Столичната община планира да отдаде на концесия терена под паметника на Цар Освободител за подземен паркинг, стана ясно в понеделник от заседанието на постоянната комисия по инженерна инфраструктура към Столичния общински съвет (СОС). Идеята на кметството е да отдаде за 35 години на частен инвеститор 3650 кв. м точно под жълтите павета срещу парадния вход на Народното събрание.
Идейният проект е на това място да се изгради двуетажен паркинг, в който да има 203 паркоместа. В предварителния техническо-финансов анализ е посочено, че инвеститорът ще изгради съоръжението със собствени средства. Посоченият за проектиране, одобряване и завършване на строителството е между 18-19 месеца, но не по-късно от две години. Общината обаче ще му даде право, докато инвестира в изграждането на подземен да ползва като паркинг зоната около паметника и хотел “Радисън”, която в момента е синя зона.
Идеята за строителството на подземен паркинг бе посрещната радушно от общинските съветници, но те изказаха сериозни опасения както за мястото, така и за предложената им финансова рамка на концесията.
Според предварителния финансов анализ, бъдещият частен инвеститор ще вложи 6 млн. лв. за строителството на съоръжението, ще ползва 5 години парковата зона отгоре и освен това ще започне да плаща минимална концесионна такса в размер на 35 хил. лв. годишно на общината от осмата година след сключване на договора. Едва на 18–та година той ще започне да плаща в бюджета на столицата пълния размер на концесионното възнаграждение от 122 хил. лв. годишно. Предварителните разчети за възвращаемостта на инвестицията са направени на база 2,50 лв./час за паркоместо на подземния паркинг и при 3 лв./час за престой на паркинга отгоре, поясни Недялко Недялков, представител на общината.
Тошко Добрев, общински съветник от “Демократическата партия”, изчисли по груби сметки, че при 2 лв./час, без да е 100% запълнен паркингът, инвеститорът ще си върне парите за 3 години. Изчисленията на Добрев провокираха общинските съветници да поискат от общината пълен финансов разчет на инвестицията, преди да се произнесат принципно за откриване на концесионна процедура. В решението си те поискаха от общината да им предложи и разработен финансов план, в който да отсъства експлоатацията на площада от концесионера за 5 години.
Втората сериозна пречка, която общинарите съзряха в предложението на софийското кметство, бе мястото. Чуха се и искрени предложения, че като ще се учим тепърва как се прави това, нека да е някое друго по-безопасно място, а не точно срещу парадния вход на парламента. Те поискаха общината да им покаже как този паркинг се вписва в общата транспортна концепция на града и дали входът и изходът на бъдещото съоръжение, които ще се намират от двете страни на паметника, в пиковите часове няма да доведат до още по-голямо запушване и напрежение в този участък.
Според представителя на общината Недялко Недялков, това е единственото място, определено от Столичната община като възможно място за подземен паркинг, на което са направени предварителни проучвания. Археолозите са уточнили, че за това място нямат информация да има археологически находки, но този факт не може да се изключи напълно, коментираха от общината. В договора на концесионера обаче ще е записано, че първо ще инвестира в археологически разкопки. Ако такива се открият, има два варианта, уточни Недялков. При преместваемите обекти вариантът е да бъдат изнесени от терена, ако са масивни обаче, ще трябва да се вградят в съоръжението.
Част от общинските съветници насмешливо подхвърлиха, че са кандидати за тази концесия, защото на това място се гарантира 100% заетост на паркоместата. Изказаха се дори предположения, че от самия хотел “Радисън” ще имат най-голяма изгода да получат концесия върху съоръжението.
За честна и независима журналистика
Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.
24 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
ограда и кръчми- ура
Ей, хора, този площад е визитната картичка на София! Искате да го унищожите ли? Оттам ли намерихте да започнете? Направете най-напред подобни паркинги извън центъра или под някоя новострояща се административна сграда! Нали ще има спирка на метрото наблизо? Направете го под парка дори! София е малък град, центърът й може да се обходи пеша за половин час!
после ще кажат че имало проблеми в замните слоеве, били нестабилни много глина строителите лоши, плановете сбъркани и т.н. защо просто не отворят за паркиране малко място около парламента или просто не побързат с метрото??
Този Тошко подари срещу рушвет, естествено, доста общинско имущество на мутрите. И той е от Демократкическата партия, както и шефа на Егида. Ало, момчетата от "десницата", гответе се.
Сетиха се най-после нашите градоначалници, че голям град като София се нуждае от подземни паркинги. Като се чудят кое и как е, нека да се поинтересуват от опита на големи световни столици, как се изграждат подземни паркинги на пет - шест нива под стари сгради на по 100-200 години. И двадесет години общината да няма пряка печалба от паркингите, най-голямата и печалба ще бъде въвеждането на ред при паркирането на и без това задръстените улици. А пък е почти сигурно, че при точно направена сметка срокът без печалба ще е много по-малък.
Po sveta se tshudiat kak da ogranitshat kolite v Tsentara na gradovete, nashite umnitsi praviat obratnoto.Bez Komentar - strahoten kmet si izbrahte niama shto!
Alo za kakav svetoven opit govorime! Avtomobilist!?!
А не трябва ли да се обсъди сериозно и възможността за многоетажни надземни паркинги, които все пак са по икономически изгодни като строителство.
ще е адекватна и некорумпирана? По повод Добри, вярно е че ограничават колите в големите столици, но това са места с ДОБЪР ГРАДСКИ ТРАНСПОРТ където с градския транспорт до центъра стигаш горе-долу за същото време, както с кола, а не като в София където рейс 88 се чака по 45 минути! Я да те питам как се чака толкова време на -12 градуса зиме, щото ти ако не си, аз съм чакал и знам какво е! А какво да кажем за това че в петък вечер например след 9:45 изобщо няма рейс 204? Няма и това е, брато, ако …
щеш-ходи си пеша! Така че след като висях един час по спирките, се наложи да си ходя с такси. Така че, прав си само ако София беше град с нормален транспорт. Ама тя не е, затова поне да се построят подземни съоръжения. Съвсем отделен въпрос е, че не вярвам нито за минута, че строежа ще се даде на некорумпиран инвеститор и изобщо това ще е просто нов канал общината да смуче кръвта на софиянци, след като спре да го прави с паяци.
Ti si neadekvanten element deto iskash zaradi teb da se opleska i bez tova razpleskania Tsentar. Kato hodish do Sofia-Tsentar shte hodish i se pribirash ovreme, kakto navsiakade praviat normalnite hora. Ako li ne s marshrutka.