Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Спреният договор за “Тракия” пречи на хазната да ремонтира други пътища

16 коментара

Спирането на концесията за автомагистрала “Тракия” блокира възможността държавата да освободи около 12 на сто от общите публични инвестции, нужни за сектора “транспорт и съобщения” в периода 2006-2009 г., и да ги реализира в други проекти. Това пише в анализ на Индъстри Уоч, разпространен в понеделник.

Според документа сумата, необходима за инвестицията според спорния концесионен договор, е почти пет пъти по-голяма от нужните средства от държавната хазна за ремнт на останалите пътища. При частно финансиране в автомагистралите средствата от еврофондовете могат да се използват за реконструкция на останалите пътища в страната, пише в анализа. В него се посочва още, че при публично финансиране на проекта или при държавно-гарантиран заем, дългът на страната ни  би нараснал с 9,3%.

Ако държавата финансира доизграждането на магистралата през периода 2006 –2009 г. и се допусне, че хазната е не по-малко ефективна от концесионера, ще са необходими публични средства в размер на 179 млн. евро средно всяка година, изчисляват от Индъстри Уоч.

Три ефекта върху домакинствата и превозвачите от концесията и въвеждането на тол-системата очертават анализаторите на организацията. Онези хора, които досега не с ползвали интензивно магистралата, но са я финансирали чрез данъците си, ще намалят разходите си. Съответно обаче ползващите пътя София-Бургас ще увеличат разходите си, но ще плащат по-справедливо за изминат колиметър, докато при винетната система, въведена през миналата година, те дават пари за правото да ползват пътя за определено време. Ако чрез приходите от винетки се финансира проектът  автомагистрала “Тракия”, средните стойности на винетните такси за периода 2007-2011 г. трябва да нараснат с между 65 и 75%, пише в анализа.

Според експертите на Индъстри Уоч, конкретните параметри на концесията са сравними с подобни проекти в други европейски страни, отчитайки разликите в ценовите равнища.

При 53 000 км обща дължина на магистралите в страните от ЕС-15, за ползването на  повече от половината (или 31 000 км) се заплаща тол-такса, посочва се в доклада. Най-добре развити магистрални мрежи с  тол-системата са във Франция, Испания, Италия и Португалия. Таксите се прилагат и в Гърция, Хърватия, Славения, Унгария и други, на само за отделни магистлани отсечки. 2 евроцента за километър плащат в Гърция, 4 евроцента - в Хърватска, 5 евроцента - в Италия. Французите плащат за ползването на магистрали между 5 и 8 евроцента за километър, а в Испания – от 6 до 8 евроцента/км. Камионите плащат около 2-3 пъти по-високи тол-такси, посочват от Индъстри Уоч.

Анализаторите правят още сравнение на цените на километър строителство в различните европейски страни. Средно за 15-те стари държави в Евросъюза средната стойност е 6,8 млн. евро/км, а в десетте нови членки – 9,1 млн. евро/км, сочат данни на ЕК, цитирани от Индъстри Уоч. Най-скъпо е пътното строителство в Чехия – 15 млн. евро/км. В Румъния цената е 9,7 млн.евро/км), във Словения – 7,7 млн.евро/км, и в Унгария - около 7 млн.евро/км. В Полша е постигната цена от 4,7 млн. евро/км, а в Португалия - от 4,2 млн. евро/км.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

16 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Генерал Кобалт
    #17

    Бягайте МОМЕНТАЛНО да четете статията в Дневник "Мълчанието на властите" за реакциите по света - и най-вече за липсата на реакции в България, на книгата на Христо Христов "Убийте Скитник", КОЯТО ВЕЧЕ Е НА "СЛАВЕЙКОВ":http://www.dnevnik.bg/show/Default.asp?storyid=160068&rubrid=43"В България на разследването в "Дневник" реагираха електронните медии - Би Ти Ви, БНТ, телевизия "Европа", "Дарик радио", "Инфо радио", радио Благоевград и Стара Загора.Официалните власти продължават да мълчат.Реакции: Президентът

