Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Сто години ще са нужни за обновяване на автомобилите у нас

България е в дъното на ЕС по поставянето на колани на задната седалка

4 коментара
Две трети от катастрофите у нас стават в градовете  Сн.БГНЕС

Стари коли, висока скорост, пийнали шофьори, липса на колани и разговори по мобилния телефон - това са най-честите причини за големия брой катастрофи, водещи до смърт на пътя. Това си го знаем отдавна, но сега официално се потвърждава от проучване на Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" по проект Baseline, финансиран от Европейската комисия. Целта е да се набележат мерки за намаляване на "черната пътна статистика".

Данните бяха обсъдени на кръгла маса във вторник с всички заинтересовани страни, институции и неправителствени организации.

"Проектът е резултат на двугодишен труд, а ключовите показатели са определени от Европейската комисия и са еднакви за всички държави-членки. Те ни дават възможност много по-точно да определим кои са основните причини за пътно-транспортен травматизъм и да си поставим правилните цели", каза Малина Крумова, председател на Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" (ДАБДП).

Екип от 33 експерти в продължение на 887 човекодни е събирал данни от 282 пътни локации на територията на страната в градове, села и извън населени места. Те са изследвали 6 ключови показателя, свързани с пътните произшествия - скорост, алкохол, обезопасителни колани и детски столчета, разсейване, предпазно облекло и автомобилен парк.

Скорост

Десет процента от леките коли по магистралите и 7 на сто извън населените места се управляват със скорост по-висока от разрешената, показва проучването.

Сто процента е вероятността да загинем на пътя, ако ни удари автомобил, движещ се с над 80 км/ч, коментираха експертите.

Над половината от леките коли (55%) в градовете и селата се движат със скорост по-висока от разрешените 50 км/ч, сочи още изследването. Според него две трети от катастрофите стават в населените места.

Алкохол

Една четвърт от смъртните случаи (25%) при катастрофи у нас са свързани с употребата на алкохол от водачите.

Около 2 на сто от пропътуваните километри в Европейския съюз се изминават от шофьори с наличие на алкохол в кръвта по-високо от законно допустимото, показва проучването.

България, заедно с Полша и Румъния, е една от страните в Европа, в които се наблюдава периодична прекомерна консумация на алкохол. Повече от 60 на сто от пиещите консумират повече от 60 грама алкохол наведнъж, сочи изследването.

Обезопасителни колани

България е на едно от последните места в Европейския съюз по използването на колани от пътниците на задната седалка, отбеляза д-р Милен Марков, експерт в ДАБДВ.

Под една четвърт (24%) поставят колани, когато се возят отзад в автомобила, показва проучването. За сравнение - в Швеция, Германия и Испания почти всички пътници на задните седалки в леката кола поставят колани (над 90%).

Обезпокоителен факт е, че около две трети от децата (60%) се возят в автомобилите без предпазни средства. 40 на сто от детските столчета пък са поставени неправилно, сочи изследването.

От шофьорите само 17 на сто не си поставят колан.

Разсейване

Разсейването на водачите е един от ключовите фактори с нарастващо значение за настъпването на катастрофи. То е причина за една четвърт на пътните произшествия у нас, каза Милен Марков. Разсейването на шофьора може да бъде физическо, визуално, умствено и звуково.

Проучването показва, че 5 на сто от водачите използват мобилни устройства по време на пътуване. Голяма част от тях са шофьори на автобуси и товарни камиони, отбеляза Марков. Според него този начин на поведение е високорисков, противоправен и морално укорим.

Автомобилния парк

Остарелият автомобилен парк също е причина за високия пътен травматизъм у нас, показва проучването. Едва 1% от автопарка у нас е от нови автомобили. През 2019 г. делът на новите леки коли е бил 10 на сто от новорегистрираните, а през 2020 г. той пада на 7%, показва проучването.

Според него за да бъде обновен автопаркът в България ще са необходими 100 години.

Проблемът не може да бъде решен от днес за утре

Безопасността на движението по пътищата е отговорност на всички нас и не е възможно проблемът да бъде решена с една или няколко мерки, отбеляза Милен Марков.

Той отбеляза, че проучването е първата стъпка за осъзнаване на мащаба на проблема и изходна точка за намиране на правилните решения.

Темата с "войната по пътищата" е особено актуална през последните дни заради серията от тежки пътни произшествия с множество жертви. Организирани бяха и протести на редица места в страната. За сряда се подготвя и национален протест пред парламента.

От началото на годината катастрофите само в София са 185, като 10 души са загинали, а 219 са ранени. Статистиката на МВР за януари сочи, че най-много пътни произшествия има на територията на столицата, а след това е Варна с 50 с трима загинали и 68 ранени. Общо от началото на тази година на пътя са загинали 179 души, а около 3000 са ранените.

Като цяло във всички областни градове в първия месец на 2023 г. са регистрирани общо 466 произшествия с 594 ранени и 35 загинали. Стряскащ факт е още, че 14.4% от затворниците у нас са осъдени за транспортни престъпления. За сравнение този процент в държавите от Европейския съюз е средно 4.5 на сто, сочат още данните.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Milenca
    #4

    И нито дума за африканските ни пътища! (освен ако случайно не обиждам африканците!)

  2. Име1234
    #3

    Не ми се вярва остарелият автомобилен парк сам по себе си да е фактор за повишението на броя на пътните инциденти. По-скоро е поддръжката. Ако автомобила е поддържан правилно не виждам проблем с 'възрастта'.

  3. Козин Човков
    #2

    Нищо де, всеки знае, че България е сто години назад.

  4. Dora Apostolova
    #1

    Подновяване на автомобилния парк може да си го позволи само общество с висок европейски стандарт и заплати между 3000 -5000 евро, каквито са само развитите европейски страни от северна и средна Европа. Но те дължат високия си жизнен стандарт единствено на своите ПРАВОВИ ДЪРЖАВИ, които ликвидират на часа корупцията във високите етажи на властта и не позволяват на политиците да крадат дори цент от държавната хазна.
    А какво е у нас? Благодарение на комунистите неспрели да ни управляват вече 77 години,

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.