Столичната община брани технологията за парно от боклук

Промяната й означава загуба на еврофинансиране, обясниха от кметството

Плановете са преработеният боклук на София да се гори за производство на топлоенергия

Управлението на Столичната община впрегна всички сили да защити проекта за изграждането на инсталация за производство на топло- и електроенергия от гориво от боклук. Въпреки че за инвестицията се говори от години и финансирането за нея е почти осигурено, тя продължава да буни духовете, а в последните месеци се превърна и в нова тема за политическо противопоставяне преди предстоящите през следващата година местни избори.

Тезата на местната власт е, че избраната технология - скарно изгаряне, е най-подходяща, тя няма да доведе до негативни ефекти за околната средна и здравето на хората, а разходите на "Топлофикация" ще намалеят и това ще даде възможност за задържане на цената на парното и топлата вода в следващите години.

Притесненията на неправителствени организации и политически партии срещу проекта са, че той не е безспорен, технологията е остаряла и неефективна и може да доведе до замърсяване на околната среда. Освен това се иска полагане на повече усилия за истинско разделно събиране и рециклиране на отпадъците, а не те да се ползват за гориво за производство на парно и ток.

Споровете

Дискусията около проекта се разгоря отново покрай искане на кмета на София Йорданка Фандъкова общинският съвет да разреши поемането на дълг до 67 млн. евро за изграждането на инсталацията. Заемът ще е от Европейската инвестиционна банка и с него ще се осигури съфинансиране по проекта, който ще струва 157.54 млн. евро.

От тях 91.8 млн. евро са от оперативната програма "Околна среда" и за да бъдат усвоени, инсталацията трябва да е готова до края на 2023 г. Проектирането и изграждането ѝ ще отнемат три години, а е нужно да се направи и обществена поръчка за изпълнител, която ще отнеме месеци. За това според местната власт договорът за заема трябва спешно да бъде подписан, за да се отпуши целият проект. Това е причината да се иска предварително изпълнение на решението и то да влезе в сила от деня на приемането му, а не 14 дни след публичното му обявяване.

Според ръководството на общината и управляващите от ГЕРБ вече е безвъзвратно късно да се коментира избраната технология, тъй като промяната ѝ ще върне процеса години назад и така европейското финансиране ще бъде изпуснато.

В същото време съветници от "Политическа група 5" на практика искат спиране на проекта и ново обсъждане на технологията от работна група с участието на учени. Нещо, което от общината твърдят, че са правили преди години, когато започва обсъждането на инсталацията.

Технологията

Въпреки че от местната власт обясняват, че в момента се обсъжда само поемането на заем за когенерацията, но не и технологията или екологичните ѝ параметри пред двете комисии на общинския съвет обстойно беше представен целият проект и избраната в него технология. За самия заем беше отделено нищожно време на фона на 4-часовите дебати.

За целта презентация направиха и представители на датската фирма "Рамбол", която е консултант по проекта и е оценявала вариантите за технология и място за изграждане на инсталацията. Те неколкократно повториха, че технологията е може би най-използваната в света, с нея работят хиляди инсталации по света и 500 само в Европа, а в Дания за последните 5 години са построени 3 такива завода.

В презентацията на консултантите беше обяснено, че са разглеждани два варианта на технология. При последвалите въпроси от съветници и граждани беше уточнено, че те са на технологии за изгаряне. Другите алтернативи като производство на газ от горивото, получено от смет, или пиролиза, били отхвърлени на по-ранен етап като неподходящи от гледна точка на суровината и на нужните инвестиции и очаквани приходи.

Ще бъде срамота, ако на този етап се отвлечете с други варианти за технология като газификация, обясни експертът от "Рамбол" Нилс Холм. Той добави, че технологията, при която от отпадъци се произвежда газ, който се използва за производство на енергия, е подходяща за биосмет, но не и за т. нар. RDF гориво, което се получава след третирането на столичния боклук. Той добави, че компанията му никога не е препоръчвала тази технология на свои клиенти и едва ли някоя банка или ЕК биха дали средства за подобна инсталация. Според него избраното за София скарно изгаряне е доказана технология, която се използва от години. Холм не коментира други възможни технологии.

В защитата на проекта освен ретроспекция на идеята за когенерацията се стигна и до спомени от по-далечни времена, когато боклукът на София се балираше и складираше на площадки около града. Темата за балите беше повдигната от председателя на екокомисията Лорита Радева от ГЕРБ, която емоционално припомни, как със съкварталците си от "Дружба" се борила срещу балирането, което се случваше при управлението на Бойко Борисов.

Аргументи

Представителите на администрацията и на консултанта по проекта за пореден път обясниха, че инсталацията, която ще се прави на площадката на ТЕЦ "София" в широкия център на града, няма да доведе до допълнително сериозно замърсяване. Нещо повече вредните емисии от всички мощности на "Топлофикация" щели да намалеят. Емисиите на прах само от когенерацията щели да са в пъти по-ниски от европейските норми за такива производства.

Минимално щяло да е замърсяването и от движението на камионите, които ще карат горивото от боклук от завода за отпадъци край село Яна до ТЕЦ "София". Разстоянието между двете точки и 23 км. По маршрута щели да минават два камиона, които да работят на две смени и щели да са с висок стандарт за екологичност - Евро 6.

Сега горивото от боклук се кара до три завода за производство на цимент, които са на разстояние от 110 до 450 км. Транспортът до тях е за сметка на общината, а разходите годишно в момента са около 5 млн. лв. с тенденция да нараснат двойно при пълно натоварване на завода за отпадъци.

Всички тези обяснения бяха съпровождани с многократни реплики, че технологията, мястото на когенерацията и ефектите от проекта са представяни и обсъждани многократно през годините и обвиненията за недостатъчна информация са безпочвени.

Контрааргументи

Въпреки подробното представяне на проекта съветниците от "Политическа група 5" настояват той на практика да бъде спрян заради липсата на политически и обществен консенсус. Според тях експерти трябва да разгледат и други, по-съвременни технологии за енергия от отпадъци, включително да се мисли дали не може да се произвежда газ за зареждане на автобусите на градския транспорт.

Предложението им да се отмени решението на общинския съвет от миналата година, с което се дава разрешение на общината да кандидатства за европари за инсталацията, беше отхвърлено от комисиите в съвета. То беше подкрепено единствено от БСП, които поставят под съмнение мястото на бъдещата когенерация. Според тях тя трябва да е до завода за боклук край Яна. Проучвания обаче показвали, че това ще струва допълнително 21 млн. евро, тъй като трябва да се направи топлопровод от 21 км, за да се свърже когенерацията с мрежата на "Топлофикация", отговориха от общината.

Преди няколко месеца от БСП обявиха, че въпреки забележките си подкрепят проекта, тъй като иначе София ще трябва да връща европарите, усвоени за завода за боклука и инсталацията за компостиране на зелени отпадъци. Причината е, че те, както и инсталацията в ТЕЦ "София" бяха обединение в общ проект от Европейската комисия през 2012 г. Не е ясно дали няма да променят мнението си до четвъртък, когато искането на разрешение за заем по проекта ще бъде гласувано от общинския съвет. Очаква се и тогава въпросът да предизвика дълга политическа дискусия.

Още по темата
Още от България

Как оценявате нареждането на премиера за отстраняване на Дж Пи Груп от всички проекти?