Спорната поръчка за малки електробуси за София е прекратена

Официалната причина е грешка в документите, открита 3 месеца след старта на процедурата

Сн. БГНЕС, архив

Поръчката за доставка на 52 електрически автобуса за градския транспорт на София е прекратена заради техническа грешка. Тя е допусната още при откриването на процедурата през септември, но е "открита" три месеца по-късно.

За това време вече са разгледани техническите документи на участниците, повечето от тях са отстранени, а за оценка на техническата оферта е останало само предложението на обединение между българския търговец на автомобили "Булавто" и турския производител на автобуси, включително електрически, "Карсан". Именно електробуси на "Карсан" бяха използвани от "Столичен автотранспорт", за да се изпробва бъдещата услуга.

Поръчката беше обявена от общинското дружество "Столичен автотранспорт". Общата ѝ прогнозна стойност е 27.6 млн. лева без ДДС. Тя е за доставка на малки електрически автобуси, които да се използват за пускането на довеждащ до метрото транспорт в няколко квартала. Заявката на столичния кмет Йорданка Фандъкова беше автобусите да се ползват първо в кварталите "Овча купел", Горна Баня, "Манастирски ливади", "Витоша ВЕЦ-Симеоново" и "Люлин". Така част от автобусите трябва да обслужват бъдещите пътници на третата линия на метрото, която ще бъде пусната в цялост в края на следващата година или началото на 2021 г.

За прекратяването на поръчката съобщиха първо от организацията "Спаси София".

Мотиви

Процедурата е разделена на две позиции. Едната е за доставка на 30 електробуса с дължина от 5.5-7.5 метра и минимум 9 седящи места и общо 20 места за пътници и оборудване към тях. С прогнозна цена 12.5 млн. лева без ДДС.

Втората позиция е за 22 броя електробуса с дължина от 7.6-9.6 метра и поне 15 седящи и 45 общо места и оборудване към тях с обща прогнозна цена 15.1 млн. лева без ДДС.

Поръчката е спряна в понеделник, 16 декември, с мотива, че в методиката за оценка на техническите оферти е сбъркана. В нея била допусната техническа грешка по отношение на гаранционния срок.

В изискванията по поръчката е записано, че участниците трябва да осигурят гаранция за минимум 24 и максимум 60 месеца. В методиката за оценка обаче е записано, че гаранцията е максимум 48 месеца. Това правело невъзможна оценката на офертата.

Грешката е допусната още при обявяването на поръчката през септември, но е открита, след като комисията по избор на изпълнител стига до оценка на техническите предложения на кандидатите, става ясно от протоколите от работата ѝ.

Един кандидат

Всъщност на този етап от процедурата вече е останал само един кандидат и за двете позиции по поръчката. Това е обединението "Карсан-Булавто". В него влизат турският производител на превозни средства "Карсан" и българският дилър на Iveco "Булавто".

Обединението участва с оферта и по двете позиции.

За по-малките автобуси освен "Карсан-Булавто" оферти са подали още две дружества - "Ай Тръкс" и "Екселор - Елбус". Първият участник е предложил да достави електрически ван, производство на Iveco. Вторият участва с китайски електрически автобуси на фирмата "Нанжинг Голдън Драгън Бус Ко". Тези участници обаче са отстранени от процедурата, след като не са предоставили всички изисквани документи.

За втората позиция за по-големите автобуси оферти са подали "Карсан - Булавто" и "Българска автомобилна индустрия", която е дистрибутор на "Грейт уол" (Great Wall) и на китайските автобуси "Джънджоу Юйтун Бус" (ZHENGZHOU YUTONG BUS) в България. Дружеството е собственост на Андон Димитров, който е бил в ръководствата на компании, собственост на Гриша Ганчев. "Българска автомобилна индустрия" също е отстранена от процедурата заради проблеми със задължителните документи за участие, сочат протоколите от работата на комисията по избор на изпълнител.

Критики

Поръчката за доставка на електробуси беше критикувана от "Спаси София" и от кандидата за кмет на София и лидер на платформата "Изправи се.бг" Мая Манолова.

От "Спаси София" поставяха под въпрос ефективността от купуването на малки и скъпи електробуси вместо на по-големи газови превозни средства например. От общината обясняваха избора на по-малките превозни средства с това, че те ще минават по тесни улици в кварталите, а са електрически заради опитите за намаляване на замърсяването на въздуха в София.

Манолова пък обяви, че победителят в поръчката е предизвестен и я даваше като пример за корупция в общината.

"Вместо да осигури състезание между производителите, за да получим максимална защита на инвестицията в тези скъпи микробусчета, Столичната община е заложила "максимален гаранционен срок" в условията, за да не вземе някой участник да се престарае. И дори въвеждането на това абсурдно условие, действащо против интересите на софиянци, е било направено некомпетентно", коментираха във вторник от "Спаси София", които имат и представител в общинския съвет - независимият общинар Борис Бонев.

Според организацията грешката е и шанс, защото общината може да преосмисли критериите по поръчката. От "Спаси София" очакват ръководството на общината първо да представи конкретни предложения за довозващите линии, включително и очаквания пътникопоток, на чиято база да се реши колко и какви превозни средства трябва да бъдат купени.

Организацията смята, че трябва да се преосмисли и концепцията "всички пари да се инвестират в електробуси, които все още са двойно по-скъпи от газовите". "София има нужда от повече автобуси с по-чести интервали по линиите, а не от експерименти с турски и китайски произход!", твърдят от "Спаси София" и също казват, че проваленият търг е бил с предизвестен победител - "турската компания", чието име обаче не споменават.

Според друг критик на поръчката - Мая Манолова, причините за прекратяването ѝ са формални. "Това е опит да се прикрие прогнилият модел на провеждане на обществени поръчки от това управление – нагласени поръчки с предизвестени победители. Страхуват се, че разгласихме каталога на спонсорите на ГЕРБ и сега трябва да го прикриват", коментира тя във фейсбук профила си.

Споделяне

Още от България

Трябва ли България да спре Северна Македония за ЕС?