Спорен жп проект за 700 млн. лв. изкарва на протест столични квартали

НКЖИ обещава товарният трафик от западното направление да не минава през София, а пътят през Владая да остане градска железница

Корупционна инвестиция, кражба за милиони или европрокет за развитието на София в западна посока - това са двете диаметрални гледни точки относно реконструкцията на железопътната линия София - Перник - Радомир за 700 млн. лв. с европейски средства.

Проектът е за скоростна жп линия за пътнически и товарни превози, която едновременно с това да бъде и градска железница за западните квартали на София и Перник. Разработен с европейско финансиране по оперативна програма "Транспорт". Възложител е Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ). Проектант е консорциум "Нет - Италфер - ИКюИ" с договор за 6.6 млн. лв., а консултант е обединение "Рубикон - АйСи - ИПС".

Реконструкцията на линията и изграждането на нови жп участъци засяга няколко столични квартала, сред които Княжево, Горна Баня, Овча купел, Факултета, Гевгелийски, Красна поляна, Суходол. Обявените обществени обсъждания и противоречивата информация за проекта, давана от различните институции, обаче поражда напрежение сред хората.

Ние не сме срещу модернизацията на линията, но искаме да знаем какво точно ще се прави, каза пред Mediapool арх. Николай Славов от неправителствената организация "За Княжево". По думите му жителите са категорично против вкарването на товарния трафик в София и искат той да се изнесе, както предвиждат и евродирективите. Настояват за модерна градска железница, която да обслужва хората от западните квартали и едновременно с това да има удобни връзки с метрото. Така, както сега са публикувани документите по проекта и информацията, което ни се дава на срещи в районната община и НКЖИ, много намирисва на крадене на едни пари от Европа, коментира инж. Мариян Боновски пред Mediapool.

С искане за яснота за проекта - откъде точно ще минава жп трасето, както и жп спирките по него, на протест излизат жители на Владая, Княжево и Карпузуца и НПО "За Княжево". Автомобилното шествие от Владая до Княжево е планирано за 25 април – неделя, от 16 часа.

"Ще се борим да спрем корупционна инвестиция, която би изложила на социален, финансов и екологичен риск София, прилежащите му територии и голяма част от населението му. Искрено вярваме, че целите на протеста ни са в полза не само на столичани, но и за всички граждани на страната ни, в качеството им на данъкоплатци", каза Георги Карлуковски от "За Княжево".

Проектът

Проектът за модернизацията на жп линията София - Перник - Радомир е в списъка на приоритетните проекти за трансевропейската железопътна мрежа. Трасето е включено в Ориент/Източен Средиземноморски коридор на основната транспортна мрежа.

Предвижда се изграждане на скоростна железопътна магистрала, която да обслужва населението, вътрешния и международен товарен трафик, посочват от НКЖИ.

Дължината на участъка е 48.6 км. Жп линията е електрифицирана и е двойна в участъците София - Захарна фабрика и Батановци - Радомир. Проектът предвижда удвояване на релсовия път.

Проектната скорост на съществуващата линия сега варира между 75 и 100 км/ч. След модернизацията е заложено повишаването ѝ в урбанизираните територии до 80 - 100 км/ч и 160 км/ч извън тях за пътнически влакове и 120 км/ч за товарни влакове, а също и 200 км/ч за подвижен състав с накланящи се кошове.

Проектът включва още 13 гари, спирки и разделни постове. Реконструкцията на гара Захарна фабрика се ограничава в границите на съществуващата площадка. Композициите ще преминават през жп спирка "Зеленика" и жп гара Горна баня, където е планирано изграждането на общо три коловоза.

Предвижда се закриване на гара Владая и изграждане на два еднопътни тунела всеки с дължина от по 4850 м на различна дълбочина за преминаването през Владая до Драгичево.

Общо 14 километра от трасето са на територията на Столична община, като 10 км от тях минават през жилищни квартали. Ще е нужно и отчуждаването на около 200 имота, над половината от които са частни с обща площ от над 15 декара.

Според публикуваните документи трасето на жп линията ще мине през обхвата на следните местности:

м."ЖП депо Надежда", м. "Фондови жилища", НПЗ "Захарна фабрика", жк "Вълчо Иванов", жк "Разсадника-Бежанци", местност "Западен парк", кв. "Гевгелийски", м. "Национален физкултурен комбинат", жк "Факултета", "Терена - отреден за трудовите войски в с. Суходол", м."Юбилейна гора", кв. "Горна баня", м."Карпузица", м."бул. "Цар Борис III" - III и IV част" и м."Мала кория".

В участъка Драгичево - Перник е заложено да има двойна жп линия по съществуващото трасе. Между Перник и Радомир са проектирани два двупътни тунела с дължина 880 м и 400 м, както и седем моста.

На гара Радомир ще бъде направена частична реконструкция, като са заложени три нови перона и подлез.

План графикът беше скоростната линия София - Перник - Радомир да бъде реализирана до 2027 г. с евросредства от новия програмен период. Сега, заради недоволството твърде вероятно е да има промени в проектното трасе. Амбицията на НКЖИ е разстоянието от около 50-тина километра да се взима с влак за 30 минути, вместо за час и 20 минути, както и сега.

Поръчката за жп участъка Радомир - Перник е прекратена

В края на 2020 г. беше обявена обществена поръчка за избор на изпълнител за модернизацията на жп линията между Перник и Радомир с прогнозна стойност от над 321 млн. лв. с ДДС.

Участъкът е част от два транспортни коридора от европейска мрежа, които на българска територия минават през Видин - София - Кулата и Гюешево - Кюстендил - София.

