Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Столична община централизира рекламната дейност

15 коментара
Столична община централизира рекламната дейност

Столичният кмет Бойко Борисов стартира втори опит за централизиране на разрешителните режими за поставяне на рекламни съоръжения в София. В понеделник той внесе в администрацията на Столичния общински съвет (СОС) проект за Наредба за преместваемите обекти и рекламната дейност в София. Преди година и половина СОС блокира първия му опит да прокара идеи си за регулацията на тази търговска дейност. Този път шансовете му са значително по-големи, тъй като неговата партия ГЕРБ има абсолютно мнозинство от 33 съветника.

В момента София няма действаща наредба за тази дейност. Преди година съдът отмени последната заради наличието на обща схема за поставяне на рекламни съоръжения, която слагала пречки пред частната инициатива.

Централизацията се постига през въвеждането на няколко преплитащи се административни режима. От една страна, кметът ще има право на финален подпис, само ако частно лице или фирма иска да постави съоръжение върху общински имот. Наредбата създава възможност рекламните агенции да се договарят директно със собственици на частни имоти за поставяне на билбордове или пана върху тях.

В същото време обаче наредбата въвежда “типов“ и “индивидуален“ архитектурен проект на преместваемото и рекламното съоръжение, които връщат търговците и рекламодателите при администрацията. “Типовете“ проекти за поставяне на рекламни или преместваеми съоръжения (павилиони, сергии, щандове и др...) се изготвят от Столична община и след това се предоставят на частните лица, които да изградят своите обекти по тях. Всички, които решат да не ползват тези общи стандарти, ще влязат в графата преместваем и рекламен обект по “индивидуален“ проект.

Това ще важи за абсолютно всички обекти в заверено положение след влизане в сила на наредбата.

За “индивидуалните“ проекти е предвиден разрешителен режим от страна на кмета и главния архитект, който ще има последната дума не само по естетическата част на оформлението, но и за скицата на съоръжението, поставено върху частен имот.

В същото време проектът за наредба по уникален начин съчетава централизирания административен подход с размиването на отговорностите. Документът изрично посочва, че схемите за поставяне на временните обекти и рекламата се одобряват от кмета главния архитект, а в крайните части на София - от главните архитекти на районните кметства. Те обаче ще имат право да делегират това задължение за контрол на други лица от администрацията.

Задължителен характер има в презаверяването на всички разрешителни за реклама и поставяне на преместваеми обекти. Тези, които са разположили своите съоръжения върху общинска земя, са задължени да сключат едногодишни договори с кмета. По тях те трябва да платят дължимото за наем на терен и за право за осъществяване на рекламна дейност.

Без проблеми за концесията

В наредбата фигурира и вратичка за отдаване на цялата рекламна дейност върху общински терени и в градския транспорт на концесия. Такъв опит Бойко Борисов направи през през юли тази година, но той бе отхвърлен от стария СОС. В нея е разписано, че желаещите да наемат части от общински терени за рекламни цели, както и превозни средства в градския транспорт, “могат да участват в състезателна процедура“.

Запознати с дейността на общината коментираха пред Mediapool, че липсата на конкретизиране на процедурите като “търг“ и “конкурс“ за конкретно място, широко отваря врата за концесия на цялата реклама в София. Особен интерес в тази област прояви пред месеци рекламният и медиен бос Красимир Гергов.

Без политическо противопоставяне

Наред с всичко останало, проектът въвежда и някои странни ограничения. Така според администрацията е редно заедно с традиционните ограничения пред рекламните послания за изразяване на расова, етническа и религиозна нетърпимост, да се забрани и изразяването и на “политическо противопоставяне“.

Масираните рекламни кампании с раздаване на брошури, листовки и т.н.н ще могат да се провеждат само с разрешение на кмета и са ограничени до 10 дни. Глоба до 500 лева грози фирма, която е наела човек да лепи плакати и той е залепил дори един от тях върху друг афиш, рекламиращ събитие, което още не е минало.

Забранява се изцяло лепенето върху всички стълбове, сгради и трафопостове в София. Глобата е 100 лева. Забраняват се и рекламите, върху които има текстове само на чужд език.

Минимални цени за наем и право на реклама

В наредбата са въведени и минимални цени за поставяне на рекламни съоръжения на общински терени в София. Отделно от това рекламаторите ще трябва да плащат и такса “право на рекламна дейност“. Така двустранен билборд с площ от 12 кв.м, поставен на близо до паметника на Васил Левски (II зона) ще струва на рекламната агенция 342 лева на месец (150 лева наем за общински терен и 192 лева право на рекламна дейност).

