Стачки блокираха полетите в Европа

Общите стачки във Франция, Италия и Австрия предизвикаха сериозни смущения в придвижването, пропускане на полети и хаос, съобщават международните агенции.

Стачката на служителите по летищата и на авиодиспечерите във Франция ще продължи до четвъртък. Повече от 80 процента от вътрешните полети са отменени.

На летище Роаси Шарл де Гол близо 75 процента от полетите са анулирани, а на летище Орли - около 70 процента.

Италианският превозвач Алиталия отмени 200 полета. Служителите на Алиталия протестират срещу намаляването на екипажите и персонала в самолетите.

Стачките във Франция и Австрия са против реформата в системата за пенсионно осигуряване.

Стачката в Австрия се описва като най-голямата от Втората световна война насам. Протестните действия във Франция пък връщат спомените за 1995-та, когато падна от власт на последното консервативно правителство, отбелязва Би Би Си.

Французите започнаха днес поредния ден от стачката в обществения сектор. Огромни задръствания се образуваха на входовете на големите градове. Близо 320 км от пътищата на страната бяха блокирани от задръствания около 8.30 ч местно време.

В Париж графикът на метрото е силно объркан, като трафикът е нормален само по 3 от 16-те линии, обслужващи френската столица. Движението на влаковете също е объркано, като много пътници се намират блокирани по гарите в страната, съобщи АФП.

Бритиш Еъруейс отмениха 90 от 120 -те запланувани полета между Великобритания и Франция, а Бритиш Мидленд съобщи, че извършва шест от 24 полета. Луфтханза съкрати 97 от 139 планирани полета между Германия и Франция. Изиджет отмени 37 полета за Франция.

В Австрия, където синдикатите провеждат своя трети и най- голям протест за по - малко от месец, объркването е по-малко, отбелязва Би Би Си.

Стачката е организирана от Обединението на австрийските профсъюзи срещу планираната от правителството реформа на пенсионната система, която предвижда увеличаване на възрастта за пенсиониране и намаления с до 12 на сто на размера на пенсиите.

Малко след полунощ, както беше предварително обявено, железниците в цяла Австрия престанаха да превозват пътници, а влаковете на метрото, трамваите и автобусите в столицата Виена и по-големите австрийски градове не излязоха от депата. Пощата днес не бе разнесена, училищата и университетите останаха затворени, а някои от административните учреждения и съдът извършваха само най-неотложни услуги за гражданите. Не излязоха и колите за извозване на сметта.

Въпреки, че някои от главните артерии във Виена са блокирани, индивидуалният автомобилен трафик в столицата е нормален, но много хора използват велосипеди. Виенското международно летище Швехат продължава засега да работи нормално въпреки, че част от персонала се присъедини към стачката и блокира пътя към главния вход, съобщи ДПА.

Австрийските авиолинии съобщиха, че е отменен само един полет.

Френският кабинет прие плана за пенсионна реформа миналата седмица. Той задължава заетите в обществения сектор да имат трудов стаж от 40 години, за да придобият пенсионни права. Досега задължителният стаж беше 37 години и половина, припомня Би Би Си.

Министър-председателят Жан Пиер Рафарен поиска парламентът да одобри плана за реформа преди лятната ваканция, за да предпази пенсионната система от колапс.

Той вече е постигнал споразумение с втория по големина синдикат в страната.

Но шефът на CGT - свързания с комунистите синдикат на обществените работници - заяви, че протестите ще продължат, докато правителството не започне преговори по плана.

"Ако работниците решат, ние ще провеждаме стачки, демонстрации, митинги, всякакви синдикални действия, толкова дълго, колкото е необходимо", заяви Бернар Тибалт пред радио Европа-1.

 

Министърът по регионалните въпроси Патрик Деведжан обвини синдикатите, че "искат да парализират страната". Планираната в Австрия пенсионна реформа ще задължи заетите да работят 45 вместо 40 години, както е сега, за да могат да получат пълна пенсия. Предвижда се също така да бъдат премахнати схемите за ранно пенсиониране.

Сегашната пенсионна система е заплашена от съчетанието между нарастване на продължителността на живота и намалената раждаемост, което означава, че по-малко заети трябва да плащат нарастващите пенсионни разходи.

Още от Свят

Какво се крие зад истерията с "отнемането и продаването на деца"?