Поръчката беше разделена на две обособени позиции. Едната за ремонта на трасето, а другата - за модернизиране на системите за сигнализация и комуникация. Общо за цялата обществена поръчка бюджетът бе 321 млн. лева с ДДС.

Удвояване на трасето Перник - Радомир е първият етап от модернизацията на жп линията София - Перник - Радомир.

Съществуващото трасе е с дължина 17.2 км, а проектната скорост варира от 70 до 100 км/ч, с някои ограничения до 40-75 км/ч. Железопътната линия е единична в голямата част на участъка, като само от гара Батановци до гара Радомир е двойна. По дължината на трасето има три гари и три спирки за обслужване на пътническия и товарния трафик.

Отварянето на офертите беше насрочено за 15 март 2020 г., но дни преди това НКЖИ е взело решение за прекратяване на поръчката. Причината за това е техническа грешка и непълноти в документацията, става ясно от публикуваната информация в регистъра за обществените поръчки.

Недостатъци

Най-големият недостатък на предложения проект е, че се вкарва товарния трафик през жилищни квартали в София, вместо да се изведе от там, като се използва жп линията София - Волуяк - Биримирци, която е строена по времето на социализма именно с тази цел, посочи арх. Славов.

Бившият главен архитект на София Петър Диков посочва като недостатък и факта, че целият жп трафик по направлението Солун - София - Видин - Крайова на практика ще се забива в Централна гара. В същото време има жп линия през Биримирци, направена по плана Мусман още през 40-те години на миналия век, именно за да изведе транзитния трафик от Централна гара, но сега ние го връщаме почти в центъра на София, коментира арх.Диков. Освен това връзката на трасето от Гърция с посоката към Белград и Видин (въпросното евротрасе Солун - София - Видин - Крайова) отново трябва да става през Централна гара и то с обръщане на посоката на движение, допълва той.

Жителите на засегнатите жилищни квартали са притеснени и от шумовото замърсяване, през които ще мине новата "скоростната" жп линия. От публикуваните документи не става ясно дали са правени проучвания, а ако са правени, какво показват те.

Липсва и яснота какво е решението за квартал "Факултета" и начина на преминаване на бързите влакове през него, като се знаят проблемите с тази отсечка в момента. Според проекта е заложено там да има жп спирка "Факултета".

На среща в столичния район "Витоша" на недоволните обяснили, че сегашната жп гара във "Владая", която беше ремонтирана неотдавна, остава и е част от новото трасе. Притесненията на жителите на квартала са, че спирка може и да няма, защото на среща с НКЖИ им било казано, че няма да има жп гара. За нас този въпрос е изключително важен и искаме да знаем къде ще има жп спирки по трасето, а не проектантът да казва едно, а възложителят друго, коментира арх. Славов.

Жители на Княжево са притеснени, че вкарването на товарния трафик през жилищните квартали крие риск от повторение на трагедията в Хитрино, когато дерайлира товарна композиция с цистерни и предизвика взрив.

Алтернативата

Не ми е ясно какви биха били последствията от промяна на проекта за България и за предвидените европейски средства, но едно цялостно преосмисляне категорично е необходимо, смята арх.Петър Диков. Той коментира проблема на личния си блог в материал озаглавен "Скоростна ж.п. линия през половин София и през цял Перник е безумие".

Според него и арх. Славов насочването на скоростната жп линия по трасето Радомир - Батановци - Волуяк - София е много по-удачно решение. Освен че извежда от града товарния трафик, за реконструкция на линията ще са необходими и по-малко средства. Причината е, че тази линия е строена по времето на социализма и проектирана за по-високи скорости, докато другата е от края на ХІХ век (1893-1897) има големи криви и скоростта е значително по-малка.

Петър Диков казва, че в края на 2015 г., малко преди да напусне Столична община, при него е постъпил за съгласуване проект за скоростно трасе София - Перник, като единият вариант е бил като сега представения (вариант О), а другият през целия Западен парк, непосредствено до Суходол и след това по старото трасе. И двата варианта са били с големи жп тунели.

Тогава при среща с проектантите им обясних, че съм категорично против да се търси скоростна връзка през югозападните квартали на София и би следвало да се насочат за допълнителни проучвания към варианта Перник - Волуяк, казва арх. Диков.

Основното предимство на изнасянето на скоростното трасе през Волуяк е, че движението може да се насочва във всички посоки без да е нужно да преминава през Централната жп гара в София, допълва той.

НКЖИ: Някои от възраженията са основателни

Някои от възраженията на гражданите са основателни и ще се съобразим с тях, коментира пред Mediapool Христо Алексиев, председател на Управителния съвет на НКЖИ.

Той посочи, че скоростната жп линия за пътнически и товарни превози няма да минава през засегнатите столични квартали, а ще бъде изнесена през Волуяк. Това искане на недоволните е основателно, според Алексиев. По думите му такъв вариант вече се разработва.

Жп линията през Владая до Централна гара остава да се ползва като градска железница, за да обслужва населението по направлението до Перник, обясни Алексиев. По думите му обаче ще е нужно удвояване на релсовия път, за да може да се осигури ритмичност на влаковете, а не да се изчакват по гарите, както е сега, за да се разминат.

За заложените два тунела за преминаването през Владая предстои да се вземе допълнително решение на база допълнителни проучвания, обясни Алексиев.

Той уточни, че с представителите на неправителствените организации са се разбрали да се срещнат отново, за да решават спорните моменти по проекта.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес