Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Спрени са поръчките за нови влакове за над 2.8 млрд. лв., ще се променят

1 коментар
Спрени са поръчките за нови влакове за над 2.8 млрд. лв., ще се променят

Обявените от служебното правителство четири обществени поръчки за доставка на нов подвижен състав за нуждите на "Българските държавни железници" са прекратени от новия кабинет за ревизия и промяна на условията по тях, за да се допуснат повече участници и да се гарантира последващата поддръжка на доставените влакове. Очаква се поръчката да бъде отново обявена до месец.

През април служебният транспортен министър Христо Алексиев обяви с осем месеца закъснение поръчките за купуване на 7 двуетажни мотриси, 35 едноетажни мотриси, 20 пуш-пул и 18 маневрени локомотива, като финансирането за тях е по Плана за възстановяване и устойчивост и с бюджетни средства.

Условията в търговете обаче бяха силно критикувани и определяни дори като ограничителни или лобистки.

Сега новият транспортен министър Георги Гвоздейков е прекратил поръчките, след като анализи показали, че предишният екип на Министерството на транспорта и съобщенията е допуснал няколко съществени порока в процедурите, заявиха от ведомството в четвъртък. Не е била извършена задължителната процедура за предварителен контрол, която се прави от Министерството на финансите съгласно изискванията на Плана за възстановяване и устойчивост. Освен това е установено, че предвиденият в процедурите механизъм за ремонт е рисков и нецелесъобразен, а изискванията към 18-те маневрени локомотива са необосновано завишени.

От транспортното министерство посочват, че планираната от тях промяната на част от техническите условия и критериите за допустимост ще осигури по-голяма конкуренция и ще се разшири кръгът на участниците по отделните дейности.

Предвижданите промените в условията също така ще позволят участниците в търговете да предложат и гарантират най-ефективната поддръжка на влаковете.

"Заложеният към момента механизъм за осигуряване на ремонтни бази за поддръжка е високорисков, поради това, че изграждането им ще е ангажимент по други обществени поръчки, за които до 2025 г. дори няма заложено финансиране", посочва в съобщението министър Гвоздейков.

Става въпрос за намерението на предишното ръководство на ведомството да се изградят държавни ремонтни бази за влакове, които да се отдават под наем, но според Гвоздейков това няма да е възможно, тъй като би трябвало да обслужва само подвижния състав, закупен със средствата от плана за възстановяване.

Според ведомството осигуряването на поддръжката на локомотиви, мотриси и вагони трябва да става изцяло на пазарен принцип, като по този начин участниците ще се насърчат дългосрочно да инвестират в страната, изграждайки модерни ремонтни бази, в които да се ремонтира и друг подвижен състав.

Намерението на министерството е да раздели поръчката за доставка на 18 броя маневрени локомотива в две обособени позиции - за 9 локомотива за маневри в депа и 9 локомотива за маневри от депа до жп гари. Досега в условията на търга е имало изискване всички 18 локомотива да разполагат с разрешения за тип на превозните средства и за пускане на пазара, както и с пантограф. Според настоящото ръководство на министерството това условие е нецелесъобразно, тъй като някои от маневрите се извършват само вътре в депата и половината от локомотивите няма да излизат от тях. С планираните промени пък ще се реализират значителни икономии на средства и ще се намали натискът към държавния бюджет. Друг очакван ефект е и тук да се разшири кръгът от участници.

Досегашната поръчка за маневрените локомотиви бе за близо 93 млн. лв. без ДДС.

Поръчката е за доставка на 7 броя двуетажни нулевоемисионни електрически мотрисни влака бе за 410.5 млн. лв без ДДС.

Най-голям бе предвижданият ресурс за 20 едноетажни, нулевоемисионни, електрически влака тип "push – pull", достигащи скорост от 200 км/ч – 1.2 млрд. лв. Поръчката за 35 едноетажни нулевоемисионни електрически мотрисни влака, развиващи скорост над 160 км/ч беше за над 1.108 млрд. лв. лв. без ДДС.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Milanova Magda
    #1

    Имахме ЖП Завод , който произвеждаше локомотиви и вагони , а сега внасяме . Хубаво е да знаем кой точно го унищожи , както и другите работещи заводи?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.