Последни поразии на отиващото си правителство

Спря строежът на Западната дъга на София, без нови магистрали тази година

Не достигат 240 млн. лв. за железопътните магистрали

Спря строежът на Западната дъга на София, без нови магистрали тази година

Нито една магистрала няма да бъде довършена тази година. Нещо повече - спира се и проектът за Западната дъга на София, въпреки че получи одобрението на Еврокомисията неотдавна. Не е решен и проблемът с недостига от 240 млн. лв. за железопътните магистрали "Марица" и "Тракия". Това стана ясно от изказването на транспортния министър Данаил Папазов в парламентарната комисия по еврофондовете.

 

Не по-различна е картината с новата оперативна програма "Транспорт" 2014-2020 г., която е без визия за развитието на приоритетните проекти. Видимо изнервен министър Папазов заяви: "Дали сме възможност на тези, които ще изпълняват програмата, защото ние няма да сме, да си направят приоритетите".

 

Така програма "Транспорт", която беше потънала в глух коловоз по времето на тройната коалиция, но успя да изплува при ГЕРБ заради Бойко Борисов, който постави магистралите като топ приоритет, е на път да потъне под ръководството на Папазов.

 

Разнобой за магистралите

 

Въпреки че министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева точно преди седмица в същата комисия обеща, че до края на годината магистрала "Марица" ще бъде готова, днес Папазов обяви, че новият пусков срок е началото на 2015 г.

 

Съгласно първоначално подписания договор, отсечката от Оризово до Димитровград трябваше да е готова през ноември 2013 г., като към момента изпълнението е на 42%. Докато другият участък от Димитровград до Харманли трябваше да е пуснат през август 2013 г., но днес е изпълнен на 70%.

 

И ако за магистрала "Марица" са издадени всички разрешителни за строеж, а проблеми има само с неприключила археология и изместване на газопроводи, то за двата строящи се участъка на магистрала "Струма" все още не са издадени всички разрешения за строеж. Отделно не са приключили отчуждения и археологичните проучвания. Така строежите на двата лота също са удължени.

 

15-километровата отсечка от Сандански до ГКПП-Кулата, която се строи от април 2012 г. и трябваше да е готова през октомври 2013 г., може да не се случи и до края на тази. В момента изпълнението на обекта е на 42%, а пусковият срок е октомври 2014 г. Срокът за строителството на отсечката от Дупница до Благоевград също е удължен и вече е краят на 2015 г. Този строеж се забави заради разделянето на Министерството на регионалното развитие и благоустройство на две, след като БСП и ДПС не можаха да си го поделят преди година. Така все още не са издадени всички разрешения за строеж на отсечката от Дупница до Благоевград, стана ясно от доклада на транспортното министерство, представен в комисията по еврофондовете.

 

Западната дъга на София спряна

 

И ако за магистралите се знаеше, че закъсняват, изненадващо за всички прозвуча новината, че правителството на Пламен Орешарски се отказва от строежа на втората фаза на Западната дъга на София, а парите за нея от 30 млн. евро отиват за жп проектите, за които не достигаха парите. Това съобщи зам.-министърът на транспорта Петър Киров, който отговаря за оперативна програма "Транспорт".

 

Западната дъга на София получи одобрението на Еврокомисията неотдавна и е важен инфраструктурен проект, който трябваше да върже магистрала "Люлин" със Северната скоростна тангента, а от там с магистралите "Тракия" и "Хемус", както и връзката с главния път от София към Видин и втория мост над Дунав.

 

Така на практика първият етап на Западната дъга, който започва от магистрала "Люлин" и стига до река Какач ще свършва в нищото и може да се окаже предпоставка за тежки пътно-транспортни произшествия.

 

Зам.-министърът Петър Киров се оправда за отказа от продължението на Западната дъга с решение на Върховния административен съд. Истината обаче е, че първата работа на кабинета на Пламен Орешарски беше да отмени избраният победител за втората фаза на проекта и да блокира строежа на Северната скоростна тангента, за да бъде дадена в последствие, с помощта на съда, на фирми, свързани с депутата от ДПС Делян Пеевски.

 

Сега обаче дори реализацията на Северната скоростна тангента е под въпрос заради над 350-те заведени съдебни дела за ниските цени за отчужденията. "Ако трябва да платим обезщетения колкото струва строителството на тангентата, просто няма да я правим", каза регионалният министър Десислава Терзиева миналата сряда в комисията по еврофондовете.

 

Според зам.-министър Киров, довършването на Западната дъга на София го оставят на следващите управляващи, като те можели да избират как да я финансират - дали по новата оперативна програма "Транспорт", където обаче тя не фигурира сред обектите, със заем от Европейска инвестиционна банка или от националния бюджет. "Така че има много възможности", каза Киров, усмихвайки се.

 

Недостиг от 240 млн. лв. по жп магистралите

 

Въпреки че в края на 2013 г. транспортният министър Данаил Папазов каза на Еврокомисията, че са осигурени пари от бюджета за жп проектите, оказа се, че проблем с недостига на парите все още не е решен и остава висящ.

 

Папазов обясни, че на оперативното заседание на правителството в сряда е взето решение да се увеличи с 40 млн. лв. трансферът за Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), която изпълнява жп проектите, а за всяка от следващите две години ще получи допълнително по още 57 млн. лв. По думите на Папазов решението, разписано черно на бяло, щяло да бъде прието от кабинета следващата сряда.

 

Имало и принципна договорка Българската банка за развитие да отпусне 89 млн. лв. на НКЖИ, но според Закона за банките държавната финансова институция не можела да отпусне повече от 50 млн. лв. и така и този заем оставал висящ, стана ясно от обясненията на Папазов. Така на практика се разбра, че не са осигурени недостигащите 240 млн. лв. за довършване на редица жп обекти.

 

Парите са необходими за довършване на жп отсечката Първомай – Свиленград, която е част от железопътната магистрала "Марица". На проведения през юни Комитет за наблюдение на програма "Транспорт", представителите на Брюксел заявиха, че няма да разрешат второ прехвърляне на отсечката за настоящия програмен период. Този проект трябваше да бъде завършен още по програма ИСПА в края на 2010 г., но и до днес продължава да боксува основно заради несвършена работа от страна на държавните чиновници.

 

Недостиг на средства има и за довършване на ремонта на жп гарите в София, Пазарджик и Бургас, както и за подготовка на жп проекти за настоящия програмен период.

 

Поне частично е решен проблемът с недостигащите пари за довършването на жп линията Пловдив – Бургас, която е част от железопътната магистрала "Тракия". Това ще стане с разделянето на проекта на фази, като изграждането на 5-те тягови подстанции и пътния възел при Бургас ще се прави със средства по новата оперативна програма, каза Петър Киров.

Още по темата
Още от Бизнес