Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Стачниците и БДЖ очаквано не се разбраха за реформите

Съдът спря дело срещу организаторите, Недев съжали, че протестът "не е хубав" за да спести повече от заплати

30 коментара
Провалиха се първите преговори за бъдещето на БДЖ Сн. БГНЕС

Въпреки призивите за цивилизован диалог и от страна на ръководството на БДЖ, и на синдикатите, преговорите за реформите в железницата и за спиране на стачката прераснаха в караница, размяна на обвинения и тропане по масата. В крайна сметка двете страни не се разбраха по нито един от спорните въпроси, така че стачката продължава. Продължават и мерките за икономии на ръководството – освобождаване на персонал и спиране на влакове.  Нови разговори бяха насрочени за четвъртък от 10 ч.

 

Ръководството на БДЖ и синдикатите обсъдиха в сряда петте точки от стачното споразумение от март, като позицията на работодателите е, че има неизпълнение на две от тях – изплащане на забавени ваучери за храна и осигуряване на работно облекло.

 

“Имате право да ни се сърдите за забавянето на ваучерите за храна, защото до началото на октомври те не бяха изплатени”, призна изпълнителният директор на БДЖ Йордан Недев пред синдикатите. “Общата сума за всички ваучери, които БДЖ дължи на своите работници, е 2.3 милиона лева. Към момента това е непосилно за нашите предприятия и мога само да помоля за извинение работниците, за които не са изплатени”, каза още Недев.

 

Синдикатите пък са на мнение, че нито една от петте точки не се изпълнява – съкращават се хора без съгласие на синдикатите, не са платени обезщетения за стари невзети отпуски и няма предвидено допълнително пенсионно осигуряване в Колективния трудов договор (КТД) за 2011 г. Такъв пък въобще не е подписан. Това били основанията за започване на стачката.

 

Двете страни се скараха и за липсващия КТД, като ръководството на БДЖ заяви, че формата, предложена от синдикатите е “смешно неприемлива”, увеличава разходите на дружеството с 40 млн. лв. за година, а някои текстове откровено противоречат на трудовото законодателство.

 

Напрежението след час и половина безплодни преговори ескалира, след като в дискусията се включи шефът на железничарския синдикат към КНСБ Петър Бунев, дошъл от националната стачка пред парламента, с обръщение към шефовете на БДЖ: "Депутатите си оттеглиха предложенията, вие още ли не сте?".

 

Обществото да каже иска ли железница или не

 

Йордан Недев и Владимир Владимиров, шеф на директорския борд в БДЖ, заявиха пред журналисти, че не са и очаквали да се разберат със синдикатите. “Това е мисия невъзможна, не знам кой брой. Време е обществото да каже иска или не железница. Ако не се състои реформата, си заминаваме всички тук. Ако синдикатите не ни предложат разумна алтернатива, падаме в пропастта. Това е истинска безсмислица”, каза Владимиров Владимиров.

 

Той на няколко пъти призова на висок глас синдикатите “Спрете стачката!”. “Разбирате ли, че БДЖ има 280 млн. лева просрочени дългове, банките ни чакат с години, разбирате ли, че сме във фалит или нарочно се правите, че не разбирате?”, попита синдикатите Владимиров.

 

Те от своя страна обвиниха ръководството, че подвежда хората, че споразуменията с работниците от март се изпълняват и оказват натиск върху служителите – чрез закриване на дейности и плащане на обезщетения да напускат.

 

"На този етап няма съкратени работници. Ние на този етап убеждаваме служителите да приемат да получат шест брутни работни заплати и след това да отидат на борсата. 789 души до момента са приели предложението на БДЖ. Може да се окаже, че всички 2000 души, на които сме предложили, ще приемат", каза Владимиров.

 

От ръководството на железницата казаха още, че ще представят свой коригиран вариант на колективен трудов договор до края на следващата седмица.

 

Съдът спря делото срещу стачниците

 

Междувременно от Софийския градски съд (СГС) съобщиха, че прекратяват като процесуално недопустимо делото, образувано по исковата молба на "БДЖ – Товарни превози” ЕООД срещу 10 служители на дружеството, които според управителите са започнали стачката. Искът е върнат на компанията, тъй като не тя е конкретният работодател на въпросните служители, а такива са поделенията ѝ за товарни превози в София и Пловдив и те са тези, които трябва да внесат съответния иск срещу стачниците.

 

Ден по-рано обаче СГС образува дело по иска на "БДЖ – Пътнически превози” ЕООД и поделенията на дружеството в София, Пловдив и Горна Оряховица срещу 63 служители, с което трябва да се установи дали стачката на железничарите е законна.

 

Протестът продължава седми ден със спрени влакове от 8 до 16 часа

 

По-рано през деня изпълнителният директор на БДЖ изрази съжаление, че стачката в БДЖ не е наистина голяма и хубава, за да се спестят средства от заплати.

 

"Почти няма стачкуващи. Тоест имаме няколкостотин стачкуващи, тоест не можем да реализираме това спестяване от работна заплата, което предполагахме, че ще реализираме, ако стачката беше наистина голяма и хубава, каквато си я представиха нашите мили социални партньори", коментира Недев пред БНР.

 

За загубите на бюджетната организация

 

По-късно пред журналисти той обясни, че освен обикновената загуба на "БДЖ Пътнически превози" заради стачката среднодневно се трупа реална загуба от около 200 хиляди лева. "В "Товарни превози", слава богу, там нещата са доста по-малки като мащаб, защото там успяваме да си вършим работата, но се получават допълнителни разходи. . . в порядъка може би на двадесетина хиляди на ден от стачката", допълни шефът на БДЖ.

