Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Столичани трябва да бъдат свалени от автомобилите

Най-големият проблем е дебалансираното развитие на града, казва Прошко Прошков, втори в листата за общински съветници на Реформаторския блок в София

3 коментара
Столичани трябва да бъдат свалени от автомобилите

Сегашното управление на Столичната община няма сериозна визия и това води до създаване на много тежки проблеми при развитието на града, казва кандидатът за общински съветник от Реформаторския блок и бивш районен кмет на "Лозенец" Прошко Прошков. Той отделя голямо внимание върху решаването на транспортните драми на града, дебалансираното му развитие и нуждата от повече прозрачност при работата на администрацията.

Г-н Прошков, кои са най-видимите проблеми на София?

Най-големият проблем е дебалансираното развитие на града. Инвестициите често не отговарят на общинския план за развитие. Няма я сериозната визия. Това води до тежки проблеми. В града започват да се оформят гетоизираните райони. Има много дефицити в качеството на новата инфраструктура. В София има пари. Те са много за българския мащаб и не толкова много за европейския, но тези пари могат да се разходват по-рационално и с много по-добро качество. Това ще се случи, когато общинската администрация стане по-прозрачна за гражданите, което ми е лична кауза. Има нужда да използваме добре всички възможни общински комуникационни канали. Сайтът на общината трябва да дава цялата информация за разходите по райони, кой прави ремонтите, кога ще приключат.. Колко струват. Всичко това го дъвчем от години, но засега "сините" в общинския съвет не сме имали силата да го наложим, защото стоим в опозиция и нямаме решаващ глас. Целта ни е чрез прозрачното управление да създадем информирани граждани, които на свой ред да започнат да оказват натиск върху общината и да водят до качество в нейната работа. Информираният гражданин е свободен гражданин. Ние тази свобода сега я нямаме.

Какво успяхте да свършите седем човека от групата на СДС-ДСБ в общинския съвет?

Някои от нашите предложения, основно в сферата на културата и зелените площи, успяха да пробият. За това благодарим на мнозинството и кмета. Имахме и успехи с наши по-малки предложения по бюджета. Това са малки стъпки, направени след сигнали от граждани, но все пак е нещо. За жалост повечето неща не се случиха. Не успя настояването ни за създаване на електронната община, която предоставя цялата информация за своята дейност. Не мина предложението ни общината да започне да създава мини ВЕЦ-ове, с които да се захранва уличното осветление безплатно. Знаете, че водата на София идва гравитачно от Рила. Това е огромна енергия, която можем да използваме. Не успяхме да убедим ГЕРБ, че уличното осветление на града трябва да се подмени изцяло от един изпълнител чрез публично-частното партньорство. Сега осветлението се подменя етапно, което не е особено икономично. Явяват се различни изпълнители с различни технологии и се работи на парче. Ние искахме една компания да дойде и да инвестира в осветлението на града, общината да продължи да ѝ плаща сегашните сметки за ток, но след няколко години да придобие цялото оборудване и да почне да плаща несравнимо по-малко за електричество. Хората подскачат срещу публично-частното партньорство, защото помнят концесията на водата и боклука. Това обаче не означава, че тези партньорства не могат да се правят по по-читав начин. Градът ни от сега трябва да мисли за момента, в който ще свършат европейските пари и трябва да разчитаме на частен ресурс. Това правят и най-големите градове в Европа.

Защо, според вас, ГЕРБ не създава напълно прозрачна община?

Заради страх, но и заради инерция. Ако започнат да се публикуват всички документи, ще се види, че успеваемостта при изпълнението на проектите не е толкова висока. Прозрачността е процес. Общинската администрация сама трябва да разбере, че ако не заприлича на нещо като европейска администрация, никога няма да имаме ефективни услуги. Непрозрачността води до това много хора да не знаят какво е общината и какво е общинският съвет. Чувам аргументи, че нашият кандидат за кмет Вили Лилков бил неразпознаваем, а той има 15-годишна безупречна кариера в общинския съвет. Той бе един от смислените, разумни и предлагащи решения общински съветници. Освен личността на кмета, сегашната кампания дава хубавата възможност за хората да избират личности, а не спуснати от партийците листи. Проблемът е, че те ще направят своя избор на фона на пълно непознаване на институциите и дори на кандидатите.

