Спад на пътниците и по-евтини товари отчита БДЖ

Железниците влошават резултатите си въпреки намалелите разходи за ток

Спад на пътниците и по-евтини товари отчита БДЖ

След като миналата година групата на държавни товарни и пътнически железопътни превози  успя да излезе на печалба, през първото тримесечие на 2020 г. "БДЖ Холдинг" бележи загуба. Компанията отчита спад на приходите от продажба на билети, увеличила е карго превозите с 2 процента, но товарите са били по-евтини и затова постъпленията са намалели. Не е успяла да продаде заложените стари вагони и ненужни сгради, както и да проведе обучителни курсове. И макар разходите ѝ за електроенергия да са намалели значително, тези влошени показатели плюс увеличените заплати в дружествата неутрализират положителните тенденции.

Това сочат отчетите на компанията за  периода януари – края на март 2020 г., публикувани на сайта на Министерството на финансите.

Според данните "БДЖ Холдинг", който за първото тримесечие на миналата година отчете печалба от 2.190 млн. лв, сега е на минус 29 хил. лв. Като основна причина за това се сочат нереализираните приходи от продажби на стари вагони, но те щели да се извършат по-късно и да се компенсират сегашните загуби, става ясно от анализа на железниците.

Обезценки са намалили несъбрани от години вземания на холдинга от чужди контрагенти. От 46.484 млн. лв. тяхната балансова стойност е спаднала на 12 млн. лв. В същото време холдингът има просрочен заем към Първа инвестиционна банка за 8.423 млн. лв., но се води спор с банката за него.

Пътническите превози на жп компанията отчитат с 1.078 млн. лв. по-малко приходи от продажба на билети. Според дружеството това де дължи на обявеното в средата на март извънредно положение заради коронавируса.  

С над 2 млн. лв. е свило дружеството разходите си за електроенергия, което се оказва, че има значителен ефект за намаляване на отчетената преди година загуба от 8.876 млн. лв. за първото тримесечие на 6.834 млн. лв. отрицателен финансов резултат за сега разглеждания период.

При товарните превози обаче евтиният ток не е дал същия резултат и дружеството задълбочава загубата си от 1.050 млн. лв. преди година на 1.655 млн. лв. негатив сега.

От "БДЖ Товарни превози" отбелязват,че това се дължи на промяна в структурата на превозените товари и превоз на товари с по-ниска приходна ставка. Заради коронавируса и спадналото потребление на горива в страната са намалели значително този вид товари от страна на "Лукойл", "Газтрейд4. "ТТЛ" и други компании.

В същото време товарните превози имат да си вземат дължими суми за около 6 млн. лв. от контрагенти. Близо 1.9 млн. лв. дължи "Каолин", почти 1.4 млн. лв. - ТТЛ, а над 1.7 млн. лв. имат да плащат "Лукойл България" и Нефтохим" заедно, "Аурубис" трябва да погаси близо 800 хил- лв., а Националната компания "Железопътна инфраструктура" – близо 380 хил. лв.

Самите БДЖ дължат 27.8 млн. лв. на НКЖИ, свързани лица, доставчици и на чужди жп администрации.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес

Бихте ли летували във вилната зона на парк "Росенец" край Бургас?