Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Софийското метро ще порасне с още 8 км до две години

Третата линия на подземната железница ще е готова до 2020 г.

19 коментара
Новата метростанция пред аерогарата
  • Метрото трябва да стигне до летището до края на 2014 г.
  • Схема за развитието на метрото
  • Станцията на метрото има възможност да бъде отворена и към бъдещо разширение на летището
  • Под прозрачен стъклен похлупак ще се осигурява достъпа от станцията на метрото до летището
  • Панорамен поглед на спирката на метрото на летището, която е над земята и е вдигната на естакада

Софийското метро ще порасне с още 8 км до две години и с още 17 км до 2020 г. Това стана ясно при представянето на генералната схема за развитието на метрото от столичния кмет Йорданка Фандъкова и изпълнителния директор на общинската фирма “Метрополитен” Стоян Братоев в петък.

В момента работят две линии на метрото. Общата му дължина е 31 км и има 27 станции.

2012 г. беше годината на метрото, но инж. Братоев има амбицията всяка година да бъде на подземната железница, каза Фандъкова.

През 2020 г. метрото ще има връзка на четири места с жп гари, с девет трамвайни трасета и връзката с аерогарата е “върха на сладоледа”, каза Братоев.

До летището с метро през 2015 г.

До две години метрото трябва да стигне до летището и Бизнес парка. Участъкът до летището се строи от ноември 2012 г., като напролет ще започне по-активно.

Вече са готови и окончателните проекти на всички метростанции по трасето към аерогарата. Изходът на последната станция на метрото от първия диаметър ще е на 10 метра от входа на Терминал 2. Избран е вариант с естакада, тъй като така се избягва големият завой, който би убил скоростта на влака.

Преди нея е станцията на улицата с езерата, както е известна ул.”Кръстю Пастухов”, посочи Братоев. Тази станция ще прави връзка с експреса София – Пловдив – Бургас. За целта ще се изгради нова жп спирка.

Третата станция на линията от бул.”Цариградско шосе” до летището ще бъде по средата на жк. “Дружба” като единият изход ще излиза в първа част, а другият във втора част.

Отсечката трябва да е готова до края на 2014 г., като след пускането ѝ се очаква да се ползва от 65 000 пътника дневно, посочи инж. Братоев.

През април започва строежът до бизнес парка

Най-късно в началото на април ще започне строителството на метрото от жк.”Младост 1” до Бизнес парка, като срокът за изграждането е две години, каза инж. Братоев.

Участъкът от 2620 метра с три подземни станции ще се строи от консорциуми, водени от “Геотехмин” и “Джи Пи Груп”. Двете фирми спечелиха търга, като постигнатата цена беше близо 86 млн. лв. без ДДС.

Едната спирка на подземната железница ще бъде пред магазин “Деница”, като единият изход ще е в “Младост 1”, а другият - в “Младост 2”. Втората подземна станция ще е при магазина на “Хит” и изходите ще са към “Младост 2” и към “Младост 3”. Третата спирка ще е пред Бизнес парка и ще се излиза пред сградата, където в момента са офисите на концесионера “Софийска вода”, обясни Братоев.

Спестените пари - за лъч до “Хладилника”

От търговете за продължението на метрото до летището и Бизнес парка са спестени 27 млн. евро, съобщи столичният кмет Йорданка Фандъкова. Желанието ни е тези средства да отидат за продължението на метрото до кв.”Хладилника”, каза инж. Братоев.

В момента тече проектирането на трасето и станцията на метрото при ул.”Елин връх” до кръстовището с ул.”Сребърна”. Предвидено е бъдещата станция да бъде с два вестибюла и перон с дължина 100 м. В проекта е включено и съоръжение за оборот и престой на метросъставите с възможност за осъществяване на периодични технически прегледи и малки ремонти. Планирани са и помещения за обслужващия персонал и машинистите.

Тази метростанция ще излиза при най-големия мол у нас “Парадайз”, който предстои да бъде открит в края на март.

Ако проектът бъде одобрен от управляващия орган на оперативна програма “Транспорт” и получи зелена светлина от Брюксел до края на годината, строителството му може да започне в началото на 2014 г. В противен случай ще остане за финансиране през следващия програмен период.

Третата линия на метрото ще се строи на етапи

Третата линия на метрото от бул.”Ботевградско шосе” до жк.”Овча купел” ще се строи на етапи, защото обектът е много голям, посочи инж. Братоев.

Дължината му е 17 км, от които 8.7 км под земята. Той ще има 19 станции. Прогнозната му стойност е 750 милиона евро. След пускането му в експлоатация по него ще пътуват около 170 хил. души.

Плановете са строителството на третата линия на метрото да започне в края на 2014 и началото на 2015 г., уточни Братоев.

Първата спирка е на края на бул.”Ботевградско шосе”, където ще има и депо. След това минава по бул. "Владимир Вазов", където ще има три станции. До Малък градски театър "Зад канала" върви основно наземно, след което потъва под земята. На Орлов мост ще се прави връзката с първата линия на метрото от “Люлин” до летището. При НДК ще е връзката с втората линия на метрото – от “Обеля” до бул.”Черни връх”.

След това трасето минава под Медицинска академия и се свърза с бъдещото кръговото кръстовище на бул. "Иван Гешов" и бул."България". Там ще прави връзка с бързия трамвай по бул. "България".