Същият билборд, поставен върху тротоар до Централна гара (III зона) ще излезе 288 лева (120 лева за наем на терен и 168 лева за право на рекламна дейност).

Наредбата разделя София най-общо на 6 зони. В първа попадат т.нар. “жълти павета“- от хотел “Шератон“ до кръстовището на бул. “Цар Освободител“ с бул. “Васил Левски“. В тази част от града разполагането на рекламни и преместваеми съоръжения ще е забранено. Кметът няма да има право да разрешава изключения от този режим.

Втора зона, обхваща територията от между “Лъвов мост“ и “Орлов мост“, както и между Руски паметник и края на ул. “Шипка“. В трета зона влизат входно изходните артерии на града, както и рамката определена от булевардите “България“, “Евлоги Георгиев“, “Сливница“, “Ген. Д. Николаев“ и пробив “П. Славейков“. В нея няма да може да се поставят рекламни пана с големи над 12 кв.м.

В четвърта попадат улиците и терените извън първа и втората зона и онези, които попадат в рамките на 2-ри градски ринг. В пета влизат всички извън първите четири, а в шеста са парковете на София.

Платени стават и надписите по строежите. Безплатни остават само информационните табели с големина до 0.70 кв.м като за останалите ще се плаща такса “право на рекламна дейност“ в зависимост от зоната. Надписите по мрежите за обезопасяване ще се таксуват по 1 лев на кв.м.

Глобите за нарушаване на наредбата варират от 1000 до 5000 лева за физически лица и от 1000 до 50 000 лева за фирми.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

15 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. стефчо
    #16

    Архитект съм и поради странни и непонятни причини - било то професионално изкривяване, било просто любов към родния ми град - всеки път, когато ми се случи да походя из центъра на София бивам разкъсван от две желания:1. Да крещя.2. Да наема поне за половин ден една фадрома и да започна да рия павилиончета, сергии и рекламни висулки, табели и чаршафоносещи конструкции ("Билборд" - що за дума?!)Та поради тези ми ти странни душевни наклонности намирам, че би било похвално най-накрая да бъде съставена,

  2. стефчо
    #15

    Важно е за изработката и спазването на реда да отговарят хора с компетентност и опит - та за какво друго УАСГ бълва специалисти?Още по-важно е тези компетентни лица да бъдат поименно известни и да носят отговорност за подписите, които (про)дават - десетилетя наред вече съдбата на София (а и на другите градове) удобно се решава от анонимни неоткриваеми наследствени чиновници, които предлагат и одобряват появяващи се неизвестно от къде анонимни проекти.Опасявам се обаче, че гореописаните мерки, предрприети

  3. дедо генерал
    #14

    и другите работи

  4. Попов
    #13

    ...национализация !!!

  5. леля Пенка
    #12

    за какво става дума. ще се върнем във времената когато нямаше кой знае какво да се рекламира. Сега има, но струва скъпо така, че поръчителите на реклама ще измислят някакъв скрит начин да се рекламират.

  6. STEFAN D-R D TCHOLAKOV-SVERIGE
    #11

    Реклама за билд-бордъ ! --- КОНТРОЛ НА ВСИЧКИ ТЪРГОВЕ В БЪЛГАРИЯ - МАМАТА ВИ ДЕЙБА ЮДЕЙСКИ ПРЕСТЪПНИЧЕСКА ! --- http://www.vsekiden.bg/news.php?topic=1&id=19595 --- СЪД И СМЪРТ ЗА ВАС УБИИЦИТЕ НА БЪЛГАРИЯ И БЪЛГАРСКИЯТ НАРОД ! - Стефан д-р Д Чолаков - ШВЕЦИЯ

  7. u2h2
    #10

    СтоличнаТА община, бе селяни неграмотни! Столичната община е една и затова се членува!

  8. $$$,$$$.00
    #9

    Nikoi v normalnite gradove na Zapada ne moje da lepi kakvoto si iska i kadeto si iska. Sofia izglejda ujasno s kichovskite, samodelni , amatiorski reklami, nakacheni po sgradi sas zabelejitelna arhitektura.

  9. nabliudatel
    #8

    Dano priemat naj-posle tazi naredba, a oshte po-vazhnoto - da controlirat izpylnenieto! Pone malko ot malko da se namali kitchuriata...

  10. Gogo
    #7

    Добре че дойде Бойко от Банкя да ви оправи града че иначе сте живи за ореваване,От шопа по мързеливо нема.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.