Според експерти не бива да се позволява на антикорупционната комисия да задържа

Иванка Иванова

Не бива да се разширяват правата нановата Комисия за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество (КПКОНПИ) и да ѝ се позволява да задържа заподозрени, смятат директорът на правната програма на Институт „Отворено общество“ Иванка Иванова и бившият директор на БОРКОР Румен Миланов.

Месеци след приемането на антикорупционния закон, седмици след избирането си и дни след първата акция на комисията (срещу кмета на „Младост“) председателят на КПКОНПИ Пламен Георгиев поиска тя да може "поне да задържа" лица.

Проверка на Medipool показа, че нагласите сред управляващото мнозинство в парламента е да приеме това искане. Така, едва окомплектована, новата комисия "Антикорупция" най-вероятно ще получи нови правомощия, които ще я превърнат на практика в структура дублираща МВР. Засега представители на ГЕРБ се въздържат да защитят тази позиция с имената си, защото "финалното решение е на Борисов".

Коалиционните им партньори от Обединените патриоти също не пожелаха да коментират официално новата идея на Георгиев, но от думите им става ясно, че не биха се възпротивили. ДПС засега също нямат становище, но казват, че не виждат пречка "ако комисията трябва да арестува - да арестува″.

Пред БНР в неделя Иванка Иванова каза, че функцията по задържане не е сама по себе си изолирана от полицейската дейност. Тя върви с функцията по разследването на престъпленията.

„Тя служи, за да гарантира, че ще има бързо и навременно разследване на определеното престъпление. Тя не може да бъде дадена отделно, без на комисията да ѝ бъде дадена функцията по разследване на престъпленията. На нея ѝ беше дадена функция по разкриване на установени закононарушения, но това е нещо различно. В България има немалко органи, които задържат. От една страна аз не виждам това пролифериране на това възможността държавни органи да задържат да води до някакъв решителен напредък в борбата с корупцията. От друга страна това поставя тежък проблем, свързан със защитата на основните права на гражданите", Смята Иванова.

Според нея ако се разреши на различни структури да задържат, е възможно да се нарушат международно-правните стандарти за защита на правата.

„Ако задържането си остане само полицейска работа, както и разследването на престъпления, ще продължим да можем да гарантираме в някаква разумна степен основните права на задържаните. Ако там влязат и инспектори и държавни служители, каквито са служителите на новата комисия, този процес става напълно неконтролируем и губим всякакви гаранции за спазването на международноправните стандарти за защита на правата“, добави експертът.

По думите ѝ стои и въпросът как ще се мери ефективността на новата антикорупционна комисия, при условие че няма изначална база, която да посочва какъв е мащабът ѝ в момента.

Според Румен Миланов е опасно да се разрешава на различни органи да имат право да задържат, защото, за да се извършва тази дейност, е необходима легитимност на органа.

„При задържането има определени процесуални действия, които трябва да се изпълнят. Тези хора с тези жилетчици - това е изключително опасно. Първи - от това може да се възползва престъпността. Този подход крие много опасности. Тези, които извършват задържането, трябва да имат легитимност. Трябва да се знае, че това е орган, който извършва това процесуално действие задържане. В противен случай всеки може да каже: „Стой, не мърдай!“. Подходът за задържането трябва много внимателно да бъде проучен и преценен“, каза Милановпред БНР.

„Идеята беше подобни органи да имат активна координираща функция към всички структури, които имат отношение към корупцията и да изграждат хоризонтални връзки. Това, което считам, че е грешно, е прехвърлянето на оперативно-издирвателната дейност от ДАНС в Комисията, тъй като този инструмент, особено в условията на ДАНС, в условията на МВР, има много по-голяма оперативна мощ, отколкото този, който ще е в Комисията. Мисля, че това е един недостатък“, посочи Миланов.

Бившият директор на БОРКОР определи случая „Иванчева“ като фалстарт за новия антикорупционен орган: „Фалстартът идва когато не си много добре подготвен и искаш бързо да напреднеш. Този случай активира обществото мнение и то се раздвои, това създаде напрежение, което означава, че не би било редно това да става. В БОРКОР също много бързахме и по същество неговото конструиране изпревари нормативната уредба, която да урежда всички въпроси и оттук вече се появиха известни дисбаланси“.

Според Миланов е сбъркана е конструкцията на новата комисия за борба с корупцията: „Големият проблем пред Комисията е организирането на превантивната дейност. Организирането на останалите структури, които да могат да противодействат на корупцията и да я информират, за да се създаде превенция“.

Още от България

Защо бившият шеф на КПКОНПИ става консул?