Социалната мрежа Фейсбук се превръща в машина за печалби

Цената на акциите й скочи, капитализацията за първи път надхвърли 100 млрд. долара

Социалната мрежа Фейсбук се превръща в машина за печалби

Капитализацията на социалната мрежа Фейсбук надхвърли 100 млрд. долара за първи път от пускането на акции на Нюйоркската борса. Акциите на проекта на Марк Зукърбърг поскъпват на фона на добрите финансови показатели на компанията, както и за сметка на пускането на голямо количество нови акции и активното привличане на рекламодатели. Инвеститорите започват да вярват, че Фейсбук и в бъдеще ще остане "Машина, която генерира печалба", отбелязва във вторник руското интернет-издание "Газета".

В понеделник при закриването на търговията на Нюйоркската борса капитализацията на "Фейсбук" за първи път стигна 100.68 млрд. долара и по този начин надхвърли заявената при първоначалното пускане на акции (IPO) стойност.

Книжата на компанията поскъпнаха с 1.95% до 41.34 долара. При откриването на търговията в понеделник акциите на Фейсбук струваха 40.7 долара.

На 1 август 2013 г. стойността на акциите на Фейсбук за първи път превиши равнището при пускането им на Нюйоркската борса от 38 долара. Тогава компанията струваше с 15 млрд. долара по-малко, отколкото днес.

Първоначалното предлагане на акции (IPO) на Фейсбук се проведе на 18 май 2012 г. Пазарната стойност на компанията се оценяваше на 104 млрд. долара. Тя пусна на борсата 421.2 млн. броя акции по 38 долара всяка и привлече 16 млрд. долара. Дебютната сесия се откри с ръст от близо 11% до 42.05 долара за акция, но при закриването на търговията цената бе паднала на 38.37% за акция или едва с 1% над стойността на първичното публично предлагане.

След известно време инвеститорите признаха IPO на Фейсбук за провал, приписвайки му ефекта на балона. Стойността на акциите започна рязко да пада. След две седмици котировките на компанията се сринаха до 28.84 долара, а пазарната стойност на компанията спадна с 24% до 61.66 млрд. долара.

Финансовите показатели за второто тримесечие на тази година донесоха оптимизъм на инвеститорите. Чистата печалба стигна 333 млн. долара или 13 цента за акция повече в сравнение със същия период на миналата година, когато загубите на компанията бяха 158 млн. долара или спад от 8 цента на акция.

Възвращаемостта на инвестициите в компанията се увеличи с 53% до 1.8 млрд. долара. За същия период на миналата година възвращаемостта бе 1.2 млрд. долара. По-голямата част от нея идва от доходите от реклама - 88% (1.6 млрд. долара). Този показател нараства с 61% в сравнение със същия период на миналата година. Броят на рекламодателите се увеличи на 1 милион компании.

В понеделник акциите на Фейсбук растяха на фона на съобщението за пускането на нова функция на фотоалбумите, написа Mashable, като се позова на изявление на Марк Зукърбърг. С помощта на тази функция освен притежателя на албума ще могат да се качват снимки и на други потребителите на социалната мрежа.

Потребителят ще може да избере 50 приятели, на които ще е достъпна тази функция, а всеки от тях ще може да добавя в албума не повече от 200 снимки. Засега новият формат на албума се тества и е достъпен за малък брой англоезични потребители.

Миналата седмица Фейсбук съвместно с други водещи технологични компании обяви за създаването на партньорство под името Internet.org. Целта му е да се обезпечи достъп до интернет на повече от 5 милиарда души на планетата.

"На пазара нарасна увереността, че Фейсбук и в бъдеще ще остане машина, генерираща печалба", коментира анализаторът в Oracle Investment Research Лорънс Балтер. "Хората прекарват в страниците на Фейсбук все повече време", добави той.

Споделяне
Още от Бизнес

С каква цел премиерът щедро раздава стотици милиони във всички посоки?