 

По думите му не е ясно още колко време ще издържи жп превозвачът на стачката, но "все пак ние сме бюджетна организация, имаме някои основни разходи, които са към други бюджетни организации, така че от тази гледна точка не сме толкова директно подложени на ударите, на шамарите на пазара и можем да си позволим някои неща още да не плащаме, да продължаваме да не плащаме, и по този начин можем да просъществуваме още известно време в бъдещето". Въпреки това той определи поведението на синдикатите като "абсолютно безсмислено".

 

По повод предстоящите преговори със синдикатите Недев заяви : "Или да се съгласят с нас, или да предложат нещо по-добро". "Нали вярвате, че ние няма причина да се съгласим на нещо по-лошо, нито пък можем да преговаряме на база – просто ние не сме съгласни, което чуваме досега", допълни той.

 

Синдикатите да продават имотите на БДЖ

 

Шефът на железниците препоръча на лидера на железничарския синдикат Петър Бунев той да продава имоти на БДЖ в центъра на различни градове, разказвайки как Бунев "така, в изблик на. . . желание за помощ към железницата" предложил това. Недев даде пример с 10-етажна сграда на железницата в центъра на Горна Оряховица, която е запусната и допълни, че би казал на Бунев "продай я ти, като толкова..."

 

Относно думите на финансовия министър Симеон Дянков, че след десетия ден на стачката БДЖ се затваря, "Товарни превози" се приватизират, за "Пътнически превози" се създава нова компания, необременена с тежестите на сега съществуващата, Йордан Недев каза, че това "за съжаление само изглежда лесно". По думите му обаче все повече се върви към това да бъде единствената алтернатива.

 

"Тоест, да, хванали сме правите релси към това да прекратим изобщо едно такова предприятие, в което не цари никакво разбиране за това каква е неговата ситуация и какво трябва да се постигне", обясни шефът на БДЖ.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

30 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #30

    Да а как им се радват онези с автобусите.Докато стачкуват автобусните шефове потриват ръчички.Сега на бдж-то ще му продадат и печелившите транспортни превози и ще откълцат още народ.Още 1-2 такива приватизационни сделки и ще се пенсионирате по на 70 години обути в хартиени гащи!

  2. Анонимен
    #29

    ако бдж се управляваше както трябва, т.е. влаковете да са чисти и да се движат около 100-140 км/ч никой нямаше да се вози в автобуси. Сега освен клошари и цигани, които не плащат има пенсионери и учащи, които плащат 50 на сто. Но както и в редица други области така и в железницата нещата са умишлено докарани дотук. Ники Василев купи дизелови мотриси 25 броя вместо да електрифицира 100-те километра ж.п. линии, които обслужват. Пусна ги първоначално да се движат по електрифицирани линии показно. И ред други безумия.Когато се управлява по този начин какво да очакваме освен фалит.

  3. Анонимен
    #28

    До номер 18. Превозва се на вагони до пристанище Бургас например стоката на Неохим/амониев нитрат/. Превозва се на вагони скрап/до пристанище Бургас или до Стомана Перник/. Не са само тези суровините, които се превозват с влакови композиции. За износа на тези и др. стоки от българските пристанища се нуждаем от този транспорт. Милена

  4. Анонимен
    #27

    Състав на Софийски градски съд (СГС) прекрати като процесуално недопустимо делото, образувано по исковата молба на „БДЖ – Товарни превози” ЕООД срещу 10 служители на дружеството, които според управителите са започнали стачката. Това съобщиха от пресцентъра на съда. Съдебният състав се е произнесъл, след като е взел предвид следното: „В случая ищецът не твърди, че има качеството на работодател на посочените ответници, участвали в стачката, чиято законност се оспорва по съдебен ред, а за такива се

  5. Анонимен
    #26

    Не е лесно да си мутренска слуга

  6. Анонимен
    #25

    До № 22. Не е необходимо да затваряме държавата, но трябва да се работи на печалба , т.е. приходите по-големи от разходите. Това не е много лесно и затова повечето държави имат дълг, но Гърция да ни е като обица - вземането на кредити е опасно за вашето здраве.

  7. Анонимен
    #24

    БДЖ, както "Кремиковци", "Балкан", "Булгартабак", са творения на социалистическата гигантомания. А това означава нерентабилност, неефективност, безстопанственост, корупция, кражби, или с други думи "куче влачи, диря няма". А КНСБ, "Подкрепа", днешните "синдикати", асоциации и подобните им са комунистически отряди за саботаж и метежи срещу всякакъв опит за демократизиране на България и отстраняване на комунистите от властта. Когато настъпиш една отровна змия, тя се опитва най-яростно да те ухапе.

  8. Анонимен
    #23

    Разрушителната и престъпна дейност на комунистите, сложили си маската "синдикати", взе и първата си жертва. Отиде си един човек, който ще тежи на съвестта на олигархията, мерзавци. Лека му пръст и Бог да го прости. А къде е този наш народ да излезе на улицата и измете идин път за винаги РУШИТЕЛИТЕ на България. За съжаление нашият народ няма качествата на арабските народи. Ограбен, убиван, пращан по лагери, днес обзет от абсолютна апатия.

  9. Анонимен
    #22

    Умнико, ако има повече такива гении като теб,сигурно ще затворим цялата държава и разходите ви съвсем ще намалеят но от къде ще ви идват приходите.

  10. Анонимен
    #21

    Супер талибан!Консултирал Герб-правителството за бъдещето на БДЖ.Нищо повече една голяма далавера и цирк ,за да я прикрият плюс 750мил.задължения,които ще се платят от обикновения българин.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.