Спор за плагиатство в клипа на европредседателството

"Господари на ефира" показа заимствани елементи от италианско рекламно видео

Спор за плагиатство в клипа на европредседателството

Както се очакваше, властите отрекоха да има плагиатство при видеоклепа за българското европредседателство, който много наподобява идеята и визуалните елементи на итаиански туристически клип, правен преди нашия. Сравнението бе представено в четвъртък вечерта от "Господари на ефира". Идеята България да бъде представена през очите на двама младежи – момче и момиче, пътуващи с влак из страната, изглежда заимствана от рекламен туристически клип за Италия от 2016 г. Прилики има и в други сцени като например разходка с колело, разглеждсане на книга, опитване на местни кулинарни специалитети и напитки, любуване на морето от скални върхове и др.

"Министерството за Българското председателство на Съвета на ЕС 2018 категорично се разграничава от внушенията за плагиатство в един от клиповете на Българското председателство "Това е България", заявиха в отговор от ведомството на Лиляна Павлова.

"Клипът "Това е България”, изработен за Българското председателство на Съвета на ЕС, категорично не е плагиатстван. Зад него стоят имената на едни от най-добрите български сценаристи и режисьори. Нека красивият и атрактивен образ, създаден за България, не ни прави заложник на нечии интереси. Общото между двата клипа са съвпаденията между три кадъра от около 300. Но изрязани и насложени създават подвеждащо впечатление", коментира Павлова в профила си във фейсбук.

От ведомството ѝ посочиха, че "авторският колектив, разработил и реализирал идеята по представяне на страната ни, следва общо установени световни практики и тенденции при филмиране, рекламиране и представяне на природните, културните и исторически дадености на една страна". "В този смисъл да се търсят и откриват прилики с други продукти е неоснователно и некоректно. Стойността на клипа е в оригиналния поглед на неговите автори, на начина и индивидуалния им прочит, с които представят клипа, а не по отношение на изразните средства", казват от ведомството.

Обществената поръчка за видеото на стойност 243 000 лв. бе спечелена от фирмата "Ди индъстри" ООД на известния режисьор и продуцент Димитър Гочев (продуцент на сериали като "Стъклен дом", "Под прикритие" и др.). Заданието включва разработването на редица клипове, но основното видео, което е и обект на спора, е продуцирано от Димитър Гочев, режисьор е Божидар Велинов, а сценаристи са Мирон Крумов и Мариана Събева.

Фирмата е обект на атаки, откакто е спечелила обществената поръчка. През септември 2017 г. тя се налагаше да опровергава, че не е създадена няколко дни преди да спечели поръчката, както се твърдеше в определени медии, а през 2016 г.

"Фактът, че от официалното представяне на клипа – 5 януари 2018 г., досега той е гледан над 1 млн. пъти само в интернет, показва, че той е качествен и атрактивен продукт. Почти всички отзиви в медиите и социалните мрежи са изключително положителни. Доказват го резултатите – по 15 400 души на час са гледали в социалните мрежи филма за България, изготвен за ротационното ни председателство. Справката е за първите 48 часа след представянето на клипа", коментират от ведомството на Павлова.

Клипът на европредседателството представя красотата на България през четирите годишни сезона. Ролите на момчето и момичето във видеото, озаглавено "Няма как да не се влюбиш в нея от пръв поглед", се изпълняват от актьорите Бойко Кръстанов и Лорина Камбурова. Двамата персонажи се запознават във влак и започват пътешествие. Те се влюбват както един в друг, така и в България, в красотата и обичаите ѝ.

Още от България

Защо премиерът говори за "Костинброд 2" по "учебниците на КГБ"?