Спорният проект на Ревизоро за горивата мина първо четене

Депутатът се е договорил с бизнеса как да се променят първоначалните текстове

Емил Димитров - Ревизоро Снимка: Архив БГНЕС

След като получи гръб от ГЕРБ, спорният законопроект за горивата, внесен от депутати от всички парламентарни сили, начело с Емил Димитров – Ревизоро, бе приет на първо четене в пленарна зала в сряда. Инициативата се ползва със силна подкрепа от шефа на Българската петролна и газова асоциация и генерален директор на "ЛУКойл България" Валентин Златев.

Текстовете бяха одобрени със 109 гласа "за", 21 "против" и 14 "въздържали се". Проектът се подкрепя от част от депутатите от левицата, които по принцип застават зад инициативите на Валентин Златев. По същата причина текстовете не са харесвани от някои кръгове в ГЕРБ.

През март, когато беше внесен, проектът на Ревизоро предизвика силен отпор от редица асоциации, различни от тази на големите бензиностанции, а земеделските производители заплашиха с протести в центъра на София. Премиерът Бойко Борисов веднага ги прие и обеща земеделците да бъдат изключени от новите разпоредби за затягане на контрола, защото те били само ползватели на нефтопродуктите. Основните критики към текстовете бяха, че промените въвеждат много сериозни изисквания към играчите на пазара, в резултат на което там ще останат малко фирми, ще се ограничи конкуренцията и ще се подкрепят едрите играчи.

Въвежда се регистрационен режим

Проектът въвежда регистрационен режим за търговията с горива и определени изисквания към играчите на пазара, като официално обявената цел е борба със сивия сектор в бранша. Целта е да се затегне контролът върху по-малките бензиностанции, за които петролната асоциация твърди, че са основният източник на нелегална продажба на горива без платени данъци.

"Въвеждането на складови наличности за съхраняване на горива, въвеждане на обезпечение за извършване на дейности по смисъла на закона, минимални изисквания към физическите лица, които управляват тези дейности, поставянето на равни и ясни критерии към всички икономически оператори са основните мерки, които следва да гарантират доброто функциониране на пазара", твърдят вносителите.

За да бъде регистрирано за търговия на едро с нефт и нефтени продукти, лицето трябва да има внесен уставен капитал или активи в размер не по-малък от 3 млн. лева. За търговия на дребно ще се изисква внесен уставен капитал или имущество в размер не по-малък от 20 000 лв. за всеки обект, предвиждат разпоредбите.

Ще се изисква образователен ценз за законните представители на дружеството, наличие на съдове за съхранение с определена вместимост, определен минимален капацитет на склада за дейностите по съхранение на горива, както и обектът, от който ще се извършва дейността, да е трайно прикрепен към недвижим имот. Целта е да се премахнат мобилните бензиностанции.

Ревизоро се разбрал с бизнеса

По време на разискванията в комисиите в парламента миналата седмица Ревизоро разясни, че се е договорил с браншовите организации за известни корекции на първоначалния проект между първо и второ четене, така че да се удовлетворят исканията на бизнеса. Например земеделските производители ще бъдат изключени от новите изисквания, няма да се въвеждат измервателни уреди, ще се намалят част от глобите, а мобилните бензиностанции ще се запазят в определени случи.

Договорките на Ревизоро с бизнеса са отразени в доклада на ръководената от него парламентарна комисия за борба със сивата икономика.

Марешки не подкрепя проекта

"Една бензиностанция може да струва 200 000, може да струва и 2 млн., и едно обезпечение от 20 000 лева не е голяма сума", заяви в пленарна зала Емил Димитров. Той уточни, че е отворен за предложения между първо и второ четене. По думите на Димитров този законопроект не цели да закрие даден бизнес.

Мартин Тинчев от ГЕРБ посочи, че става въпрос за над 30 000 обекта, през които преминават и се продават горива без никакъв контрол. "Собствениците на такива нелегални бензиностанции са най-агресивно настроени към този законопроект, но не е честно от тяхна страна да се крият зад гърба на земеделските производители", коментира той.

Жельо Бойчев от "БСП за България" отбеляза, че целта на законопроекта е да се въведе публичен регистър на операторите. "Няма да приемем, чрез тези добри намерения, да се преуреждат отношения в сектора, да се използва този законопроект, за да бъдат елиминирани едни или други играчи от пазара и търговията с горива", предупреди той.

Кристина Таскова каза, че "Воля" няма да подкрепи законопроекта, защото според партията на Веселин Марешки, който разполага със собствени бензиностанции, текстовете няма да доведат до никаква промяна по отношение на сивата икономика, контрабандата и съществуващите картелни споразумения в сектора.

Очаква се на специално заседание на ресорната парламентарна комисия да се прецени дали има нужда от нотификация на законопроекта от Европейската комисия.

Още по темата
Още от Бизнес

Одобрявате ли протестите за цените на горивата?