Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Станишев не може да зарадва Саркози с финална сделката за корветите

43 коментара
Станишев не може да зарадва Саркози с финална сделката за корветите
Сделката за закупуването на корвети от френската компания ''Армарис'' няма да бъде финализирана по време на посещението на премиера Сергей Станишев във Франция другата седмица. Вицепремиерът и министър на външните работи Ивайло Калфин обясни в петък за Меdiapool, че тогава ще започнат разговорите по конкретните параметри на сделката. При всички положения обаче България ще закупи по-малко от планираните четири корвети.

Френският президент Никола Саркози ще посрещне Сергей Станишев в Париж на 4 юли, само четири дни след началото на френското председателство на ЕС. Очаква се по време на посещението да бъде подписан договор за стратегическо партньорство между България и Франция.

Конкурсът за четири многоцелеви корвети бе стартиран от Министерството на отбраната през 2005 г. Първоначално за победител по ценова оферта бе избрана холандската фирма ''Медведе“. След оценката на офертите и след силен лобистки натиск МО поиска подобряване на офертите и за победител бе обявена ''Армарис''. И до момента обаче класирането не е подписано. Преговорите бяха подновени при визитата на Саркози у нас миналата есен, която протече под знака на заслугите му за освобождаването на българските медици в Либия. Тогава той и Станишев се разбраха да бъде създадена работна група, която да изготви рамков договор. Общата сума за четирите корвети ще надхвърли 1 млрд. евро.

Ивайло Калфин обясни, че при всички положение евентуалната сделка с ''Армарис'' няма да е за четири корвети, както е бил обявен конкурсът от предишното правителство и бройката им ще бъде намалена. В такъв случай обаче остава отворен въпросът дали ще се наложи провеждането на нов конкурс с новите параметри, въпреки че предходният още не е финализиран.

Според Калфин няма да има проблеми със заплащането на корветите, тъй като подобни договори са дългосрочни и плащането се разпределя в продължение на години. Но пак стои въпросът дали бюджетът през следващите 15-20 години може да поеме тези разходи. Плащания през 2008 г. не може да има, а още повече от бюджетния излишък, каза вицепремиерът Калфин, чийто ресор е икономиката.

В края на 2007 г. тогавашният военен министър Веселин Близнаков посочи, че България се отказва да реализира сделката с “Армарис”. Според него бюджетната прогноза за следващите три години показва, че това е невъзможно.

В този период трябва да започне реализирането и на още един свръхскъп проект – за многоцелеви изтребители. Министърът на отбраната Николай Цонев вече изрази надежда, че този конкурс може да стартира през 2010 г. Очаква се скоро да стартира и проектът за комуникационно-информационна система на армията за 220 млн. евро.

''За съжаление, предишното правителство (на Симеон Сакскобургготски) вече беше придвижило напред много сделки и това затрудни подреждането на разходите'', посочи Калфин. По думите му не може да се закупят изтребители и корвети наведнъж. Именно затова сделката за корветите била замразена, за да се прецени от бюджетна гледна точка. ''В крайна сметка тя трябва да приключи, тъй като виси от три години'', добави Калфин.

Според него ''по принцип на военния флот му трябват корвети''.

През 2007 г. правителството даде разрешение да бъдат закупени от Белгия две военни фрегати ''втора ръка'', а и вече купихме друга военна фрегата пак втора ръка за 23 млн. евро. В същото време обаче е наложително да стартира конкурсът за многоцелеви изтребители, тъй като съществува реална опасност ВВС да останат без такива. Ремонтът на МиГ 29 от руската корпорация РСК МиГ се бави, а и след като бъдат ремонтирани всичките 16 изтребители, както е по договор, те ще имат летателен ресурс за още около 5 години.

Корветите, които предлагат ''Армарис'' – 'Гоуинд” ('Gowind-200) са с отлично качество, но според специалисти те не са от крайна нужда за Българската армия. ''Армарис" възнамеряваше да построи първата корвета за България във Франция, а останалите три - у нас. Това можело да превърне Варна в корабостроителен център за тези плавателни съдове. Освен разсрочено плащане, офертата на ''Армарис'' включва и офсет.