Какви бяха основните политически грешки на управляващите в София?

Проблемът е, че върху ГЕРБ в София постоянно тегнат някакви избори, били те президентски, парламентарни или местни. Сковани от идеята за изборите, ГЕРБ не желаят да вземат тежки политически решения, които биха имали хоризонт на действие над един мандат. Такива са решенията за транспорта на града, който продължава да генерира огромни загуби, а има нужда да се вземат системни и технологични мерки. Транспортната система трябва да се направи така, че да започнем да сваляме хората от автомобилите. По тази тема аз и Реформаторският блок имаме болезнена чувствителност. На първо място в София трябва да бъде пешеходецът, после идват велосипедистът, градският транспорт, следват най-различните форми на споделен транспорт като такситата и Uber... Най-накрая e личният автомобил. Това е абсолютен наш приоритет и ние не разбираме постоянните инвестиции в тежка инфраструктура за автомобили за сметка на всичко останало.

Главният архитект на София Петър Диков казва, че хората го искат.

Бруталната политика от типа "слон в стъкларски магазин" не може да свали хората от автомобилите. Навсякъде в големите развити европейски градове това се постига с т.нар. меки политики. Хората трябва да бъдат поощрени чрез най-различни бонуси. Първо градският транспорт трябва да бъде аналогично бърз с автомобилния. После общината да създаде условия да се кара велосипед безопасно. Петър Диков казва всичко това, но столичани нямат никаква идея какво е модерен и бърз градски транспорт, не знаят и какво е единна тарифна политика. Те не знаят какви предимства дава електронна карта, с която биха могли да се ползват всички подземни и надземни превозни средства, а и общинските паркинги. Има възможни за създаване на един куп бонус схеми, които общината би могла да предложи дори през своите културни институти. Преди да говориш по този начин от именно на столичани, ти трябва да си им предложил алтернативите. Не смятам, че някой в София иска да си гледа децата в шумен, мръсен и задръстен град. Ние живеем сред невероятен шум, която съкращава живота на всеки един от нас с по няколко години при равни други условия. Управлението на София трябва да си постави за цел до 20 години градът да има нулеви емисии на шум. Ако Копенхаген ще го направи до седем години, нека ние си сложим срок до 20 години. Автомобилният трафик е нещо, от което ние трябва да се откажем, но при наличие на разумни други алтернативи.

Как да се създадат тези алтернативи на автомобилите?

В следващия общински съвет ще предложа общината да започне да бонифицира хората, които си купуват годишни абонаментни карти. Ще поискам тези хора да не заплащат винетка за "Синя" или "Зелена" зона за мястото, където домува колата им. Презумпцията е, че човекът с карта ще пътува с колата си предимно извън София. Отделно смятам, че цената на годишните абонаментни карти трябва да претърпи сериозно намаление, за да стане по-атрактивна. Хартиените билети са източник на огромния гратис в София, който води до загуби от над 70 милиона лева годишно. Ние ще трябва да обмислим много внимателно и как да плащаме на превозвачите. Сега им плащаме на километър пробег, без да отчитаме пътниците. Това е система, която бонифицира само превозвачите. Общината трябва да направи възможно плащането на билети през телефона, да изгради и паркинги на контактните точки в центъра, за да не влизат автомобилите в него. Ако направим всички тези неща, можем да кажем на хората: "Време е да слезете от автомобилите". Мисля си, че и без тази подкана, те сами биха го направили. Така ще можем да направим и повече пешеходни улици из града. Тълпите по "Витошка" показаха, че има нужда от това.

