Старите участъци на "Тракия" и "Хемус" ще се ремонтират до 2020 г.

Няма как да са констатирани дефекти на обекти, надзиравани от фирмата, която съм управлявал, казва шефът на пътната агенция Стефан Чайков

Стефан Чайков. Сн. БГНЕС

Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) ще разчита на 100 млн. лв. от новия фонд "Растеж и региони" за ремонта на пътищата през 2014 г. Бюджетът на агенцията остава непроменен за следващата година. За ремонта на трите виадукта на магистралите обаче ще се търсят допълнително 25 млн. лв. от бюджета. Констатираните дефекти по ремонтираните пътища не се толкова драматични и не застрашават тяхната експлоатация. Забавя се обаче строителството на магистралите "Струма" и "Марица". До турската граница ще може да се пътува по магистрала най-рано през лятото. След като участъци от магистрала "Струма" поскъпнаха заради пропуски в проектите, близо с 50% се е увеличила и цената на пътя от Кърджали до Подкова по същата причина, който ще бъде пуснат за Нова година. "Новогодишният подарък" за шофьорите е, че цената на винетките остава същата и през 2014 г. Това казва в интервюто за Mediapool председателят на Управителния съвет на АПИ инж. Стефан Чайков.

Заявихте амбициозна програма за ремонт на пътища втори и трети клас за 200 млн. лв. Заложени ли са тези средства в бюджета на АПИ за 2014 г.?

С амбициозната ни програма за пътища втори и трети клас ще кандидатстваме за финансиране по новата програма "Растеж и устойчиво развитие на регионите" като разчитаме на поне 100 млн. лв. за следващата година. По предварителни разчети бюджетът на АПИ за 2014 г. е почти същият като през тази година – около 220-240 млн. лв. Намалени са средствата по аварийната програма, проектирането и основен ремонт, но за сметка на това са увеличени средствата по програма "Транзитни пътища V".

За мен обаче не толкова важен е размерът на финансовия ресурс, с който ще започнем, а фактът, че това ще се превърне в политика. Т.е. да има гаранции, че през следващите години, което и правителство да е на власт, всяка година ще се отделят минимум между 70 и 100 млн. лв. за рехабилитация на участъци от републиканската пътна мрежа за т.нар. малки пътища, отделно от средствата за текущ ремонт и поддържане.

Увеличените средства по "Транзитни пътища V" ще бъдат ли достатъчни програмата най-после да приключи, след като по време на управлението на ГЕРБ първо беше замразена, а после се отпускаха средно по 50 млн. лв. годишно и това доведе до удължаване на сроковете като на редица места хората излязоха на протести с блокиране на пътя?

За следващата година очакваме около 140 млн. лв. от държавата по "Транзитни пътища V". Плановете са сумата да бъде увеличавана през следващите години, за да може проектът да приключи в края на 2016 г.

Колко километра и кои пътища ще се ремонтират по новото заемно споразумение с Европейската инвестиционна банка (EИБ) за 300 млн. евро по програмата "Транзитни пътища VІ"?

Старите участъци на магистралите "Хемус" и "Тракия" са основните обекти. През 2014 г. започваме с най-лошите участъци по магистрала "Тракия", но по програмата "Транзитни пътища V".

По "Транзитни пътища VI", разглеждайки хоризонта от 2015 до 2020 г., ще имаме нужда да ремонтираме участъци от магистралите, които в момента изглеждат добре, както и пътища от първи и втори клас с висока натовареност. Например пътя София – Плевен – Русе, от Ябланица през Плевен за Русе, и участъци от пътя София – Пловдив, който минава през Вакарел и Ихтиман. Ще бъде направено проектиране и рехабилитация на целия участък от 130 км от София до Пловдив. Отсечката ще бъде разделена на лотове. Индикативната стойност е около 100 млн. лв.

Ще поскъпнат ли винетките през 2014 г.? Ще въвеждате ли платено преминаване на магистралите?

Няма да има промяна в цените на винетките. До края на септември са събрани 203 млн. лв. и може да се очаква, че до края на годината приходите ще достигнат около 240- 250 млн. лв. На тази база сме направили разчетите и за догодина.

