Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Спреният заради Пеевски търг за "Хемус" е спечелен отново от свързвани с него фирми

Отсечката между Ябланица и Боаза ще се строи от "Хидрострой" и "Водстрой 98"

9 коментара
Спреният заради Пеевски търг за "Хемус" е спечелен отново от свързвани с него фирми

Фирми, свързвани с депутата от ДПС Делян Пеевски, печелят отново търга за участък от "Хемус", спрян шумно преди около година от премиера Бойко Борисов по подозрения, че е спечелен именно от фирми на Делян Пеевски и Валентин Златев.

Агенция "Пътна инфраструктура" съобщи в понеделник, че за изпълнител на 10-километровата отсечка между Ябланица и Боаза е избрано обединението "ХВП Ябланица", в което участват фирмите "Хидрострой", "Водстрой 98" и "Пътстрой Бургас". Те печелят търга с цена от близо 55 млн. лв. без ДДС, което е двойно по-евтино на километър спрямо предишния търг.

Зад трите фирми официално стои бившият пътен шеф от времето на НДСВ и ДПС Велико Желев. Той купи свързваната с депутата Делян Пеевски "Водстрой 98" миналата година. Според представители на строителния бранш сделката е фиктивна.

В началото на 2016 г. Бойко Борисов спря търга за магистрала Хемус заради "витаещи съмнения", че избраните изпълнители са свързани с депутата от ДПС Делян Пеевски и изпълнителния директор на "Лукойл България" Валентин Златев. Новината за спирането на търга Борисов съобщи в Брюксел след среща с председателя на Еврокомисията Жан Клод Юнкер.

Първият търг за "Хемус" беше за 60 км между Ябланица и разклона за Плевен/Ловеч, докато настоящият е за шест пъти по-къса отсечка. Заради по-голямата дължина първият търг беше разделен на два лота, докато сега за всяка отсечка от магистралата се обявява отделен търг. Друга съществена разлика е в трасето, чието изграждане поевтинява повече от два пъти. В спряната поръчка цената на километър излизаше средно около 13 млн. лв. без ДДС, докато сега е близо 6 млн. лв. без ДДС. Основната причина за поевтиняването е по-тесния габарит на мажистралата - от 29 на 27 метра.

От 11 кандидати само двама стигнаха финала

Повторният търг беше обявен през юли по новия Закон за обществените поръчки. Офертите подадоха общо 11 кандидати – всички големи български строители, някои от които участваха в обединения с чужди фирми.

До отварянето на ценовите предложения бяха допуснати 10 кандидати. Единственият отстранен беше обединението "АМ Хемус Инженеринг" заради документи с невярно съдържание. В отстранения консорциум участват "Пътища Пловдив", "Агромах", "Водно строителство Благоевград" и "Оберослер Кав. Пиетро". Единият от собствениците на "Агромах" - Методи Бачев, през лятото беше задържан за кратко заради заради гуляйджийско подмятане със сексуален контекст по адрес на Бойко Борисов. Преди това, през март 2016 г., прокуратурата започна разследване срещу "Пътища Пловдив" и "Агромах" за укриване на данъци в големи размери. До момента няма информация докъде е стигнало разследването.

От отворените ценови оферти най-ниска цена даде обединението "АМ Хемус 1 – 2016" ДЗЗД, в което влизат испанската "Асигния Инфраструктурас", хасковската "АБ", за която се твърди, че е на Делян Пеевски, и "Мега инвест холд". Тяхното предложение беше за 54.6 млн. лв. без ДДС.

Закъсалата финансово "АБ" възкръсна през изминалата година по модела на друго свързвано с депутата от ДПС дружество - "Водстрой 98". Със заем от държавната "Българска банка за развитие" компанията спечели поръчка за ремонт на железопътната отсечка София - Елин Пелин за 120 млн. лв.

Втората най-ниска цена за "Хемус" беше на друго обединение, свързвано с Пеевски - "ХВП Ябланица" - 54.99 млн. лв. без ДДС, което сега е избрано за изпълнител.

