж. Братоев.

Участъкът от 2620 метра с три подземни станции ще се строи от консорциуми, водени от “Геотехмин” и “Джи Пи Груп”. Двете фирми спечелиха търга, като постигнатата цена беше близо 86 млн. лв. без ДДС.

Едната спирка на подземната железница ще бъде пред магазин “Деница”, като единият изход ще е в “Младост 1”, а другият - в “Младост 2”. Втората подземна станция ще е при магазина на “Хит” и изходите ще са към “Младост 2” и към “Младост 3”. Третата спирка ще е пред Бизнес парка и ще се излиза пред сградата, където в момента са офисите на концесионера “Софийска вода”, обясни Братоев.

Спестените пари - за лъч до “Хладилника”

От търговете за продължението на метрото до летището и Бизнес парка са спестени 27 млн. евро, съобщи столичният кмет Йорданка Фандъкова. Желанието ни е тези средства да отидат за продължението на метрото до кв.”Хладилника”, каза инж. Братоев.

В момента тече проектирането на трасето и станцията на метрото при ул.”Елин връх” до кръстовището с ул.”Сребърна”. Предвидено е бъдещата станция да бъде с два вестибюла и перон с дължина 100 м. В проекта е включено и съоръжение за оборот и престой на метросъставите с възможност за осъществяване на периодични технически прегледи и малки ремонти. Планирани са и помещения за обслужващия персонал и машинистите.

Тази метростанция ще излиза при най-големия мол у нас “Парадайз”, който предстои да бъде открит в края на март.

Ако проектът бъде одобрен от управляващия орган на оперативна програма “Транспорт” и получи зелена светлина от Брюксел до края на годината, строителството му може да започне в началото на 2014 г. В противен случай ще остане за финансиране през следващия програмен период.

Третата линия на метрото ще се строи на етапи

Третата линия на метрото от бул.”Ботевградско шосе” до жк.”Овча купел” ще се строи на етапи, защото обектът е много голям, посочи инж. Братоев.

Дължината му е 17 км, от които 8.7 км под земята. Той ще има 19 станции. Прогнозната му стойност е 750 милиона евро. След пускането му в експлоатация по него ще пътуват около 170 хил. души.

Плановете са строителството на третата линия на метрото да започне в края на 2014 и началото на 2015 г., уточни Братоев.

Първата спирка е на края на бул.”Ботевградско шосе”, където ще има и депо. След това минава по бул. "Владимир Вазов", където ще има три станции. До Малък градски театър "Зад канала" върви основно наземно, след което потъва под земята. На Орлов мост ще се прави връзката с първата линия на метрото от “Люлин” до летището. При НДК ще е връзката с втората линия на метрото – от “Обеля” до бул.”Черни връх”.

След това трасето минава под Медицинска академия и се свърза с бъдещото кръговото кръстовище на бул. "Иван Гешов" и бул."България". Там ще прави връзка с бързия трамвай по бул. "България".

Нататък трасето на метрото минава през кварталите "Красно село" и "Овча купел". Последната станция на третата линия ще е на околовръстното шосе. Там метрото ще прави връзка с жп линията София – Перник, като е предвидена нова жп гара.

Разклонения към зала “Армеец” и “Икеа”

Отделно се работи по бъдещите разклонения на метрото, което е с Х-образна структура – три линии с шест маршрута. По този начин след като бъдат изградени, 70% от територията на града ще бъде покрита с метро, посочи Братоев.

В най-напреднала фаза е разширението на първия метродиаметър от Бизнес парка до магазина на “Икеа”. На експертен съвет на общината беше одобрено метрото да не стига до Симеоновския лифт, а той да слезе до разклона на околовръстното. Мотивът за избор на този вариант беше, че е по-икономичен.

Решено е станцията в жк "Младост 4", която според генералната схема на метрото трябваше да е на изток, да се обърне на запад към новото трасе на околовръстния път. Тя ще отстои на около 700 – 800 метра от жилищния комплекс “Резиденшъл парк”, където живее държавният глава Росен Плевнелиев. Промяната в посоката е поради липсата на достатъчно пътници в източните територии и възможността проектираната станция 16 да поеме целия поток за "Младост 4", обясни Братоев.

След Бизнес парка метрото завива на запад под земята и при достигне до околовръстното, спира след 1050 м на новата метростанция 17, която е разположена на обходния път. Нататък трасето продължава успоредно на околовръстния път, подминава магазина “Икеа” и спира на кръстовището за Бистрица, където ще е следващата метростанция 18. Тя ще обслужва южните квартали на столицата и слизащите от Бистрица, Симеоново и Железница.

Така магазинът на “Икеа” остава на около 300 м от метростанцията, но е планиран подход към всички търговски обекти в района. Предвидено е дори изграждането на гара, която да поеме функциите на сегашната автогара “Юг”, обясни шефът на метрото.

Лифтът от Симеоново ще слезе до метростанцията. Ако по някакви причини това не може да се случи, тогава ще се мисли за другото решение. През 2012 г. президентът Плевнелиев обеща с метрото да се стига до планината през 2015 г. Братоев не се ангажира кога ще бъде изграден този участък.

Тепърва предстои да започнат проучвания за разширение на първия метродиаметър в "Люлин" и на третия – към "Слатина". Втори метродиамтър пък ще расте в посока “Илиенци”.

Три варианта се обсъждат за разклонението на метрото в посока към квартал “Слатина”, каза Братоев. Общото при всичките е, че е предвидено да има станция пред Спортната зала “Армеец” и да стига до ХМС на бул.”Цариградско шосе”.

Споделяне