Спряна бе "24-каратова" далавера в Столичната община със спонсор на ГЕРБ

Отменени бяха 3 млн. лв. грешно изчислени лихви на "Карат С" за концесиите на градския транспрот

Спряна бе "24-каратова" далавера в Столичната община със спонсор на ГЕРБ

Столичната община е щяла да бъда ощетена с близо 3 млн. лв заради грешно изчислени лихви по обезщетението за прекратяване на договорите с "Карат С" за концесиониране на 16 линии от градския транспорт на София. Това стана ясно на редовното заседание на Столичния общински съвет (СОС) в четвъртък. Общинският съветник от НДСВ Любка Качакова определи случката като "24-каратова далавера" с фирмата на Миролюб Столарски, която е един от спонсорите на управляващата партия ГЕРБ.

Доклад за отмяна на скандалното решение, взето в началото на месеца, внесе кметът Йорданка Фандъкова, която преди това беше запитана от общинския съветник от БСП Георги Кадиев защо лихвата е изчислена грешно във вреда на общината и така тя е щяла да плати с 2.7 млн. лв. повече от реално дължимото.

Неизгодна дружба

"Карат С" сключва договор със Столичната община на 3 ноември 2008 г. за обслужване на 16 линии от градския транспорт на София за срок от 8 години. Това са автобусните линии с номера от 1 до 8, 10, 14, 69 , 70, 114, 123, 204 и 306. Кмет по това време е настоящият премиер Бойко Борисов. Фирмата се задължава да купи и 68 нови автобуса, което “Карат С” изпълнява.

"Карат С" вози пътниците на цена от 3.56 лв./км пробег, докато общинският превозвач получава по 3 лв. Ефектът е задлъжняване на общината, като натрупаните дългове към концесионера възлизат на близо 10 млн. лв.

В крайна сметка през лятото СОС реши договорите с “Карат С” да бъдат прекратени по взаимно съгласие. Решението колко да се плати на фирмата на Миролюб Столарски беше оставено за октомври. Тогава общинските съветници одобриха плащане на близо 13 млн. лв. на “Карат С”, от които 3.28 млн. лв. са лихва за първите шест месеца на 2012 г. Още тогава съветниците от опозицията заявиха, че лихвата е нереално висока, но управляващите от ГЕРБ се оправдаха със законите.

Проста сметка показва, че за да са толкова лихвите за шестмесечен период, трябва главницата да е 60 млн. лв., което пък означава от 2008 г. досега общината изобщо да не е плащала на "Карат С", каза Кадиев.

Вносители на доклада за развалянето на договора с “Карат С” са зам.-кметовете на финансите Дончо Барбалов и на транспорта Любомир Христов. Дончо Барбалов защитаваше развалянето на договора в комисиите към общинския съвет и отговаряше на въпросите на съветниците, докато Христов мълчеше. Аргументите на Барбалов бяха, че общината ще спести 20 млн. лв. от развалянето на договорите, а в добавка ще получи 68 нови автобуса.

Пълна каша с лихвата

В крайна сметка след серия от обвинения на 11 октомври с гласовете на управляващите от ГЕРБ съветници решиха да бъдат платени 13 млн. лв. на “Карат С”. Четири дни по-късно в резултат на поискана проверка от зам.-кмета по финансите одитиращата фирма установява, че сумата е завишена с 3 154 лв. спрямо посочената от “Центъра за градска мобилност” (ЦГМ) и освен това е за 10 месеца, а не за 6, както се твърди в решението на СОС.

Това накарало Фандъкова да се усъмни, че нещо не е наред и тя разпоредила на дирекции “Вътрешен одит” и “Финанси” под контрола на Дончо Барбалов да се направи нова проверка. Така било установено, че лихвата би трябвало да бъде 631 984 лв., а не изчислената от ЦГМ – 3.27 млн. лв.

Това е опит да бъде ощетена общината с огромни средства”, каза Фандъкова. Според нея всички били подведени от ЦГМ. ‟Има голямо нарушение, което граничи с престъпление“, каза Малина Едрева, лидер на групата на ГЕРБ в СОС.

За да се изчисли коректно лихвата, трябва да се получи справка за задълженията на ЦГМ към "Карат С", която всъщност е главницата, смята Кадиев. Той допълни, че до ден днешен такава справка не е получена. Според него не е ясно кой доклад е верен, този на общината или този на одитора. От БСП смятат, че е поставена политическа задача на заместник-кметовете да внесат доклад в СОС, с който да подведат съвета и да го накарат да гласуват лихва, която не се дължи на "Карат С".

Опозицията иска оставки, но никой не дава

БСП и Синята коалиция поискаха отстраняване на двамата зам.-кметове на финансите Дончо Барбалов и на транспорта. Любомир Христов, заради внесения от тях доклад с подвеждащата информация.

Двамата заявиха, че няма да подават оставки, а ще изчакат да приключи назначената от кмета проверка в ЦГМ. “Голяма грешка е, че се предоверих на ЦГМ”, каза Барбалов, който все още не е запознат със задкулисните игри в градския транспорт между отделните лобита в СОС.

Затова пък съветник от опозицията, запознат със задкулисните игри, подхвърли на зам.-кмета по транспорта Любомир Христов: “Нещо май се сритахте по кокалчетата с Радослав Тошев (който е председател на комисията по транспорт в СОС – бел. авт.)?".

Фандъкова обеща виновните за допуснатия гаф да бъдат открити и да понесат отговорността си. Председателят на СОС Елен Герджиков пък обеща пълна проверка на работата на ЦГМ.

“Да не се баламосваме с проверки, искаме оставки. СОС е бил подведен и заблуден да гласува присвояване в особено големи размери”, каза Атанас Атанасов от ДСБ. “Такова чудо никога не е имало в СОС. Появи се мнозинство, което ни превърна на абдали”, заключи Вили Лилков, зам.-председател на СОС от ДСБ, който е пети мандат съветник.

Споделяне
Още по темата
Още от България

Успешна ли е стратегията на правителството за борба с коронавируса?