Столичната община поиска специален статут и за улиците на София

Столичната община поиска специален статут и за улиците на София

Възможността терените за строителството на важна за столицата пътна инфраструктура да бъдат отчуждавани без право на обжалване от собствениците ще бъде разписана в Закона за общинската собственост, съобщи главният архитект на София Петър Диков в четвъртък. Той участва в първата балканска конференция за недвижими имоти “BalREc”, която се провежда в столицата на 17 и 18 май.

Очаква се промените в Закона за общинската собственост да влязат за обсъждане до края на годината. Петър Диков поясни, че целта е да се използва механизмът на отчуждаване, който действа за обектите от национално значение. При отчуждаването на терените за тях собствениците нямат право да обжалват в съда отчуждителната процедура, а само цената, по която им се заплаща собствеността, коментира главният архитект. Той поясни, че много от проектите за развитието на големи транспортни артерии в София са блокирани заради безкрайни процедури по обжалване на отчуждаването.

Нужен и е и нов закон за публично-частните партньорства коментира Петър Диков. Въпреки че беше създаден нов закон за концесиите, отново няма ясно разписани правила за публично-частното партньорство при строителните обекти, коментира главният архитект.

“Вече 8 месеца не можем да започнем строителството на подземни паркинги заради липсата на ясно законодателство”, каза Петър Диков. Той поясни, че частните инвеститори се пазят да влизат в подобни отношения, защото винаги може да се появи съмнение, че се върши нещо незаконно.

Столицата все още очаква първия си голям увеселителен парк, каза още Петър Диков. Според него още от създаването си “София ленд” не е бил планиран добре за подобна дейност, защото не е имало достатъчно територия да се развие. “На подобен парк са нужни най-малко 150-200 дка, за да се разгърне”, коментира Диков. За да е успешен, той трябва да има връзка с масовия градски транспорт, а най-добре е връзката да е с метрото. Петър Диков прогнозира, че столицата скоро ще се сдобие с подобно място за развлечения и той самият подбуждал инвеститорите към подобни проекти в периферията на столицата.

Според главния архитект с реализацията на спортно-развлекателния и голф комплекса до село Кътина ще се преодолее традиционната представа за северния район на столицата, че не е толкова престижна, колкото е южният район, обърнат към планината Витоша. Очаква се да се изградят още 3-4 нови жилищни квартали от типа “затворени селища” около столицата.

Главният архитект прогнозира и сериозно развитие на района между бул.”Цариградско шосе” и летище София. Районът на Централна гара София и Централна автогара започва да се преструктурира в обслужващ многофункционален комплекс.

София се нуждае от близо 1,2 млрд. лв. за развитието на инфраструктурата си, коментира Петър Диков. Общината ще повишава цената за издаване на разрешителните за строителство, дори и това да не се харесва на строителните предприемачи, коментира главният архитект. Това е един от източниците, които общината може да ползва за строителство на уличната инфраструктура. Повишаването ще става плавно и вероятно ще започне още от началото на следващата година. Цената за издаване на строително разрешително в Белград е между 250-430 евро за квадратен метър, уточни Диков. В Букурещ е малко по-евтино, но тарифите са подобни като при западната ни съседка. В София разрешителното е около 7 евро/кв. м,  коментира той.

Има опасност да спрем да издаваме строителни разрешителни, ако Върховният административен съд се произнесе в полза на браншовите сдружения, които обжалват новите такси, каза още Диков. Причината е, че старата наредба е отменена с решение на Столичния общински съвет.  

Кметът на София Бойко Борисов каза, че 70% от всички инвестиции в страната са в столицата и градът вече не може да ги поеме, защото е планирана за около 600-700 хиляди души, а вече надхвърля 2 млн.жители. Всяка година в столицата трайно се установяват по 100 хиляди души, коментира той.

Още от Имоти

Проявите на расизъм на националния стадион бяха: