Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Спрени влакове на големите гари, апатия на малките и обвинения за локаут

60 коментара
Сн. БГНЕС

Първият ден на железничарската безсрочна стачка започна точно в 8 часа с по около стотина протестиращи на големите гари като София, Варна, Бургас, Пловдив, Русе, Горна Оряховица, Стара Загора, Мездра, Враца и др., където бяха спрени десетки влакове. На голяма част от малките гари обаче цареше безразличие към стачните вълнения, разочарование от профсъюзите и композициите преминаваха безпрепятствено. Други гари пък се задръстиха от пътнически и товарни влакове не само на стачкуващата БДЖ, но и на частните железопътни превозвачи, които също са блокирани.

 

До 16 часа, когато приключи първият стачен ден, обаче се разминаваха сериозно данните на синдикатите и ръководството на "Българските държавни железници" за спрените влакове, а профсъюзите обвиниха жп шефовете, че прилагат непозволени действия за провал на стачката. "Днешният първи ден на стачката мина по-добре от очакваното – след такъв натиск и локаут", коментира Петър Бунев, председател на железничарския синдикат към КНСБ. Той заяви, че стачката продължава по план и в петък.

 

Точно в 8 часа сутринта в четвъртък на Централна гара София информационните табла изгаснаха, а около стотина души, организирани от синдикатите, протестираха шумно на пероните с искане за оставка на ръководството на БДЖ и дори на премиера Бойко Борисов, който заяви, че стои плътно зад намеренията да се съкратят около 2 хил. железничари.

 

Само на 20 километра от столицата в посока север – на гарите Курило, Реброво и Своге, обаче няма и помен от суматохата на Централна гара и нищо не подсказва за ефективна стачка в железницата.

 

Разочарование от синдикатите

 

Не протестираме, няма кой да ни организира, а и сме разочаровани от синдикатите. Това заяви Василка, стрелочник на гара Реброво. Персоналът на гарата е около 10 души, на смяна са само двама. В 8.20 ч. на гарата пристигна влакът от София за Мездра и спокойно продължи пътя си към Своге. В композицията имаше около 5 души. Хората са отишли на работа с автобуси маршрутки, обясни Василка, за която конфликтът на железничарските профсъюзи с ръководството на БДЖ не означава нищо. Вълнува я единствено евентуалното увеличение на пенсионната възраст, тъй като иска да се пенсионира догодина.

 

Влакът за Мездра не бе задържан и на гарата в Своге. Началникът на гарата обясни, че е служител на Национална компания “Железопътна инфраструктура” (НКЖИ) и няма нищо общо със стачката на колегите му от превозвача БДЖ, с които са били разделени изкуствено преди години. Не задържаме влаковете на Своге, но ни прави впечатление, че минават празни покрай нас, каза началникът на гарата, който предпочете да не се представя. По думите му от съседните гари стачкуват в Мездра и Лакатник, където е задържан влакът за Видин, естествено празен.

 

Според железничаря в Своге стачката в БДЖ е организирана от 10-20 души и до голяма степен е плод на медийна пропаганда. Радиодиспечър от Централна гара заяви пред БНР, че стачката е “изкуствена” и не трябва да се подкрепя.

 

Разминаване в информацията за блокираните влакове

 

След края на стачката от от КНСБ и КТ “Подкрепа” съобщиха, че от 264 пътнически влака, които е трябвало да се движат в цялата страна между 8.00 и 16.00 ч., са спрели движение 218. Това са 83% от влаковете, останалите 17% са се движели само по кратки регионални линии. Товарни влакове не са били обслужвани, посочват от синдикатите.

Съвършено различни бяха данните на транспортното министерство, според които 85 влака (40.2%) от общо 210 са били спрени следствие на стачните действия на някои от служителите в железницата. Сред спрените композиции има и международни, който въпреки призивите да бъдат пуснати са задържани от стачниците. Стачкуващи работници в товарните превози почти няма, твърдят от МТИТС.

От БДЖ пък публикуваха данни, според които до 16:00 ч. не са се движили 122 от общо 263 влака.

