Местни избори 2015

Стефан Михайлов: Ако търновци ми се доверят, нямам намерение да се крия от въпросите им

Стефан Михайлов: Ако търновци ми се доверят, нямам намерение да се крия от въпросите им

Кандидат-кметът на ГЕРБ за Велико Търново Даниел Панов за втори път не се яви на дебат пред великотърновци. Този път поканата бе отправена от опонента му Стефан Михайлов от Движение „Царевград за Велико Търново“. Дни преди диспута Михайлов заяви, че cмята за демократично и почтено към гражданите на Велико Търново да се проведе дебат за бъдещото развитие на общината. „Считам, че предизборната кампания е времето за обсъждане на идеи и управленски програми, а не парад на костюми и вратовръзки. Хората трябва да имат шанс и възможност да направят информиран избор, a и самите те настояват за истински дебат за града им“, посочи Стефан Михайлов.

-----------

Стефан Михайлов е роден във Велико Търново. Завършил е Строителната гимназия в Търново и „Финанси“ в Стопанската академия в Свищов. Трупа опит в дирекциите по селищно устройство в Народния съвет и СМК, а после 15 години е финансов ревизор и държавен вътрешен одитор в Агенцията за държавен вътрешен финансов контрол. Специализирал е в областта на обществените поръчки и одитната дейност. От 2004 г. работи в Община Велико Търново, бил е директор на Дирекция „Обществени поръчки и финансов контрол“. През 2011 г. е избран за общински съветник от Движение „Царевград за Велико Търново“. Става заместник-председател на Общинския съвет. Член е на бюджетната, икономическата и на Комисията за конфликт на интереси. От 2013 г. е директор на Териториалната дирекция на НАП Велико Търново, където отговаря за събираемостта на приходите в 7 области на Северна България. Ползва английски и руски език. Женен, с две деца.

Г-н Михайлов, защо не се осъществи поисканият от Вас дебат с г-н Панов?

Този дебат не беше самоцел. Той е предизвикан и от жителите на община Велико Търново, които имат право да питат и да получават отговори. Извинявам се на великотърновци, от името на г-н Панов, защото той очевидно няма да ги уважи и да намери смелост да се яви пред тях. Съжалявам за надменността на властта и обещавам, че ако търновци ми се доверят, нямам намерение да се крия от въпросите им. Няма да имат анонимен кмет.

А защо поканихте само кандидатът на ГЕРБ на дебат? Не искате ли да чуете идеите и на другите участници в надпреварата за Велико Търново?

Никога не съм отказвал дебат с когото и да било. Познаваме се с останалите участници в надпреварата, хората също ги познават. Поканата бе персонална и е отправена единствено към г-н Панов, защото той е отговорен за разходването на средствата на общината през изминалия мандат. Хората, включително и аз като гражданин на Велико Търново, искам да знам къде отиват нашите пари, парите на великотърновци.  

Да вървим по темите, които бяхте предложили за дебат. Публичните финанси на община Велико Търново. Какво там не е наред?

Общинският бюджет е като всеки друг, като семейният бюджет например. Ако в едно семейство разходите са 1000 лева, а приходите – 800 месечно, очевидно е, че 200 лева на месец не достигат. За да се платят разходите или трябва да се вземе заем, или неразплатените задължения ще се увеличават. В общинския бюджет са натрупани около 6 млн. дългове – очевидно е, че са извършени разходи, които не са обезпечени с приходи. А до края на годината дълговете ще станат още повече, защото има текущи разходи, които не могат да бъдат спрени – за осветление, чистота, храна в детските заведения и т.н. Ето защо считам, че е изключително важно приходите в общината да са предвидими, да се знае с какви приходи ще разполага общината и то не само за 1 година напред. Неколкократно сме настоявали - аз и моите колеги - да се изготви стратегия за развитието на приходите. Тъй като такава стратегия няма, сме я заложили като приоритет в  нашата програма.

Какво предвижда тази стратегия? Откъде ще дойдат пари, защото каквото и да реши да прави общината, всеки пита „А откъде пари?“

Очевидно е, че трябва да има промяна в данъчната политика на общината, за да не ходят хората по други общини да си регистрират автомобилите. Такса смет също трябва да се преразгледа, за да отговаря точно на потребностите в тази област. Разбира се това не става самоцелно, а след задълбочен анализ, какъвто предвиждаме.

Общинското имущество не носи почти никакви приходи на общината. Не можем да чакаме само от държавата и когато тя ни отпусне някакви средства, те трябва да бъдат насочени там където ще генерират развитие и от там повече приходи. И аз искам да има нови улици и тротоари, детски площадки и зелени площи, но също така искам да има инвестиции, нови работни места и прилични доходи за хората. Почти на всяка среща хората поставят въпроса за работа и за доходите им. Разбира се ще продължим да работим и отстояваме добрите практики за европейски проекти и финансиране в следващия програмен период.

Като говорим за добри практики, какво се случва в сферата на обществените поръчки. Това също е област, заради която между Даниел Панов и Вас прехвърчаха искри?

Имате предвид едно интервю на г-н Панов за великотърновския вестник „Борба“? Благодаря на г-н Панов, че отчита милионите, които са влезли във Велико Търново и които съм имал ангажимент да контролирам. Но тези, които ги привлякохме в града, бяхме екип и именно затова финансовото състояние на общината беше друго. Днес цифрите ясно показват какви са дълговете на общината и затова е по-добре да се работи, а не да се разказват пропагандни тези. Но, ако сериозно искаме да говорим за обществените поръчки, искам да се спра на прозрачността при тяхното провеждане. Знаят ли жителите на общината какви процедури са проведени, какъв финансов ресурс заделен за тях, колко пъти журналистите са били канени и присъствали при провеждането им? Дали тези процедури са били правилни или не решават контролните органи, но хората трябва да бъдат информирани, за да не остава у тях съмнението, че нещо се извършва под масата. Нали виждате разликата: не искам хората да ме питат, искам те да знаят това. Кметът е отговорен да създаде такива контролни механизми за разходите, които да гарантират законосъобразното разходване на парите на великотърновци. Ако системи за финансово управление и контрол работят ефективно, местната хазна нямаше да е с дефицит.

Но в същото време няма да отречете, че много пари се вложиха в града – вървят нови проекти, ремонти, отчитат се над 100 млн.?

И аз не разбрах точно колко са милионите – 170 или 120. Но при споменаване на толкова много милиони, чак се чувствам неудобно да говоря за жителите на един блок от ул. "Средна Гора" и техните гаражи, които се наводняват и рушат заради една открита канализационна тръба, подали жалба през 2014 година. Ремонтът, за който те настояват може би струва около 1500 лева и още нямат отговор... Или жителите на блок 21 в кв."Бузлуджа", които като завали дъжд не могат да си влязат във входовете от локви, да не говорим, че и мазетата им се пълнят с вода. И този ремонт не струва милиони. Те също имат подадени жалби. Какво да кажем за подходите към блокове 6 и 7 в кв."Бузлуджа", които при дъжд са непроходими или за строителен предприемач, който от 9 месеца чака отговор от общината и още няма такъв. И сега за 4 години във Велико Търново били вложени 120 милиона! "Отличници" сме в усвояването на средства, с най-добрите макроикономически показатели, а обикновеният човек е недоволен и с основание. Някой попита ли го дали иска да се сменят тротоарите по главните улици или пък иска да бъдат направени подходите към блока му; или опасните участъци в града, за да се чувства безопасно и да живее удобно. Дайте сега да усвояваме едни пари, пък какво мислят хората, ще ги питаме после. Прочетох, че в Ново село са вложени хиляди левове, в кв."Чолаковци" - 1 милион, в кв"Бузлуджа" и "Зона Б" - 2,5 милиона… Цифри, цифри, цифри, а хората недоволни. Наскоро бях в Ново село и не видях реалността от такива вложения. Направи ми впечатление, обаче един парк, който изглеждаше много добре, благодарение на кмета и жителите на това село.

Какъв е изводът – ако кметът е читав, има начин?

Качествата на хората имат значение. За себе си и за хората от листата на Движение „Царевград за Велико Търново“ през годините сме доказали, че знаем и можем да постигаме добри неща за града ни. И това се вижда не по думите, а от резултатите от работата ни.  Знам, че кметът не може да управлява сам, дори трудно би управлявал и само с екипа си. Ако кметът не управлява с гражданите и за гражданите, значи това управление не струва. От многобройните срещи и разговори с хората разбрах, че нишката на диалога е прекъсната, ако изобщо я е имало. Затова хората търсят промяна, защото виждат управляващите през 4 години, точно преди изборите. Ние от Движение"Царевград за Велико Търново" предлагаме друго - всички наши кандидат-кметове, които бъдат избрани, поне веднъж в годината да се отчитат пред хората и то в този формат, както се прави преди изборите. Общинските съветници, които бъдат избрани, също ще дават отчет за своите действия, за да е ясно какво е обещавано и какво е свършено. Създаването на обществени съвети по дейности (култура, образование, екология, спорт, младежки дейности и др.) към кмета на общината ще допринесе за по-добро сътрудничество, за по-голяма чуваемост на проблемите и общо търсене на решения. Чак тогава тези предложения могат да бъдат представени пред общинския съвет за одобрение. Така хората, чрез техните представители, ще могат активно да участват в управлението на общината. Това искаме да постигнем и предлагаме алтернатива – с номер 17 в бюлетината.

*Предизборна кампания "Местни избори 2015". Купуването и продаването на гласове е престъпление.

Споделяне
Още от Местни избори 2015