"Социологията се разболя от манипулация и евтинджос"

Социолози: Не гласувайте въз основа на социологически проучвания

Водещи агенции обявиха бойкот на Мира Радева

Социолози: Не гласувайте въз основа на социологически проучвания

Социолози от водещите агенции "Галъп", "Алфа Рисърч", "Медиана" и "Скала" обявиха в четвъртък, че по никакъв начин в бъдеще не желаят да бъдат свързвани с Мира Радева и ръководената от нея агенция МБМД. Те съобщиха, че вече няма да участват в телевизионни предавания заедно с нея. Причината е избухналият скандал около най-нашумялото ѝ към момента изследване, изтекло миналата седмица, което сочи драстична преднина на ГЕРБ пред БСП (14%). Според данни на други агенции разликата между двете партии е между 4 и 7 процента.

Подозренията и кавгите се задълбочиха допълнително поради недомлъвките около поръчителя на изследването, което всъщност не било едно, а две, възложени от "Французи" и "американци". Мира Радева се опита да опровергае всички обвинения, като самата тя настоя за "социологически борд", който да удостоверява коретктността в работата на всяка агенция по отделните изследвания.

Асоциацията на социолозите в България преди ден пожела да провери методиките на всички агенции.

"Всичко, което ние твърдим за казуса "Радева" е, че четири агенции, и то не кои да е, я бойкотираме. Ние няма да участваме с нея в едно изказване, предаване, проучване, нищо", заяви Андрей Райчев от "Галъп". Според него данните на Радева са много неизгодни именно за ГЕРБ, така че дума не може да стане ГЕРБ да са платили за тези данни.

Цветозар Томов от "Скала" нарече проучването на МБМД "купища лъжи, целящи директни политически внушения".

"Всичко това намирисва на политически пиар под социологическа маска. Не бих искал да коментирам личността на г-жа Радева, само ще кажа, не смятам, че ние с нея имаме една и съща професия. Може би тя е супер социолог на някакво равнище, на което аз не мога да разсъждавам. Не е въпросът в г-жа Радева, въпросът е да не съсипем професията на социолога в българското общество", каза още Томов.

Доста по-язвителен беше отколешният опонент на Мира Радева Кольо Колев от "Медиана", който още в деня, когато се появи въпросното проучване, коментира, че то било на агенция "Една жена каза".

"Може да става въпрос за натурална любов, тя може да обича Цветан Цветанов, да обича ГЕРБ, да ходи по магистрали или спортни зали", коментира Кольо Колев, считан за близък до БСП.

Половината хора не знаят как ще гласуват

Цветозар Томов призова хората да гласуват по съвест, а не въз основа предвижданията на социолозите. По негови данни половината българи още не са решили каква бюлетина ще пуснат на 12 май.

"Хората още не знаят имената в листите, на някои хора имената в листите ще повлияят, на други може би няма да повлияят. Предстоят още скандали в тази доста нервна страна, в която сме. Сигурно и тази кампания, подобно на много други, ще бъде кампания на компромати. Тоест, самите хора не могат да предскажат своя вот на 12 май до момента", смята той.

Кольо Колев обясни какъв е смисълът на манипулираните социологически изследвания: между 6 и 10 процента от всички избиратели са конформистки настроени – те гласуват не за когото искат, а който ще победи.

"Така че ако се създаде впечатление, че някой ще победи, то нароченият победител обикновено привлича тези гласове. Това е и целта на занятието, поради което някои много тайнствени изследвания и резултати са подемани – именно тези 6%", разясни той.

Колев коментира, че в момента е в ход профанизация на политическия процес в рамките на цялото общество.

"Политиката започва да се възприема като квартално мачле - нашите срещу чуждите. Няма никакво значение какво правят едните и какво другите, хората все повече са убедени, че от политиката нищо не зависи, тя нищо няма да промени в реалният им живот. Съответно (някои избиратели) се мятат чисто емоционално. Щом от политиката нищо не зависи, нека по добре да си играем на "нашите срещу чуждите", заяви Кольо Колев.

А. Райчев: Всеки може да си направи изследване, стига да има пари

Всеки в България може да си направи социологическо изследване, стига да има пари. Няма нищо по-лесно в наше време. Приготвяш си 10 000 лева или 12 000 лева и сте готов, добави Андрей Райчев.

"Професията (на социолога) се измести към диагностиката. Как разбираш получените цифри. И майсторлъкът на социолога в момента не е толкова в набирането на данни, колкото в тълкуването на тия данни, разбирането на тия данни. Социологията се разболя от една болест, които медиите и обществото виждат като манипулация. Но най-често болестта, от която страдат данните, не е манипулация, а евтинджос", допълни социологът от "Галъп".

Цветозар Томов коментира, че социолозите трябва да се опитват да опишат политическия процес, да говорят за изборите като социален проблем и "по възможност" да се абстрахират от собствените си пристрастия.

"Проучването на числата, играта на числата и свързаните с тях конфликти се превръща в елемент от политическия пиар и това създава донякъде съвсем справедливо недоверието към социолозите в обществото", обоснова се той.

"И ние всички, които сме се занимавали с такава дейност, просто трябва да призовем хората: "Не гласувайте въз основа на предвижданията на социолозите". Изборът трябва да бъде способен, включително от предразсъдъците, в създаването на които ние самите участваме", заключи социологът от "Скала".

Споделяне
Още по темата
Още от Избори 2013