 

От информацията за ситуацията на гарите из страната, стана ясно, че синдикатите са успели да организират по около стотина свои членове, но само на големите гари – София, Варна, Бургас, Пловдив, Русе, Стара Загора, Горна Оряховица и др. Влакове останаха и по пероните и в Димитровград, Враца, Мездра, Кюстендил, въпреки предварителните опасения, че тези градове няма да се включат в стачката.

 

На перона в София голяма част от скандиращите дори не са от системата на железниците, ами металурзи, пенсионери, служители на градския транспорт, обикновени граждани и др. Към обяд те се разотидоха и гарата остана необичайно празна и тиха. След 16 ч. обаче тя се напълни с желаещи да се приберат от работа и училище, като на касите се извиха огромни опашки. Около час отне пълното нормализиране на влаковото движение, не само в София, но и в другите големи гари в страната.

 

По данни на транспортното министерство бройката на стачкуващите служители в "Холдинг БДЖ" е бе 444 души, което представлява едва 3.4% от общия брой на служителите в дружеството. В Национална компания "Железопътна инфраструктура" са стачкували 492, като само 61 от тях са свързани с движението на влаковете. В процентно изражение стачкуващите са 3.8% от персонала в НКЖИ. Съмнявам се, че причината за ниската активност е списъците с протестиращи, които в последствие щели да се използват за наказание, каза транспортният министър. Той още веднъж отрече, че протестиращите ще бъдат уволнени дисциплинарно.

Синдикатите обвиниха БДЖ и НКЖИ в локаут

 

Синдикатите обвиниха ръководството на БДЖ и НКЖИ, че прилагат локаут на стачката като подменят стачкуващите служители с други, които не подкрепят протеста. Според профсъюзите машинисти и ръководители движение се подменяли от длъжностни лица без необходимата квалификация.

 

На гара Благоевград например е бил сменен персоналът, така че да се пропусне пътническият влак за Дупница. Композицията все пак е била блокирана след 7 км. на гара Кочериново от протестиращи железничари.

 

От НКЖИ отрекоха твърденията, че има замяна на стачкуващи с такива на други позиции. Смени е имало, но само с хора, които могат да изпълняват същите дейности, според длъжностната им характеристика, обясниха от компанията.

 

Няма подмяна на работници, има осигурени резервни екипи във връзка със сигурността и хора, които не желаят да стачкуват, това не е нарушение на законодателството, заяви Ивайло Московски пред БНР.

 

Загуби или ползи от стачката

 

“Ние ще претърпим огромни загуби. Днешният ден е пълен провал”, заяви Димитър Костадинов, директор “Маркетинг и продажби" в БДЖ "Пътнически превози", цитиран от “Фокус”. "Хората се страхуват да пътуват и нямаме продадени билети. В сутрешните влакове имаше само двама пътници", добави той. Ръководството на БДЖ обясни преди дни, че стачката ще удари приходите на Пътнически превози с 200 хил. лв. дневно, а тези на Товарни – с 400 хил. лв.

 

В същото време обаче спрените влакове означават и спестени пари за БДЖ – от гориво, инфраструктурни такси, надници на работниците и т.н.

 

“Пътнически превози” генерират огромна годишна загуба и всеки ден, в който не работят, означава спестяване”, каза изпълнителният директор на БДЖ Йордан Недев в четвъртък при неуспешния му опит да говори с протестиращите железничари на Централна гара.

 

Всеки ден, в който железниците не работят, обаче означава и загуба на доверие и отлив на пътници, които и без това са намалели с 3 милиона за последните 5 години.

 

“В “Товарни превози” сме се опитали да преустроим графика, така че да не бъде засегнат от стачката”, каза Недев, но сметките му може да излязат криви. От НКЖИ, които отговарят за влаковото движение, обясниха, че след края на стачката в 16 ч. обърканият график на пътническите влакове, спрели тук-там из страната, неизбежно ще се отрази на товарните влакове.