На практика то се е съревновавало единствено с консорциум "АМ Хемус Страбаг ГБС 2016". Това обединение, в което участват "ГБС Инфраструктурно строителство" АД и "Страбаг АГ" – клон България, обаче даде една от най-високите цени – близо 75 млн. лв. без ДДС. По-висока цена от тяхната дават само "Актор" и "Иса 2000" – около 78 млн. лв.

Австрийската компания "Щрабаг" пусна жалба до Европейската комисия за първия търг на магистрала "Хемус".

Офертите на останалите 9 кандидати са отхвърлени по различни причини – невярна информация, липса на обосновка на ценовата оферта, липса на единични цени и други.

Така по новата сложна формула свързаното с Пеевски "ХВП Ябланица" получава 93.537 точки, докато консорциумът начело с фирмата на Симеон Пешов "АМ Хемус Страбаг ГБС 2016" получава 74.483 точки.

Фирмите имат 10-дневен срок за обжалване на решението пътната агенция пред Комисията за защита на конкуренцията. Досегашната практика показва, че обикновено такива търгове минават през съдебна процедура по обжалване.

От Ябланица до Боаза със 140 км/ч през 2019 г.

Избраният изпълнител трябва да построи 10-километровата отсечка между Ябланица и Боаза за 910 дни, от които 180 дни са за проектиране.

Автомагистралната отсечка ще бъде с по две ленти за движение в посока по 4 м, две ленти за спиране по 3 м, средна разделителна ивица - 2 м, водещи ивици и банкети.

Това означава, че общата ширина на платното е 27 м, докато при спрения търг беше с параметри за 29 метра. Скоростта за движение остава без промяна - 140 км/ч.

Предвидено е изграждането на 5 селскостопански подлеза, 2 селскостопански надлеза, както и подлез при общинския път Брестница - Съева дупка.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

9 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. brambar
    #9

    ДПС пак си осигури няколко милиона, АПИ и НКЖИ са й клиенти, задачата на които е да легитимират единствено отдаването на пари за строителство и проектиране. Схемата е ясна - 50% / 50% ГЕРБ-ДПС. ГЕРБ прибира комисионните, а ДПС прибира парите от строителството, което е със завишени цени и некачествено. Видяхме какво стана в новопостроенния участък на "Тракия" - преспи, навявания, строителство в изкоп без да са спазени изискванията за обезопасяване на сервитута със зелени площи и отводнителни канали. Очакваме и магистралата да се наводни през дъждовния сезон.

  2. Ангел Христов
    #8

    Явно затова бързаха да ви плашат със сняг през зимата и затвориха превантивно държавата след една нощ заснежаване. Докато вие слушате за страшния еднометров сняг слугинчето Бойко се гледа в ново огледало от същата фирма. Slaves are slaves

  3. trezwomislesht
    #7

    Къде си Христо да ги вкараш всичките в затвора.

  4. daskal
    #6

    Ама кой да ги взема тези поръчки бе, братя българи? Те отдавна са окупирали всички позиции. Нямат и не могат да имат конкуренция. Така са ги нагласили нещата. За да се промени нещо - трябва революция. Според разни социологически проучвания ние пак тях искаме да вкараме в парламента. Е, на кого да се сърдим тогава? Ами... Пеевски ще е! Кой друг да бъде при това положение?

  5. lili
    #5

    Това, че Пеенски бил взел поръчка, не е новина. То се говореше по улиците. Новина би било, че фирми на Пеески не са взели поръчка. Дълбоко подценяват този народ.

  6. Лизи Гугуткова
    #4

    Радан Кънев преди 46 мин. · Twitter · Докато ни мятат фишеци около референдум и служебен кабинет, шишковците ГЕРБ БСП ДПС пак гепиха поръчката за #АМХемус, уж "отменена" преди 1г

  7. Лизи Гугуткова
    #3

    Прасчото на Москва отново се нагрухтя от вежливата ръчичка на официалните български власти от бкп. Браво боко будев=истински комунист!

  8. Entdecken
    #2

    Пеевски: - Като ми пееш Пенкеле, кой ли ми та слуша ! Най-малко Борисов...

  9. Коментарът е изтрит в 18:09 на 09 януари 2017 от автора.
    #1

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.