Статистика и хотелиери си противоречат за нощувки и приходи

С противоречиви данни за състоянието на туризма излязоха в сряда Националният статистически институт (НСИ) и браншови организации, като според първите има спад в отрасъла, а според другите – ръст.

Статистиката отчете макар и минимален спад на нощувките в местата за настаняване – 1.3 процента за второто тримесечие на 2010 г. в сравнение със същия период на миналата година. Доста по-сериозен е отливът на българските туристи – 9.7 на сто, но това намаляване се компенсира от ръста при посещенията на чужденци с 3.6 на сто, посочват от НСИ.

Цветан Тончев, председател на Българската туристическа камара, обаче заяви пред БНР, че българските туристи в курортните ни комплекси са се увеличили с 14-15 процента и с августовските оферти те ще нараснат още повече.

“Не е вярно това, че в Турция и в Гърция е излизало по-евтино. Цените тази година се намалиха с 20-30 процента в хотелиерството. Добре е, че сега пък се увеличиха така наречените допълнителни услуги, или услугите в хотелите 3-4-5 звезди, които фактически останаха като стимули за увеличаване на приходите в туристическите комплекси“, коментира Тончев.

Той допълни, че неговата организация очаква приходите в туризма да са към 2.5 млрд. евро от чужденци и над 1 милиард лева от българи, “което означава 6-7 милиарда лева приход в брутния вътрешен продукт, което е около 10 процента“.По думите му за цялата година ръстът на приходите ще е с 4-5 процента.

Статистиката посочва, че общо за страната приходите от нощувки в средствата за подслон и местата за настаняване през второто тримесечие на 2010 г. са със 7.1% по-малко - до 144.5 млн. лв., в сравнение със същия период на предходната година. Намаляват и постъпленията от нощувки на чужди граждани с 2.5% до 100.9 млн. лв., въпреки ръста на техния брой нощувки, отчита НСИ.

Това вероятно означава, че те са се насочили към по-евтини хотели.

Тончев не пропусна възможността да отбележи липсата на национална стратегия за развитие на туризма и необходимостта от нов закон за отрасъла, който по думите му е почти готов и през септември ще започне общественото му обсъждане

“Не може една държава или една фирма, или един курорт да развива своята дейност без планче, без план, защото в този план трябва да хванеш както развитието на продукта, така също и маркетинг, т.е. да се направи една дългосрочна стратегия“, допълни представителят на туристическия бизнес.

Още по темата
Още от Бизнес