Стартира първата руска бизнес - телевизия

В Русия стартира първият телевизионен бизнес - канал РБКТВ, който ще излъчва бизнес - новини на всеки кръгъл час. Според скептиците обаче начинанието може да се окаже малко прибързано, предава кореспондентът на Би Би Си от Москва.

Пилотните програми на частния канал започнаха преди около година, което е твърде продължителен период за всяка електронна медия.

РосБизнесКонсултинг (РБК) - компанията, която стои зад телевизионния канал, е първата успешна руска компания в консултантския бизнес.

Тя дълго се изграждаше като една от най-добрите в страната информационни агенции и беше сред първите фирми, които се листваха на месната борса.

РБК подготви екип от уважавани журналисти - нещо, което е важно за държава, в която независимите електронни медии бяха закрити и пазарът е доминиран от държавно - контролирани медии.

Начинанието се финансира със средства, придобити от продажба на акции на компанията РБК. Други 13 млн. долара са постъпили от частни инвеститори, основно германски. Хората, които стоят зад проекта, смятат той да стане печеливш в рамките на 2 години.

Тази цел също е нетипична за Русия, където основната цел на медийните компании обикновено не е да правят пари, а да получат роля в по-голямата политическа игра.

До този момент сигналите за старта на телевизионния канал са положителни, тъй като той е успял да продаде 85 на сто от рекламните слотове за година напред, преди да започне излъчването на програмата.

Пред РБКТВ обаче остават няколко пречки, за да се наложи като руския еквивалент на успешния американски бизнесканал Блумбърг ТВ.

Първият проблем е технически. Макар РБК да се цели в четиримилионна публика, двете сателитни и двете кабелни компании, на които разчита, могат да достигнат само до 300 хиляди души.

Според източник от компанията телевизията ще се бори за реални 50 хиляди постоянни зрители.

Дори телевизията да има възможност да стигне до повече хора, едва ли има много милиони зрители, които биха желали да гледат нейните програми.

Докато в САЩ всяко трето домакинство притежава акции или ценни книжа, много руснаци все още предпочитат да държат спестяванията си под дюшеците.

Фондовият пазар в Русия може и да е в подем, но той не е по-голям от холандския, например, и в сравнение с него е доминиран от шепа петролни и енергийни компании и само от малцина активни търговци.

Освен това общественото недоверие към финансовите институции в Русия е масово.

Според последното проучване само 20 на сто от руснаците, търсещи заем, ще се обърнат към банка, а не към приятели или съседи.

Въпреки тези неблагоприятни обстоятелства новата руска телевизия очаква да се справи.

В началото на 1990 -те Русия започна своя болезнен преход от комунизъм към пазарна икономика и тогава излезе първият бизнес - вестник - Комерсант. Тогава ситуацията беше още по - обезкуражаваща, тъй като потенциалните читатели бяха твърде малко, като се изключат онези, които имаха интерес от схеми за бързо забогатяване. Но след противоречивото десетилетие на реформи, вестникът, собственост на руския финансов магнат в изгнание Борис Березовски, е един от най-популярните в страната и с право може да твърди, че е създал собствен пазар и собствени читатели.

Може би новата телевизия РБК се готви за също толкова дълъг период на налагане.

Споделяне

Още от Бизнес

Одобрявате ли поисканото от здравния министър затваряне на държавата?