Търгът за избор на консултант относно въвеждането на платеното преминаване по магистралите, обявен от предишното правителството в края на мандата им, бе прекратен от Министерството на регионалното развитие. Въвеждането на платеното преминаване по магистралите е политическо решение. Работата на експертите като мен е да го приведат в изпълнение.

Обявихте че 80% от пътищата, ремонтирани по оперативна програма "Регионално развитие" (ОПРР), са с дефекти. Бихте ли дали справка кои точно отсечки са с дефекти и какви са те?

Трудно е да изброя всички. Действително се наблюдават на не малка част от лотовете дефекти, но на този етап те не влияят на безопасността на движението. Дефекти има и сме длъжни да ги оповестим, защото ние си вършим работата да контролираме това, което се изпълнява. Те обаче в никакъв случай не поставят под съмнение нормалната експлоатация на пътищата. Уведомили сме всички изпълнители, където тези обекти са в гаранционен период и се предприемат мерки за отстраняването им, при което отново ще упражним засилен контрол.

Не искате да кажете на кои отсечки са установени дефекти. Има ли обаче сред тях от надзираваните от фирмата, която управлявахте преди да станете шеф на АПИ?

Бях управител шест месеца на фирма за надзор. В периода от февруари до август 2013 г., когато управлявах въпросната компания, тя е била надзорник на един обект по ОПРР, който завърши наскоро. Така че на обекти, на които надзорната фирма, която аз съм управлявал, няма как да са констатирани дефекти.

От тези фирми, на които съм бил управител, въпреки че са много по документи, реално са работили три или четири. Те се занимаваха основно с поддържане и ремонти и то преимуществено на общински пътища. Независимо от това, което се изписа и изговори, почти не сме имали обекти към АПИ.

Каква е ситуацията с новите участъци на магистралите, които бяха пуснати в експлоатация? Там има ли драматични дефекти?

Най-доброто време за проверка на състоянието на новите магистрални участъци е през пролетта на 2014 г., за да се види дали успешно са издържали теста на екстремните ситуации през зимата. Проверките са планирани за тогава. Не очаквам да има сериозни повреди по новите магистрални участъци.

Радваме се на хубаво време, все още не е обявено започването на зимното поддържане по пътищата. В същото време бюджетът беше увеличен от 50 на 60 млн. лв. На какво се дължи това?

Бюджетът за лятно и зимно поддържане е един и същ - около 117 млн. лв. годишно. През 2014 г. той също почти не търпи промяна. Заложените средства за зимно поддържане се увеличават, защото непрекъснато влизат нови пътни участъци в експлоатация. Това, че съм одобрил 60 млн. лв. не означава, че ще ги похарчим. Плаща се по действително свършена работа. Неслучайно на срещата с шефовете на пътноподдържащите фирми и директорите на областните пътни управления заявих, че няма да пожертвам публичен ресурс от 4-5 млн. лв., за да обявя сега зимното поддържане, а не от 15 ноември каквито са прогнозите за времето, защото сме готови да започнем на 1 ноември. За мен това е неправилно инвестиране на тези средства. Така че до момента не сме плащали за бойната готовност на фирмите за зимно поддържане.

Ясни ли са вече какви са новите тръжни правила за избор на пътноподдържащи фирми?

Създал съм работни групи не само по търговете за текущ ремонт, които планираме, но и по останалите търгове. Те имат за задача до 30 ноември да изработят методиката и да я представят на Управителния съвет на АПИ. Ясно е, че търгове на най-ниска цена няма да има.

Тези за поддръжката на пътищата не бяха на най-ниска цена. Напротив, получи се точно обратния ефект и дори се стигна до намаляване на цени, поне по твърденията на предишното правителство.

Независимо от всичко оценката водеше до най-ниската цена, която се предложи от фирмите. На този етап сме си поставили задачата да оценим предварително потенциала на фирмите – начина, по който те предлагат да се организира дейността по отношение на зимното поддържане, защото там има неща, които трябва да се подобрят. Освен това искаме на всяка цена, особено за дейностите, които най-често се възлагат, да бъде представен и анализ, който да ни даде ясна представа, че фирмата знае какво ѝ предстои да прави и начина, по който ще го организира.

Спряхте търга София – Калотина, но днес проектът отново е на дневен ред. Какво е бъдещето на проекта – откъде ще дойде финансирането, как се развива на сръбска територия?

Търгът за магистралата от София до Калотина беше спрян, защото нямаше финансов ресурс по оперативна програма "Транспорт" за сегашния програмен период. Водени са предварителни разговори с Европейската комисия. Търсят се форми и начини за финансирането му. Имаме надежди, че в един момент обектът ще се окаже най-бързо стартиралият проект в следващия програмен период, защото е най-напред в подготовката.

Ако разговорите с Европейската комисия приключат до края на годината, много е вероятно търгът за проектиране и строителство да стартира още януари. Със сигурност новата обществена поръчка няма да е съвсем същата като старата, защото ще зависи от начина на финансиране. Възможно е да се наложи разделянето на проекта на няколко етапа, ако финансирането е от два или три източника. Магистралата е 48 км, но индикативната стойност е 140 млн. евро само за първите 32 км.

Ремонтът на виадуктите ще приключи ли през 2014 г., заложени ли са парите в бюджета?

Вероятно ще се наложи да търсим допълнително финансиране за тях от около 25 млн. лв. Смятам, че няма да има проблем за осигуряването им, защото ремонтът им е започнал. Двата виадукта – "Бебреш" на магистрала "Хемус" и на 61 км на магистрала "Тракия", трябва да бъдат завършени през 2014 г. Срокът по договор за виадукта при 67 км от магистрала "Тракия" е 18 месеца и ако строителите не успеят да сгъстят графика, неговият ремонт може да приключи и в началото на 2015 г.

Как върви строителството на магистрала "Струма"? Има забавяне на последния участък от Сандански до ГКПП "Кулата".

Забавянето е факт, защото излязоха инженерни мрежи. Наложи се ново проектиране, отчуждения, неразчетено строителство. Обявена е допълнителната поръчка. Очаквам до края на годината да има сключен договор. Срокът за изпълнение на допълнителната поръчка е 90 дни. По договор гръцката компания "Актор" трябваше да завърши обекта в началото на март 2014 г. Така че може да очакваме срокът за доизграждането на отсечката да се удължи с 90 дни и реалистичният срок за приключване е лятото на 2014 г.

По отношение на участъка от Дупница до Благоевград към момента няма изникнали непредвидени обстоятелства. Тече процедура по издаване на разрешение за строеж на 11 км от този участъка. Цялата отсечка трябва да бъде завършена през пролетта на 2015 г. Нямаме притеснения, че може да им закъснение с обекта.

Какво става с пътя Кърджали – Подкова? По договор той трябваше да бъде завършен през октомври.

Там също има допълнително възлагане заради промени на моста на река Върбица и някои други недостатъци по проекта. По ред причини самото договаряне на допълнителната поръчка се е забавило. Подписахме договора преди две седмици. Той е със същия изпълнител, който строи пътя Кърджали – Подкова. В момента проектът се съгласува по инстанциите.

По предварителния проект мостът не е отговарял на текущото състояние на реката след разливи и е необходимо да се направи доста по-голямо съоръжение. Неслучайно допълнителната поръчка е за 15 млн. лв. За сравнение цената на цялата основна поръчка за изграждането на пътя беше 38 млн. лв.

Целта ни е до Нова година пътят Кърджали – Подкова да бъде пуснат в експлоатация.

Има ли ново удължаване на строителството на магистрала "Марица", която вече трябваше да е готова, ако бяха изпълнени първоначално подписаните договори?

Към момента няма ново удължаване на срока. Действащите договори предвиждат участъкът от Димитровград до Харманли да бъде завършен през февруари 2014 г., а отсечката от Оризово до Димитровград - през юни 2014 г. Почти сигурно е, че участъкът не може да стане през февруари. Най-реално е следващото лято да се пътува по магистрала "Марица".

Ще има ли съкращения в АПИ от 10% както поиска финансовият министър Петър Чобанов?

Финансовият министър поиска 10% съкращения в администрацията общо. В АПИ вече бяха направени и на този етап не предвиждам нови. Планирам оптимизиране в дейността на някои дирекции с цел подобряване на документооборота и намаляване на бюрокрацията, но това не е свързано с намаляването на персонала.

Ще вдигате ли заплатите в АПИ ?

Имаме такава амбиция в рамките между 5 и 10% както е по Закона за държавния служител. В края на годината ще има атестации на служителите. Повишението няма да стане едновременно за всички.

Споделяне
Още по темата
Още от Интервюта