  2. Генерал Кобалт
    #16

    НЕ ЗНАМ, ДАМИ И ГОСПОДА, ДАЛИ СИ ДАВАТЕ СМЕТКА, ЧЕ ТАЗИ КНИГА Е НАИСТИНА НЕЩО СЕНЗАЦИОННО И ЕПОХАЛНО! ТЯ РАЗГАДАВА ЕДНА ОТ НАЙ-ГОЛЕМИТЕ МИСТЕРИИ В ИСТОРИЯТА НА СТУДЕНАТА ВОЙНА И МОДЕРНАТА ИСТОРИЯ ИЗОБЩО, КАКТО И В ИСТОРИЯТА НА КРИМИНАЛИСТИКАТА.ТАЗИ КНИГА Е НАЙ-ДОСТОЙНИЯТ ПОЛИТИЧЕСКИ И ОБЩЕСТВЕН АКТ ЗА ПОСЛЕДНИТЕ 16 ГОДИНИ - НО ТЯ Е И ЕДИН СТРАХОТЕН ШАМАР НА ЦЯЛАТА ТАКА НАРЕЧЕНА БЪЛГАРСКА ПОЛИТИЧЕСКА КЛАСА, ЗА КОЯТО МОЖЕ ДА СЕ КАЖЕ, ЧЕ 16 ГОДИНИ УМИШЛЕНО ПРИКРИВА ЕДИН ОГРОМЕН ПОЗОР ЗА ТАЗИ "ДЪРЖАВА" И НЕЙНАТА ПОПУЛАЦИЯ! ДЪРЖАВА, КОЯТО, КАКТО ЗАЯВИ БРАТОВЧЕДЪТ НА ГЕОРГИ МАРКОВ, Е ДЪРЖАВА-УБИЕЦ. ДЪРЖАВА, КОЯТО Е УБИЛА ЕДИН ОТ НАЙ-СВЕСТНИТЕ СИ СИНОВЕ!

  3. Yordan Valchev
    #14

    E twa ako ne e naj-dolnata luva za cena na kilometur koqto sum chuwal. Twa 14milion evro w Polsha sigurno e samo za planinski uchastuk kudeto ot tunel se minawa w most. Realnata cena na km magistrala w BG e ne poweche ot 2miliona a te iskat koncesiq za nad 3.5, goworq za raninen teren kakwuto e trakiq. A i kolkoto e po niska e realna cenata tolkowa i po niski shte sa cenite na tol-taksata.

  4. "АТАКА”
    #13

    Избори 2005 са политически театър и имат смисъл единствено за политическия елит, който търси прегрупиране. Всички партии, които имат шанс да влязат в новия Парламент, вече са управлявали и не са изразител на гражданските интереси, a ще представляват корпоративни, групови и икономически интереси. ”АТАКА” не e коалиция, която ще влезе в Парламента, заради етническите проблеми и конфликти, Идеята на българската ”АТАКА” е смяна на цялата политическа олигархия в България ! Чистка! Ревизия! Възмездие! Коалиция Национално Oбединение "АТАКА” БЪЛГАРИЯ НАД ВСИЧКО!!! N:14 Протестния вот N:14

  5. NEL
    #12

    Опитът на т.н. "управляващи" безпардонно да ни наложат най-циничния от 1989 г.насам договор /освен аферата с външния дълг/е поредното доказателство за наглостта и безумната алчност на това правителство.

  6. шофьор
    #11

    Направете сметките по българските цени за последната построена магистрала. Само това е точно!Питам още 2 милиарда бюджетен излишък за една година стигат ли за магистралата? Ако стигат, тогава какво ни баламосвате с Церовските лафове?

  7. zalog !
    #10

    Христо Христов e edin chekijia, no tozi put e za pari.

  8. ПЕТКА
    #9

    И ТАКА И ВАКА ША НИ СТРИЖАТ, ЯСНО МИ Е. САМО НЕ МИ Е ЯСНО ПО КОЛКО ПЛАЩАТ ДАЛАВЕРАДЖИИТЕ НА ЗАЩИТНИЦИТЕ СИ.

  9. Дрън-Дрън
    #8

    както трябва.

  10. Кирчо
    #7

    това е поръчковия анализ написан от хора на Церовски.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.