Столичани съдят общината заради трамвай

Върви се към окончателното премахване на релсите по бул. "Арсеналски"

Столичани съдят общината заради трамвай

Колективен иск срещу Столичната община са подали живеещи в района на бул. "Скобелев" в София. Причината е временното преместване на трамвайната линия от "Петте кьошета" до НДК от страната на жилищните сгради, извършено преди 8 години. Линиите трябваше да бъдат върнати на мястото си преди 5 г., но това още не е факт.

Временното положение можеше да остане постоянно, ако не бяха дългогодишните протести на живеещите в района, които настояват вдигащите шум трамваи да не минават под прозорците им.

Сега протестите им са прераснали в колективен иск срещу общината, съобщи главният архитект Здравко Здравков. Той обясни, че сумата по него не е ясна, тъй като към него могат да се присъединят още хора и да стигне и десетки милиони. "Наели сме кантора, която да ни представлява", каза арх. Здравков. Междувременно администрацията обясни, че търси "спешно" решение на проблема.

Всъщност за такова се говори от доста време. Беше възложено изработването на варианти за това как да минават трамваите в тази част на града, което включва и въпроса дали да се възстанови маршрутът на трамвай 6 до басейна "Спартак" и т. нар. "Долен Лозенец". Вариантите на транспортното решение се обсъждат от месеци.

През април специализираният експертен съвет по устройство на територията избра два от тях и остави на общинските съветници да решат кой да е окончателният. По всичко личи, че мнозинството в съвета ще се спре на по-евтината и по-бърза алтернатива, която обаче не предвижда възстановяване на маршрута на трамвай 6, а пускането на тролей от кв. "Манастирски ливади", който да минава по бул. "Арсеналски" и да стига през "Петте кьошета" до V градска болница.

Двата варианта бяха обсъдени в сряда от съветниците от комисиите по устройство на територията и по транспорт и по всичко личи, че подкрепяната от администрацията алтернатива ще бъде предпочетена при предстоящото гласуване на предложенията от пълния състав на общинския съвет.

Проблемът е, че и двата варианта решават проблема на хората, живеещи около бул. "Скобелев", но пък създават неудобство за хората от "Лозенец", които на няколко пъти излизат на протести с искане за възстановяването на трамвай 6. Събрани са и около 5000 подписа в подкрепа на това настояване.

Скъп вариант

Едното решение, което общинарите ще трябва да гласуват, предвижда влизане на трамваите 1, 6 и 7 в тунела на НДК. В момента те минават над земята, като завиват от бул. "Скобелев" по бул. "Витоша". За да излязат от тунела, трябва да се направи нов изход и рампа за 1 и 7. Рампата ще започва от тунела и ще върви по бул. "Витоша" в посока бул. "България". Краят ѝ ще е при административната сграда на НДК.

Трамвай 6 пък ще се движи по стария си маршрут, излизайки от тунела на НДК, към бул. "Черни връх" и от там по бул. "Арсеналски".

Този вариант, според администрацията, е скъп и ще отнеме поне година и половина - две, за да се осъществи. Разчетите са, че ще струва около 20 млн. лева. Нужно е да се приема подробен устройствен план и да се отчуждят два магазина. Тези процедури могат да доведат до дела, които да отложат фактическото строителство. А според местната власт време за чакане няма заради иска от живеещите по бул. "Скобелев", които настояват за бързо решение на дългогодишния си проблем.

Според главния архитект този вариант има и друг недостатък - създава се ново препятствие за пешеходците, които искат да пресекат бул. "Витоша". Това ще е почти невъзможно заради рампата за излизане на трамвая. Освен това намесата в градското пространство била прекалено драстична.

Евтин вариант

Вторият вариант е линиите по бул. "Скобелев" да се преместят от източната страна - към сградата на Софийския районен съд и от там да вървят по същите маршрути, както и в момента. През тунела на НДК ще минават само коли и тролеи. Входът на тунела ще бъде ремонтиран и укрепен, за да се преместят релсите отгоре.

Това означава, че маршрутът на трамвай 6 до басейна "Спартак" няма да бъде възстановен. За компенсация администрацията предлага да се пусне нов тролей, който да тръгва от "Манастирски ливади", да минава по "Арсеналски", използвайки трасето на трамвая там и след това по бул. "Фритьоф Нансен" да стига до бул. "Патриарх Евтимий", където да завива наляво към "Петте кьошета". За целта движението по бул. "Фритьоф Нансен" ще стане двупосочно.

Според зам.-кмета по транспорта Евгени Крусев този вариант може да се реализира за няколко месеца, а за него процедурите ще са по-леки, тъй като не се изисква промяна на устройствен план. Цената му била около 7 млн. лева.

Анализите на евентуалния брой пътници и при двата варианта, показали, че от спирката на "Спартак" дневно ще се качват и слизат по около 1500 души. Прогнозата беше поставена под съмнение от неправителствени организации и граждани на "Лозенец".

Заради по-бързата реализация и по-ниската цена, от администрацията подкрепят решението с тролея. Същото са напът да направят и общинските съветници.

Недоволство

Решаването на проблема реално противопоставя интересите на живеещите около бул. "Скобелев" и около бул. "Арсеналски". Хората от "Лозенец" настояват за възстановяването на трамвай 6, тъй като в момента по бул. "Арсеналски" минава само една линия на градския транспорт - автобус 102, който отива към Семинарията.

Те искат да имат връзка с "Петте кьошета" и бул. "Христо Ботев", за да се придвижват по-лесно с градски транспорт. Според кмета на района Любомир Дреков пускането на тролей, който да прави тази връзка, е задължително при положение, че маршрутът на 6-цата няма да бъде възстановен.

Според хора от "Лозенец" обаче това не е най-доброто решение, тъй като тролеите ще попадат в задръствания по бул. "Арсеналски" и ще са нередовни за разлика от трамвая, който се движи в отделно трасе.

На същото мнение са и от организацията "Спаси София", която предложи друг вариант за решаване на проблема - изместване на линиите на трамваите по бул. "Патриарх Евтимий". Според главния архитект тази идея е стара и само е изтупана от праха. Била отхвърлена, защото хората, живеещи по "Патриарх Евтимий" се притеснявали, че трудно ще стигат до домовете си заради нуждата да пресичат линиите, както и защото щяло да им е шумно.

Според "Спаси София" общината не трябва да маха трамвайни трасета, тъй като тези превозни средства са екологични, бързи и могат да се експлоатират дълги години. Тролеите са по-евтини за купуване и поддръжка, но пък много по-често трябва да се подменят.

Споделяне
Още по темата
Още от България

Защо главният прокурор размахва пръст на политици?