Нататък трасето на метрото минава през кварталите "Красно село" и "Овча купел". Последната станция на третата линия ще е на околовръстното шосе. Там метрото ще прави връзка с жп линията София – Перник, като е предвидена нова жп гара.

Разклонения към зала “Армеец” и “Икеа”

Отделно се работи по бъдещите разклонения на метрото, което е с Х-образна структура – три линии с шест маршрута. По този начин след като бъдат изградени, 70% от територията на града ще бъде покрита с метро, посочи Братоев.

В най-напреднала фаза е разширението на първия метродиаметър от Бизнес парка до магазина на “Икеа”. На експертен съвет на общината беше одобрено метрото да не стига до Симеоновския лифт, а той да слезе до разклона на околовръстното. Мотивът за избор на този вариант беше, че е по-икономичен.

Решено е станцията в жк "Младост 4", която според генералната схема на метрото трябваше да е на изток, да се обърне на запад към новото трасе на околовръстния път. Тя ще отстои на около 700 – 800 метра от жилищния комплекс “Резиденшъл парк”, където живее държавният глава Росен Плевнелиев. Промяната в посоката е поради липсата на достатъчно пътници в източните територии и възможността проектираната станция 16 да поеме целия поток за "Младост 4", обясни Братоев.

След Бизнес парка метрото завива на запад под земята и при достигне до околовръстното, спира след 1050 м на новата метростанция 17, която е разположена на обходния път. Нататък трасето продължава успоредно на околовръстния път, подминава магазина “Икеа” и спира на кръстовището за Бистрица, където ще е следващата метростанция 18. Тя ще обслужва южните квартали на столицата и слизащите от Бистрица, Симеоново и Железница.

Така магазинът на “Икеа” остава на около 300 м от метростанцията, но е планиран подход към всички търговски обекти в района. Предвидено е дори изграждането на гара, която да поеме функциите на сегашната автогара “Юг”, обясни шефът на метрото.

Лифтът от Симеоново ще слезе до метростанцията. Ако по някакви причини това не може да се случи, тогава ще се мисли за другото решение. През 2012 г. президентът Плевнелиев обеща с метрото да се стига до планината през 2015 г. Братоев не се ангажира кога ще бъде изграден този участък.

Тепърва предстои да започнат проучвания за разширение на първия метродиаметър в "Люлин" и на третия – към "Слатина". Втори метродиамтър пък ще расте в посока “Илиенци”.

Три варианта се обсъждат за разклонението на метрото в посока към квартал “Слатина”, каза Братоев. Общото при всичките е, че е предвидено да има станция пред Спортната зала “Армеец” и да стига до ХМС на бул.”Цариградско шосе”.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

19 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #19

    Недоволни винаги ще има. според мен това е най-доброто средство за придвижване в София. Интересува ме обаче кога ще пуснат метростанцията на езерото в Дружба? На всякъде казват края на 2014, но това означава от утре до 31 декември.

  2. Анонимен
    #18

    До 12

    Руските вагони и мотриси хич не са от 60-те

    (тогава бяха модел Еж, виж в гугъл "Еж метро", а сега са с номерен модел, виж "номерной метро", който оригинално е модел от 80-тте, но сегашните са преработени и модернизирани. Но пък даже номерните модели не са всичките, тия сдвоените са още по-нови като конструкция),

    а освен това то технологичната плънка на метрото е основно руска, че нали те почваха да ни го строят, затова и моделите са руски. В което аз, всъщност, не виждам нищо лошо, нали

  3. Анонимен
    #17

    точно така е 16! Най-голямата мишка е инж. Стоян Братоев който моментално трябва да бъде освободен от директорския пост и пенсиониран и на половин обикновен щат кат съветник на нов директор. На този Братоев жена му е в данъчното и е в яко схеми. Братоев се изживява кат вечната Амбър на метрото, все едно без него няма да има метро. напротив - плаче за смяна, а в последно време стана яко вреден с глупавите си идейки тип леко метро!

  4. Анонимен
    #16

    Борисов иска да построи Метрото, но е заобиколен от крадци, които ще го провалят, а после ще се изпокрият като мишки.

  5. Анонимен
    #15

    Ако знаете отговорите няма да се возите на Метро.

  6. Анонимен
    #14

    Този, който пита за влакчетата да зададе по-лесен въпрос - какви са материалите вложени в Метро инфраструктурата - например кабелите!

  7. Анонимен
    #13

    Метрополитен прави обществени поръчки с един участник, а Електротранспорт прекрати конкурса за тролеите, защото участваше само Шкода. Явно работят по "симпатии" в Столичните общински дружества....

  8. Анонимен
    #12

    Някой смее ли да попита защо си купуваме руски мотриси модел от 60-те години и дали отговарят на какъвто и да е Европейски Стандарт?!? И то на цената на най-модерните европейски модели и задължително в обществена поръчка с един участник само - Метровагонмаш. Как успяват да отстранят всички други участници? Докога ЕС ще търпи това и ще продължава да дава парите си за подобни нагли схеми?

  9. Анонимен
    #11

    Нека расте. Та нали най-много пари се крадат от подобен вид строителство.

  10. Анонимен
    #10

    През 1973г.бях на екскурзия в Унгария и се возих на метро,а тук едва сега идва това удобство и пак има недоволни.Затова сме на това дередже,защото вярваме на прекрасните лъжи на червените и чакаме на готово от някъде да ни дойде хубавото.Атрябва всеки да се бори и така ще има прогрес.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.