"Гоуинд” са малки бойни кораби, могат да се използват за борба с подводници и да носят ракети Exocet и VL Mica, произвеждани от компанията MBDA, и оръдия от 57 до 76 мм. Предлагат се във варианти от 80 до 103 м и от 1250 до 1950 т. Имат хеликоптерна площадка (и хангар за най-тежкия модел). Екипажът е до 70 души за най-тежкия модел, по данни на специализираното издание "Mer et Marine".

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

43 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. гражданин
    #45

    няма да има работни места. Това са номера да излъжат избирателя че е за негово добро да му вземат парите от данъци и акцизи (най-високите в Европа) и да ги дадът на голями фирми срещу добри комисионни. Вместо да ги дадът за образование , заплати и здравеопазване. Червени капиталисти ни управляват

  2. z
    #44

    Най-сетне някой да каже нещо смислено в този форум.Българин, има и още нещо -първо, корабите струват все пак не 1 млрд, а 740 милиона, а офсетът към тях е за 300 млн.Второ, Румъния и Грузия също са паръчали по една корвутя, коята също ще се строи във Варна!Значи не три, а пет кораба можеше да направим!За това, че ставаме част от натовският ВПК в областта на флота да не говрим...Но явно на някои в Москва - или май във Варшава - това не го устройва.И сега корветите ще се строят в Гданск-Гдиня...

  3. колев
    #43

    ти сериозно ли смяташ че франция заради нашите евентуални 4 корвети ще си прехвърли производството в България и ще закрие работни места в Франция?и кой идиот ти каза, че България има какъвто и да е ресурс да строи високотехнологични военни кораби.във варна може да се правят дюшеците на които ще спят моряците но никога каквато и да е военна технология няма да доиде тук.това че някой някъде си бил казал нещо съвсем не означава , че това е вярно, кога ще го разберете не знам?

  4. колев
    #42

    изобщо всички напъни за някакво модерно, което ще рече скъпо превъоръжаване са просто комплексарко напъване и надуване на мускули.България не може сама да си построи 120 км магострала, няма един читав пътнически самолет, да не говорим за авиокомпания и.т.н и т.н., тръгнали да мъдруват какви корвети да купят(на кредит естествено) и дали самолетите да са Ф16 или Ф18. а ни трябват евентуално, няколко катера и една ескадрила евтини за подръжка самолети. единственото с което можем да допринесем в НАТО са мироопазващи операции за което ни трябва само личен състав автомат и БТР, и това на всички е ясно.

  5. z
    #41

    Хай-текът естествено ще е френски, но грубата работа по корпусите можем.Що се отнася до производството - парите отиват там, където е по-евтина работната ръка.Справка - Словакия, която сега е първата автомобилостроитлена държава в Европа - по бройка на глава от населението.Произвоствата сега толкова се разрастват, че има хлбяа за всички.за съжаление,само не и за нас с нашите гадни и гламави политици

  6. z
    #40

    А иначе като цяло си абсолютно пправ за превъоръжаването като цяло - бързи мощни катери и леки хеликоптери за охрана на Черно море и това е.

  7. Същите будали
    #39

    20 години обществото чака раздвижване. Чакаме нови корвети, бойни самолети от четвърто поколение, нови униформи, нови условия за войниците ни, нова култура и нов стандарт. Нови шосета, нови коли, нови заводи, кооперативи, мощни интернационални корпорации. Нов подход при кадрите ни, нови заплати, национална стратегия, обща цел и единение на нацията след 130 години насъскване един против друг. Чакаме...Дочакахме заплати колкото една дневна надница в ЕС, болести, наркомании, цигански бум, кич, чалга,

  8. Sarko
    #38

    Chèr ami, ти си биен веню в Париж, биен сюр, но ако не си купиш от моите корветки, няма да ти дам да си играеш с парижките курветки!

  9. Lew
    #37

    Абе защо на гей-парада отсъстваха видни "леви и модерни" представители?

  10. ръчко-сръчко
    #36

    за къв хуй ни са толкова скъпи играчки,след като патрулната дейност може да се върши от далеч по-евтини коритца?от къде ми изхожда въпроса:ами например позаинтересувайте се как се стрелят учебно ракети на море!вместо тия милиарди евра да се инвестират НАИСТИНА в националната сигурност, те ще отидат в нечии джоб (чуждестранен и роден-мафиотски).ама така е , после българската нация била нация техническа и интелигентана-ветър и мъгли!кухи лейки сме отвсякъде!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.