"Спартан"-ите вероятно пак ще литнат

МО очаква скоро да получи още един вертолет и най-накрая да затвори договора с "Юрокоптер"

"Спартан"-ите вероятно пак ще литнат

Едни от малкото модерни самолети, с които разполага българската армия – товарните "Спартан" - вероятно отново ще полетят. Те бяха приземени, след като военното министерство не успя да се договори навреме с фирмата, която ги поддържа - "Аления Леонардо".

МО обаче очаква до две седмици да сключи договор с италианците и трите "Спартан"-а скоро отново да са във въздуха, съобщи заместник-военният министър Анатолий Величков, който бе изслушан от парламентарната военна комисия в четвъртък. 
 
Той обясни, че МО е успяло да намали исканата от "Аления Леонардо" цена, но не даде подробности около точната финансовата рамка.
 
Очаква се договорът за поддръжката на машините до 2021 година да излезе около 17 млн. евро. В тази цена е включена и системата за безопасност - т.нар. ловушки, както и система за обезвъздушаване и контрол.
 
Освен това МО се е договорило и за ремонта на един от "Спартан"-ите, който претърпя инцидент  в началото на януари. Поправката му ще струва към 1 млн. лева.
 
Освен за военни цели, транспортните самолети се ползват и за спешни полети при донорски ситуации, оказване на международна помощ, а в редки случи дори за държавни визити.
 
Те бяха закупени от италианската фирма "Аления Аеронавтика" през 2006 година. Първоначалният договор предвиждаше  доставката на 5 самолета "Спартан" за 91.8 млн. евро, но той бе предоговорен от първото правителство на ГЕРБ и страната ни се отказа от последните две машини.
 
Подобна е ситуацията и с другата многомилионна придобвика на държавата през последните години – хеликоптерите "Кугър". Заради липсата на средства за поддръжката им, от 12 налични машини летят само 3-4.
 
При това договорът с "Юрокоптер" още не е затворен.
 
Според неофициална информация от МО очакват, че ще успеят да получат  един нов хеликоптер от "Еърбъс Хеликоптерс" (бившата "Юрокоптер") в замяна на съдебните си претенции срещу компанията за неизпълнения договор с българското правителство, който бе сключен в далечната 2005 година.
 
Според МО това може да се окаже единственият шанс за правителството, тъй като според министерството имало вероятност то да загуби арбитража срещу фирмата и така да се наложи да покрие и правните разходи на "Еърбъс Хеликоптерс".
 
Затова военното министерство се надява да сключи извънсъдебно споразумение с компанията, с което тя да му предостави един цивилен хеликоптер за спасителни мисии в морето за сметка на неизпълнените дейности по договора.
 
Става въпрос за машина "Долфин" (Dolphin), която на практика се явявала цивилният вариант на вече закупените от фирмата военни хеликоптери "Пантер".
 
Договорът за покупката на 18 хеликоптера (12 "Кугър" и 6 "Пантер) за малко над 383 млн. евро бе подготвен от правителството на Симеон Сакскобургготски и сключен от следващия кабинет на Сергей Станишев (тройната коалиция) през 2005 г.
 
Той обаче бе предоговорен "на тъмно" от първото правителство на ГЕРБ и бе отказана част от поръчката – последните три машини "Пантер". По-миналата година стана ясно, че според Министерството на отбраната компанията не е доставила цялото договорено оборудване, забавила се е, а има проблеми и с изпълнението на офсета.
 
Затова в края на 2015 г. България изпрати до Международния арбитражен съд при Международната търговска камара искане за арбитраж против "Еърбъс Хеликоптерс".
Още по темата
Още от България

Проявите на расизъм на националния стадион бяха: