Стикер с чип ще показва техническото и екосъстояние на автомобила

МПС електронен регистър ще следи платени ли са данъците и гражданската отговорност

Стикер с чип ще показва техническото и екосъстояние на автомобила

Предвижда се стикерът, че моторното превозно средство е минало годишен технически преглед, да има чип, който да съдържа информация за техническото и екологичното състояние на автомобила. В началото на май ще бъде готов образецът на новия стикер, който ще позволява дистанционен контрол дали колата отговаря на изискванията, за да е в движение. Дали още тогава ще заработи системата зависи от надграждането на системата на техническите прегледи и регистъра за състоянието на всички превозни средства. На по-късен етап се предвижда дори ГТП стикерът да показва и има ли автомобилът застраховка "Гражданска отговорност".

Това стана ясно от думите на заместник-министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ангел Попов по време на откриването на международната конференция по пътна безопасност във вторник в София.

В момента при годишния технически преглед автосервизите на териториите на някои общини могат автоматично да проверяват дали е платен местния данък на возилото. Данните от уредите, които проверяват техническото състояние на колата и излъчваните от нея вредни емисии, се записват на компютъра на сервиза и после се предават в система на транспортното министерство. При препращането на файловете обаче са възможни манипулации и фалшификации. Идеята на транспортното министерство е да получава автоматично данните от уредите за проверка още в момента на провеждането ѝ. Голяма част от съоръженията имали софтуер за това, твърдят от ведомството.

Зелен, жълт и червен знак за еконормите

Снетата при годишния технически преглед информация за еконормите ще се анализира дали отговаря на три нива в рамките на допустимото. Границите на всяко ниво в момента се разработват съвместно с екоминистерството и общините. Така върху ГТП стикера ще се поставя зелен, жълт или червен знак. Червеният ще означава, че покриването на еконормите е на критичния минимум. Ако този минимум е прекрачен, колата няма да се пуска в движение. Това разделение ще позволи на общините да провеждат екополитики и например да налагат по-високи данъци на колите с червен знак на стикера или да ограничават движението им в определени дни. Възможно е на следващ етап градовете да се оборудват с уреди за четене на данните от тези стикери и да засичат движението им и евентуално да се налагат трафик такси при влизане в центъра, обясниха от транспортното министерство. Ако пък тази система за контрол се разположи по пътищата на страната, веднага ще се засича дали се движат коли без ГТП, а ако в нея се върже и гаранционният фонд, ще е видно и дали автомобилът има гражданска отговорност.

От транспортното министерство не очакват промените да доведат до поскъпване на цената за извършване на годишния технически преглед, тъй като онлайн връзката с централната база данни за МПС-ата у нас и внедряването в стикерите на чиповете с данните е съвсем евтин процес.

Собствениците на автомобили ще имат възможност, ако са извършвали ремонти за подобряване на екологичното или техническото състояние, да минат повторен преглед и да получат нов стикер, предвиждат в транспортното ведомство.

Засилване контрола над автосерзивите

Паралелно на тези промени се работи по разделянето на Закона за движение по пътищата на три - за движение по пътищата, за пътните превозни средства и за обучението на шофьорите. В обхвата на Закона за пътните превозни средства ще попадне и дейността на автосервизите, върху които ще се засили контрола с цел изсветляване на сектора, но и за повишаване на безопасността на движение по пътищата, стана ясно от думите на Ангел Попов.

"Това е изключително сложен процес, но е необходимо да се направи, за да се изсветли сектора, да се намали нелоялната конкуренция и некоректните практики, както и да се гарантират правата на хората“, допълни той.

По време на форума регионалният министър Николай Нанков посочи, че ще се премине към цялостна и дълготрайна рехабилитация на пътните участъци, вместо само да се кърпят дупки, както това е ставало последните тридесет години. Около 8000 километра републикански пътища и 12 000 километра общински се нуждая от спешна цялостна рехабилитация, допълни той и напомни за системния проблем, свързан с недофинансирането в пътния сектор.

Тол системата няма да е панацея за решаването на този проблем, но ще увеличи почти три пъти съществуващият финансов ресурс за пътни ремонти, отново посочи Нанков. От 2007 до 2020 г. са извършени или ще бъдат вложени близо 662,4 млн. лева за подобряване на пътната безопасност, допълни той.

Готови са пътни проекти за 3 млрд. лв.

По-късно пред журналисти Нанков съобщи, че България е готова с проекти за мерки и дейности за повишаване на пътна безопасност за над 3 млрд. лв, които да предложи за еврофинансиране след 2020 г. От тях 2.6 млрд. лева са средства за пътна безопасност по съществуващите пътища и около 730 млн. лева са за тези, които се предвижда до 2030 г. да бъдат изградени - автомагистрали, скоростни пътища, обясни министърът. По думите му, вече на база на многогодишната финансова рамка се дебатират темата да има нарочен инструмент под формата на програма или фонд за пътна безопасност за периода 2020 - 2030 г.

От пътната агенция изнесоха данни, според които автомобилният трафик годишно се увеличава с 10-15 на сто. Над 10 000 тежкотоварни автомобила преминават в момента през България, което през зимата носи тежки проблеми, отчете ведомството.

Заместник-министърът на вътрешните работи Стефан Балабанов изнесе статистика, че през 1989 г. в България са загинали повече от 1200 човека при катастрофи при положение, че колите тогава са били в пъти по-малко. За 28 години пътната ни инфраструктура се подобрява, но не може да достигне онова състояние, което ни се иска, каза Балабанов.

Алекси Кесяков - секретар на Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата, напомни, че един процент увеличаване на пътната скорост води до три процента ръст на броя на загиналите при катастрофи.

В момента България е на второ място в ЕС, след Румъния, по брой убити по пътищата - с 95 загинали на 1 млн. жители.

Още от Бизнес