Спирките в София - на двойно по-евтина концесия от планираното

Очакват се съдебни дела, както за спирките, така и за новите правила за рекламата

Бъдещите концесионери ще трябва да сменят кошчетата и знаците на спирките и да преместят електронните табла в рамките на самата спирка. Сн. Mediapool

Столичната община ще направи пореден опит да намери концесионер за спирките на градския транспорт в София за срок от 15 години. Общинският съвет одобри документацията за бъдещия търг на последното си заседание преди лятната ваканция, което беше в четвъртък. Кога обаче може да се стигне до фактическото даване на спирките на частни стопани, никой не се ангажира.

Кметът Йорданка Фандъкова заяви, че очаква обжалвани на решението и не изключи в съда да влезе и бъдещата процедура. Тя направи аналог с друга все още незавършена концесионна процедура - за система от велосипеди под наем, която беше обжалвана и вече две години стои "на трупчета". Кметът съобщи, че дори се мислят други варианти за изграждането на системата, но отказа да даде повече детайли.

Повече спирки с навеси - по-малка такса

Иначе общинарите направиха едно сериозно изменение на първоначалните параметри на концесията. Те намалиха двойно минималното концесионно плащане. Така за всички 2600 спирки то трябва да е най-малко около 80 000 евро на година. Първоначално беше предвидено парите, които частните стопани ще плащат на общината да са поне 160 000 евро.

Концесионната такса беше намалена с мотива, че от бъдещите стопани на съоръженията ще се иска да сложат повече скъпи спирки с навеси. Първоначално беше предвидено съоръженията от този вид да са между 1100 и 1500 от всички 2600 спирки. Съветниците обаче решиха минималният и максималният брой да се увеличат и да са между 1500 и 1800. Така спирките с навеси щели да се увеличат с между 400 и 700 в сравнение със сегашното положение. Това обаче налагало намаляване на концесионното плащане иначе на бъдещите инвеститори нямало да им излезе сметката, обясниха общинари.

Конкретният размер на концесионното плащане ще се определи след търга, тъй като кандидатите за него могат да предложат и по-висока сума, за което ще получат и повече точки при оценката на офертите. Същото важи и за срока за подмяна на всички спирки, но той не може да е по-дълъг от две години.

Концесионерите ще печелят от отдаването под наем на 400 реклами и 300 павилиона към спирките.

Критики и обяснения

Условията по процедурата бяха критикувани основно от БСП, които смятат, че в подготовката на документацията има юридически пропуски, освен това са на мнение, че изчисленията за бъдещите разходи на концесионерите са завишени, а за приходите - подценени. Според тях е възможно общината да продължи да се грижи за спирките през дружеството си Център за градска мобилност, което отчита печалби през последните години.

От мнозинството от ГЕРБ обаче обясниха, че за подмяната на всички спирки и увеличаване на броя на тези с навеси ще са нужни около 19 млн. лева. "Не смятам, че общината трябва да инвестира тези средства. Може да ги използва за нещо друго. Това са 4 - 5 големи детски градини", коментира кметът Йорданка Фандъкова. Тя добави, че по този начин ще се гарантира по-добра услуга за ползващите градския транспорт.

По време на обсъждането стана ясно още, че около 200 спирки, подменени в последните години, които са в добро състояние, ще бъдат демонтирани от бъдещите концесионери и сложени в крайградските райони на столицата. Махането им ще е ангажимент на частните фирми, а повторното им монтиране на други места - на Центъра за градска мобилност.

Според БСП отдаването на спирките на концесия и възможността към част от тях да има реклами, ще доведе до монопол в този бизнес поне в центъра на града. Причината са новите правила за преместваемите обекти и външната реклама, които общинарите гласуваха в четвъртък. Те предвиждат драстично намаление на билбордовете в центъра, а в историческата му част такива въобще не трябва да има. Това обаче на важи за рекламите по спирките, които обаче не са чак толкова много, тъй като в същинския център почти не минава градски транспорт.

По-малко реклама

Новите правила за рекламата предвиждат билбордовете да се слагат на по-големи разстояния, да са по-малки и да се подменят по-често, за да не загрозяват града с лошия си вид. Това важи, както за рекламите в общински, така и в частни терени. Главният архитект Здравко Здравков обясни, че промяната няма да стане за един ден, тъй като новите условия ще важат за бъдещите договори за поставяне на рекламни елементи. За билбордовете на общински терени договорите започват да изтичат масово от 2023 г. За част от разположените в частни имоти обаче това щяло да стане по-рано и така част от съоръженията би трябвало да изчезнат.

По-бързо би трябвало да се приложи новото изискване за намаляване на рекламата по витрините на магазините. Според новите правила до 20% от площта на търговските обекти може да се използва за рекламни послания. Целта е намаляване на визуалното замърсяване. Със същата цел се ограничава силно и възможността за разполагане на LED рекламни екрани. Първоначално се предвиждаше те напълно да бъдат забранени, но в крайния вариант на наредбата се прие да могат да се поставят по пешеходни зони и площади, но не и по улици и булеварди.

Без хладилници по тротоарите

Забранява се и поставянето на фризери, хладилници, грилове, барбекюта и други подобни на тротоарите пред търговските обекти. Мотивът е да не се пречи на пешеходците и да не се допуска нерегламентирано увеличение на търговската площ на магазини и заведения.

Наредбата предвижда и промяна на т. нар. летни градини към заведенията. След около година те ще трябва да развалят съществуващите сега конструкции, които масово са допълнителни постройки на публична собственост и да направят нови съоръжения. Те трябва да са отворени, чадърите и тентите им да са в определени цветове и да не са брандирани. Освен това трябва да заемат и по-малка площ.

Общинските съветници и представителите на администрацията обаче очакват и това решение да бъде обжалвано от недоволни представители на бизнеса. Главният архитект заяви, че вече спазва правилата при одобряването на разрешения за поставяне на реклами и преместваеми обекти, дори и те да не са факт. "Наречете го незаконно, ако искате, но го правя", добави той. Здравков е основен инициатор на опита за премахване на рекламния битпазар, както сам го нарича.

Споделяне
Още от Бизнес

Защо главният прокурор размахва пръст на политици?