 

Ако стачката се проточи във времето, компаниите, превозващи товари с железницата могат да загубят милиони. Металургичната индустрия, минния и енергийният сектор няма да могат да получават суровини, да транспортират готова продукция и ще им се наложи да плащат неустойки. Жп транспортът е и най-изгодната връзка на предприятията с пристанищата и река Дунав.

 

По данни на БДЖ от всички 90 хиляди пътници, които все още всеки ден разчитат на железниците, към 27 хиляди ще бъдат засегнати от стачката. Онези от тях, които са рискували все пак да се качат на влака в деня на стачката, ще трябва да си търсят сами алтернативен превоз, като парите за билетите им ще бъдат върнати. БДЖ обаче няма да осигури алтернативен транспорт, както бе заявил преди седмица транспортният министър Ивайло Московски.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

60 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #60

    Komunistcheta! GERB ,skoro njama da padne ot vlast! A ..promeni i reformi TRJABVAT! Zashtoto inache glad imizerija ni chaka ,ot tolkova godini "cherveno" upravlenie!

  2. Анонимен
    #59

    47 - Ти да не се казваш Фидоска ма?

  3. Анонимен
    #58

    Не знам дали сте наясно, но тази стачка окончателно ще загроби БДЖ и безотговорното поведение на синдикатите е направо неокачествимо, защото в крайна сметка пътниците започнаха безсрочна стачка срещу железниците и малцина от тях ще се върнат.

  4. Анонимен
    #57

    Не сме дорасли като нация - нали виждате : някои стачкуват. други се свиват, няма осезаема подкрепа. Така ще ни мачкат един по един. Аз го изживях преди десетина години. Сега е ред на БДЖ. В знак на солидарност трябваше да спрат и автобуси, и таксита, и кафенетата дори. Да необходими са реформи, но не по такъв садистичен начин. Бог да пази България! Както сме я подкарали ... социалния взрив ще е колкото неочакван, толкова и ...ден на разплата...

  5. Анонимен
    #56

    http://www.stefan-tcholakov.com/forum/index.php?topic=1254.30

  6. Анонимен
    #55

    Ясно е че трябва да се съкратят хора но поне да им датат по голямо обезщетение.Никой няма полза от нови 2000 безработни без стотинка. За съжаление предишното правителство можеше да го направи когато имаше бюджетен излишък а не сега когато кредиторите чукат на врата.

  7. люк
    #54

    Незабавна ликвидация на БДЖ !

  8. Анонимен
    #53

    Gen. Augusto Pinochet: Vsichki v Bulgaria, koito raobtiat za malkia chasten sektor i za chorbadjiata znaiat mnogo dobre, che danacite im kam pravitelstvoto se nalivat v BDJ, za da izdarjat nerantabilna , darjavna kompania. BDJ sa pravitelstveni rabotnici. Te sa chast ot pravitelstvoto. Bulgarite ne mogat da izdarjat s danacite si takova goliamo pravitelstvo. Mladite dobre go znaiat i razbirat. Tezi balgari, koito rabotiat v chujbina sashto go znaiat i razbirat. Samo niakoi drug socialisticheski

  9. Анонимен
    #52

    46,не знам кой е глупак,но ще ти кажа че точно такива БДЖ,тип нов Кремиковци,тип каца без дъно,на България не и трябва.Да не си мислиш че тия уж рааботнически защитници са се загрижили за работещите в БДЖ?За всеки нормален човек е ясно че в сегашното си състояние железницата умира и тогава не 2-3000,а всички работещи там ще останат на улицата.Кой ще плаща сегашните им загуби?По този глупав път по който са тръгнали,те ще прогонят и последните си клиенти!А ПОСЛЕ?

  10. Анонимен
    #51

    Gen. Augusto Pinochet: Ima mnogo avtobusi !!!! Stachkata niama da povliae na patnicite. Tovari po jeleznicite niama , za da prekasnat targoviata... Idelana vazmojnost za pravitelstvoto da uvolniava i da namali sastava na jeleznicite. Tezi sindikalni lideri sa glupavi. Vmaesto da udobriat reformite i da zapaziat jeleznicite i malak , obslujvasht personal, te ulesniavat rabotata na pravitelstvoto.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.