Спалните места на БДЖ са дефицит за поредно лято

Причината е недостиг на вагони и липса на единна информационна система за билетите

Спалните места на БДЖ са дефицит за поредно лято

За поредно лято спалните места на БДЖ са дефицитна стока, както бяха бананите през социализма. Най-търсени са дните петък и неделя по направленията до и от морето. Билетите за тях се изчерпват за часове в деня, в който са пуснати за продажба, или в рамките на следващите няколко дни. Търсенето е предимно от семейства с деца, възрастни и младежи.

Причината е в хроничния недостиг на спални вагони и липсата на единната информационна система за покупка на билетите.

Проблемът е най-голям в София. Оказва се, че само няколко дни след пускането на билетите те се изчерпват, като в резултат за определени влакове няма спални места над три седмици преди пътуването. Заради липсата на единна информационна система на БДЖ обаче може да се окаже, че местата са изчерпани в едно от бюрата на БДЖ – например на Централна гара в София, но все още билети да има в друго бюро – на ул. "Гурко" или в НДК. Така, във века на комуникациите БДЖ разкарва столичани от офис на офис, за да се сдобият с дефицитната стока – билет за спален вагон, точно както беше по времето на социализма.

По сигнал на гражданин на столицата на 28 май спалните места за нощния влак от София до Бургас на 22 юни вече са били изчерпани в бюрото на Централна ж. п. гара.

"Към дата 28.05.2018 г. спалните места за 22.06.2018 г. от София за Бургас действително са изчерпани. Това се обяснява с факта, че тази дата е за ден петък, точно в пика на туристическия сезон и търсенето е много по-голямо от предлагането", отговориха от "БДЖ – Пътнически превози" на въпрос на Mediapool защо няма билети за пътуване, което е три седмици напред.

БДЖ пуска билетите за предварителна продажба един месец преди плануваната дата за пътуване. Това означава, че на 28 май вече са изчерпани билети, които са пуснати за продажба на 22 май.

Обещание за допълнителни вагони

"Всяка година през летния сезон се наблюдава засилен интерес от желаещите да резервират спални места за пътуване с влак. Това се случва от средата на месец юни по направленията от София до Варна и Бургас", посочиха от държавната компания. Оттам обещаха да осигурят допълнителни вагони за предстоящия сезон.

"За да отговори в максимална степен на интереса на своите клиенти към спалните вагони през летния сезон, националният железопътен превозвач ще преразгледа оперативните данни от предварителните продажби и ще направи всичко възможно да осигури допълнителни вагони за най-натоварените маршрути", казаха от компанията.

"През лятото на 2018 г. "БДЖ-Пътнически превози" ЕООД ще се стреми да запази капацитета на влаковете със спални места спрямо 2017 г. Постоянно се търсят варианти за осигуряване на резерви в оперативен порядък за задоволяване на търсеното в най-натоварените дни", добавиха оттам.

За да реши проблема с недостига на спални вагони през 2013 г. БДЖ купи 30 нови спални вагона. Още от първия си мандат насам транспортният министър Ивайло Московски периодично обещава да бъдат купени и нови влакове. За последно в началото на април каза, че до месец и половина ще бъде пусната поръчката за покупката на 41 нови мотрисни влака, но това не се случи.  Вместо това БДЖ пусна скандални поръчки за ремонта на 50-годишни локомотиви за 58 млн. лв.

Четири години внедряват онлайн системата за билети в железниците

Както от първи си мандат Московски обещава да купи нови влакове, така вече четвърта година се оказва, че се внедрява онлайн системата за билети в железниците. Тя беше обещана от транспортния министър Данаил Папазов, а пилотната ѝ версия бе демонстрирана в края на 2013 г.

"В момента продължава внедряването на онлайн система за резервация и билетоиздаване. Тя е въведена във всички големи областни градове в страната с изключение на гара София, където предстои. За съжаление, двете системи не могат да обменят информация и затова от 1 юли 2018 г. ще въведем временна технология за паралелна работа при продажбите за спални места", се казва в отговора на БДЖ до Mediapool.

Поради липсата на единна информационна система от "БДЖ – Пътнически превози" не можаха да отговорят какъв процент от спалните места за юни вече са продадени.

Още от Бизнес

Защо бившият шеф на КПКОНПИ става консул?