Старата газпромовска отстъпка е едва 70 млн. долара, новата - (не)ясна, но "добра"

Адаптира се транзитният договор заради "Южен поток", дивидентите от газопровода ще се дейтайлизират

Старата газпромовска отстъпка е едва 70 млн. долара, новата - (не)ясна, но "добра"

Почти два пъти по-ниска от обявената се оказа дадената от "Газпром" отстъпка в цената на газа за България, която бе договорена в края на март 2012 г., но реализирана едва в края на август и довела до символичното поевтиняване на синьото гориво за вътрешния пазар с едва 0.67 на сто от октомври. Това става ясно от думите на министъра на икономиката, енергетиката и туризма Делян Добрев по време на правителственото заседание в сряда, чиято стенограма бе публикувана в петък. Новата отстъпка, за която се борим от 2013 г., все още се договоря, пък според неговите думи, макар според "Газпром" тя да е ясна отдавна и да е "добра", без обаче да се споменява размерът ѝ.

След като при посещение в Москва в края на март Добрев обяви, че "Газпром" ще ни предостави отстъпка от 11 на сто в цената на газа срещу съгласието ни за "Южен поток". През лятото шефът на "Булгаргаз" Димитър Гогов обясни, че всъщност тогава е бил договорен механизъм за намаляване на разходите на "Булгаргаз" със 120 млн. долара. После сумата започна да варира около 110-100 млн. долара, за да е окаже, че всъщност става въпрос за 70 млн. долара.

 

На заседанието на кабинета по-рано тази седмица, при разглеждането на точката за одобряване на инвестиционното решение за "Южен поток" през българска територия Добрев обяснява, че в подписания на 27 август 2012 г. протокол между "Българския енергиен холдинг" (БЕХ) и "Газпром“ за реализацията на газопровода е предвидено, че ако БЕХ не приеме окончателно инвестиционно решение до 15 ноември 2012 г, дружеството ще дължи на "Газпром“ сумата от 70 млн. долара. "Тази сума представлява връщане на предоставената отстъпка от цената на газа", казва министърът.

 

Докато България иска още отстъпки, "Газпром" твърди, че цената отдавна е ясна

 

Добрев посочва още, че финализирането на проекта на нови доставки на газ за България, включително по Южен поток, трябва задължително да намери решение преди подписването на окончателно инвестиционно решение за проекта "Южен поток". Още в сряда стана ясно, че България поставя условие на Русия да даде още по-големи отстъпки в цените от новия договор, като министърът каза, че най-малкото, на което може да се надяваме и запазване на сегашната отстъпка от 11 процента, но претенциите ни са за повече. От "Газпром" обаче в същото време твърдят, че цените в новия договор отдавна са ясни. Пред български журналисти в Русия Леонид Чугунов, шеф на отдела по проектите на "Газпром", заяви, "не знае какво означава стара или нова отстъпка, но за каквото и да става въпрос, то е договорено" и цената, която страната ни ще получи е "добра".

 

Позицията на Добрев, одобрена от кабинета в сряда, обаче бе, че подписването на новия газов договор при удовлетворяващи "Булгаргаз" параметри ще бъде условие за приемането на положително окончателно инвестиционно решение за "Южен поток".

 

Министърът съобщава още, че се работи по адаптирането на действащия до 2030 г. транзитен договор между "Газпром експорт” и "Булгартрансгаз” заради "Южен поток".

 

"Основните въпроси, които предстои да бъдат договорени, са условията за използване на новата допълнителна входна точка, считано от въвеждането на "Южен поток" в търговска експлоатация в района на гр. Провадия. Това би позволило количества природен газ, договорени в действащия транзитен договор в направление Турция, Гърция и Македония, след въвеждане в експлоатация на "Южен поток" да се приемат за пренос на новата входна точка в газопреносната система на "Булгартрансгаз” до Провадия, вместо на съществуващата Негру Вода/Кардам", посочва Добрев.

 

Преразпределяне на транзита

 

Това ще преразпредели транзитираните количества руски газ. Годишно 41 млрд. куб. м нови обеми природен газ ще отиват към Сърбия от района на Галата към района на гр. Заечар, от където ще продължава газопроводът "Южен поток" през сръбска територия, през Унгария до Австрия.

 

До района на компресорната станция Провадия ще се транспортират 22 млрд. куб. м, от които 17.8 млрд. куб. м са сегашните транзитираните обеми газ (14 млрд. куб. м към Турция, 3 млрд.куб. м към Гърция и 0.8 млрд. куб. м. към Македония), а нови 2.5 млрд. куб. м ще отиват към Гърция. 1.6 млрд. куб. м се предвижда да се заложат условно като количества за вътрешните нужди на България, става ясно от думите на Добрев.

 

Той посочва още, че се работи по определяне на режима за отдаване на капацитета на газопровода и ще има анализ за искането за изключение от европейското правило за осигуряване на достъп на трети лица до газопровода. По думите му БЕХ иска да се привлече консултант по регулаторните въпроси за режима за отдаване на капацитета на газопровода, съобразен с правилата на Европейския съюз. Това би бил вторият консултант на проекта, след като от 12 октомври 2012 г. английската фирма за консултация в областта на проектното финансиране "Портланд Адвайзърс" вече съветва проектната компания "Южен поток България" по финансовите въпроси". Фирмата е била избрана с конкурс, в който са участвали немската "Дойче банк”, австрийската "Райфайзен инвестмънт”, британската "Хулигън уоки” и руската "Газпромбанк прочетконсулт”, обясни Добрев.

 

Още се уточнява какво изключение ще се иска от ЕС за тръбата

 

Предстои да се уточни какъв точно тип изключение за проекта ще се търси, за да бъде той съвместим с правилата на Европейския съюз – дали изключение по чл. 36 от Третата газова директива, или по-общ тип изключение в контекста на Междуправителственото споразумение между Русия и Европейския съюз относно трансграничната енергийна инфраструктура. Работата по определянето на режима за отдаване на капацитета на газопровода ще продължи и след подписването на инвестиционното решение, обяснява Добрев. Предстои също така да се дейтилизира разпределението на дивиденти заради това, че "Газпром" ще финансира дела на БЕХ за строежа на газопровода у нас.

 

От стенограмата става ясно още, че е имало два варианта за маршрута на "Южен поток", като е предпочетен по-евтиният – за 3.308 млрд. евро. Другият е щяло да струва 3.323 млрд. евро. Окончателното трасе обаче трябва да бъде одобрени от Министерския съвет.

 

Министърът казва още, че финансовият консултант "Портланд" е изготвил бизнес модел на проекта, която е дал "индикативен порядък за цената за транспортиране по новия газопровод "Южен поток". Начинът на ценообразуване и самата цена за транспортиране ще подлежат на договаряне и регулаторно одобрение и договор, разработването на които ще продължи, допълва Добрев.

 

След пространното изложение премиерът Бойко Борисов нарежда на Добрев: "още един път до подписването огледайте всички детайли, за да бъде максимално прозрачно, точно, ясно и в унисон със закона".

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес

Как оценявате кризисните икономически мерки на правителството?