И въпреки всички тези тежки драми на града, изглежда, че ГЕРБ са се устремили към служебна победа в София. Как си го обяснявате?

Не мисля, че може да говорим за служебна победа. Ние имаме изключителен кандидат за кмет на София в лицето на Вили Ликов. Казвам това, без да съм негативен към г-жа Фандъкова и нейните успехи. Вили Лилков изглежда като проектант на градската система пред останали кандидати, които в най-добрия случай изглеждат като оператори на тази система. Визията му за София е много сериозна. Не ми харесва, че някои хора я определят като фантазия. Ние свикнахме политиката в България да е оплюване, митологеми и простотии, а смелите решения да се описват като фантазии. Не мога да се примиря с това. Ние не се даваме служебно, а се опитваме да водим една относително спокойна кампания на идеи. Нашата основна политическа цел е да бъдем решаващ фактор за съставянето на мнозинство в общинския съвет. Тази позиция ни е нужна, за да можем да налагаме реформистки решения, които в момента не се прилагат от ГЕРБ. Това не е опит да седнем на трапезата. Искаме да работим за прозрачното управление, което ще доведе до натиск върху самите нас. За да бъдем ефективни обаче, веднага след изборите Реформаторският блок трябва да премине в нов етап на консолидация, да избере общ лидер и общо ръководство и да се структурира по места като единен политически субект. Крайно време е да приключим с концепцията за коалиция между 5-6 партии, които се явяват заедно на избори, а след това работят все едно нямат нищо общо помежду си.

Харесва ли ви как се случиха реконструкциите на бул. "Витоша" и Ларгото?

Лично аз искам в града ни да има повече атмосфера от стара София. Ще ми се да направим така, че градът ни да отговори на името си и историята си. Столицата ни има едно голямо предимство пред големите европейски градове. Тя е по-шарена, бидейки разкрачена между Европа и Ориента. Това е чаровното на София. Макар инфраструктурата да е подобрена, аз имам много резерви към външния вид на много от новите проекти. Аз не бих направил нещата така. Не ми харесва. Казвам го, без да съм експерт. Нагледах се на реставрирани с итонг неща из цялата държава. Не ми харесва, че площадът около "Александър Невски" е превърнат в огромен паркинг и автогара. Не съм виждал подобно нещо в никоя европейска столица.

Предизборна кампания Местни избори 2015. Купуването и продаването на гласове е престъпление!

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

3 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. brambar
    #3

    Ако в концепцията на бъдещия кмет е залегнала тезата за отлив на автомобилите от центъра, не би следвало да се обръща толкова внимание на паркингите. По-скоро на обществения транспорт, който следва да бъде ориентиран към хората и потребностите им. Разбира се, че трябва да има и паркинги, но изграждането ще стимулира допълнително хората да ползват личните си автомобили и да правят огромни задръствания по улиците на града. За пример ще посоча, че след реконструирането на бул. Черни връх към Околовръстно

  2. brambar
    #2

    Г-н Прошкова, Вили Лилков се представи слабо на дебата по БНТ. Може би това е провокирало и необходимостта да се включите като бекъп на Лилков в обясненията за транспортните и инфраструктурни проблеми, пред които е изправена Столична община. Интересно е, че Прошко повтаря част от грешните изказвания на Лилков. Средната възраст на софиянци е около 44 години, което прави градът сравнително стар. Като се вземе този показател, може лесно да се направи анализ за това, какви ще са тенденциите и какви мерки

  3. Мони_deactivated_1480055728
    #1

    Голямата грешка на общинарите в София, след разрастването на София ,е че не се направиха подземни паркинги в ЦЕНТЪРА /тези около НДК се направиха през 1985г./! Където съм ходил има много: Виена-дори под стария град под тесните улички и площадчета. За Лондон и Париж-ясно. Ница е почти колкото София -под всяка градинка и централния площад. Стига примери...

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.