Спряната заради "витаещи съмнения" поръчка за "Хемус" била изрядна

Еднодневни, тримесечни и шестмесечни винетки не били икономически оправдани

Не са били открити незаконосъобразни процедури при обществената поръчка за изграждането на два нови участъка от магистрала "Хемус", която бе спряна по нареждане на премиера Бойко Борисов "заради витаещи съмнения", че е спечелена от фирми, свързвани с депутата от ДПС Делян Пеевски и шефа на "Лукойл България" Валентин Златев. Това съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова пред БНР в неделя.

Проверка на инспектората на ведомството установила, че по документи избраните да строят фирми са изрядни, имат своите собственици и са изпълнили качествено достатъчно поръчки.

В средата на февруари Бойко Борисов нареди спирането на поръчката за строежа на 60 км от Ябланица до разклона за Плевен/Ловеч от магистралата, разделени в два лота. Строителите бяха избрани преди Коледа и стана ясно, че 500 млн. лв. без ДДС отиват в консорциум начело с "ПСТ груп", свързвана с Делян Пеевски и Първа инвестиционна банка, а 300 млн. лв. без ДДС - в "Джи Пи груп", сочена за близка до генералния директор на "Лукойл България" Валентин Златев.

След въпроса на българин в Лондон към Борисов дали не вижда Пеевски в огледалото, премиерът нареди спирането на тази поръчка и редица други за общо над 1.5 млрд. лв. без ДДС. За участъка от "Хемус" формално бе използван мотивът, че няма осигурено финансиране от Европейския съюз, каквото от Брюксел никога не са ни обещавали. Още тогава бе обявено, че поръчките отново ще бъдат обявени по новия закон и пари ще се намерят, но не бе посочено от къде.

Последва препроектиране на участъка и сега Лиляна Павлова заяви, че работата по този участък се възобновява и потвърди, че той вече ще бъде разделен на четири лота. Целта е по-лесно да се намира финансиране за тяхната реализация.

Първият участък ще е с дължина 10 километра (от Ябланица до Боаза) и там е намалена проектната скорост, за да се икономисат пари. Очакванията на регионалния министър са през юни да бъде обявен търг за изпълнител на тази отсечка от "Хемус".

За останалите три участъка ще има препроектиране и оптимизиране. На места ще се търсят нови маршрути, ще отпаднат два от предвидените тунели, което наред с намаляването на проектната скорост ще свали цената със 150 млн. лева. "До края на годината би трябвало да се приключи с препроектирането и следващата година и за тях да тръгне процедурата", допълни министърът.

На въпрос защо до момента в повече търгове водеща е най-ниската цена Павлова каза, че това е най-коректното и обективно класиране, защото няма нюанси. Министърът уточни, че за магистрали и нови пътища не се избират офертите с най-ниската цена, а най-изгодната. "Въведохме и допълнително изискване – да има пет години гаранция за пътищата и десет за мостовете и съоръженията."

Павлова коментира и други актуални теми, сред които обявената за великденско-гергьовските празници блокада на гръцката граница от българските превозвачи и предложенията на депутати за въвеждане на еднодневни, тримесечни и шестмесечни винетки.

"Солидарна съм към превозвачите, които наистина претърпяха огромни загуби заради безобразията на гръцките фермери, но не трябва да наказваме българите, които са решили да пътуват по празниците, каза Павлова.

"Пътна инфраструктура“ е изготвила план и е в готовност за обособяване на алтернативни маршрути за пътуващите, в случай че се обяви частична блокада на граничните контролно-пропускателни пунктове, обясни Павлова.

Тя коментира още, че в нито една от седемте държави в ЕС, в които има винетки, няма стикери с валидност ден, три месеца или шест месеца. "Те са неефективни, защото разходите за тяхната продажба и контрол са високи и биха нарушили устойчивостта на системата", каза Павлова.

Тя отново обясни, че с въвеждането на електронни винетки за леките коли и тол-такси за камиони и автобуси ще се въведе по-справедливо заплащане. Павлова припомни също, че се предвижда 20 хиляди километра общински пътища да се ползват без заплащане, както и около 3 хиляди държавни шосета.

"Лятото започваме реализацията на тол системата. Въвеждането ще отнеме между осем месеца или една година. Най-късно от есента на следващата година би трябвало да имаме работеща смесена система", каза министърът.

Павлова припомни, че изпълнителят за своя сметка ще изгради системата, а от приходите от нея ще започне да си получава парите. "Малък процент от приходите ще се дават и няма да се обременява бюджетът и да се ощетява този на пътната агенция", посочи още тя.

Още по темата
Още от Бизнес

Одобрявате ли въвеждането на системата "бонус-малус" при "Гражданската отговорност"?