Без план и въпреки протестите

Столичната община пусна търга за трамвая до Студентски град

Трасето ще струва над 20 млн. лв. и трябва да е готово за 9 месеца

Срещу трамвайната линия до Студенски град протестират граждани и неправителствени организации

Без одобрен регулационен план и въпреки протестите на граждани и неправителствени организации, Столичната община пусна поръчката за трамвая до Студентския град. Това стана ясно от регистъра на обществените поръчки. 

 

Поръчката е на инженеринг – проектиране и строителство, и е за над 20 млн. лв. без ДДС. Изграждането на новата трамвайна линия от Семинарията до кв."Дървеница" трябва да стане в рамките на 270 дни, е посочено в обявлението.

 

Новото трасе е част от големия проект за обновление на градския транспорт в столицата за 100 млн. лв. и се финансира от оперативна програма "Регионално развитие". За да не бъдат загубени средствата по него, той трябва да е готов най-късно до октомври 2015 г.

 

Проектът за новия трамвай беше временно замразен след протести миналото лято на живеещите в кварталите "Лозенец", "Изгрев" и "Дианабад" и неправителствени организации. Техните подозрения са, че общината се готви да изсече поредната порция дървета, за да задоволи бъдещи частни интереси за застрояване на Борисовата градина, както се случи преди години по протежението на бул."Никола Вапцаров".

 

От Столичната община пък обясняват, че правят всичко в името на столичани и целта е да осигурят бърза и удобна връзка на живеещите в Студентски град с метрото.

 

Спорната трамвайна линия

 

За новата трамвайна линия с дължина от 8.8 км единичен коловоз има само идеен проект, който е направен още през 2011 г.

 

Той предвижда трасето да започва от кръстовището на бул. "Пейо Яворов" при "Семинарията", да минава по бул. "Стоян Михайловски" през гората и да стига до жп гара "Пионер". После трамваят ще продължава по улица "Никола Габровски", където ще трака под прозорците на хората, точно както се случва с временното решение на бул."Скобелев" в центъра на столицата. За да се облекчи неудобството на живеещите по улицата, ще бъдат поставени шумозаглушителни стени, предвижда проектът.

 

След ул."Никола Габровски" трамваят продължава по бул."Г. М. Димитров" и стига до едноименната станция на метрото.

 

От там следва пътя по бул. "Св. Климент Охридски" до съществуващото трамвайно обръщателно ухо след кръстовището с бул. "Андрей Ляпчев".

 

Планирано е изграждането на 7 нови спирки, а други 11 ще бъдат ремонтирани.

 

Работа на парче

 

Регулационните планове на бъдещото трасе са одобрявани на парче, като към момента все още не е одобрен този за участъка от кръстовището на булевардите "Стоян Михайловски" и "Пейо Яворов" до гара Пионер.

 

Според неправителствени организации това се прави, за да не се види, че ще бъдат изсечени над 550 дървета. От общината твърдят, че са под 100. Недопустимо е и обявяването на обществена поръчка преди да е одобрен планът за регулация на цялото трасе, смятат още жители в района.

 

Работи се на парче, защото новото трамвайно трасе преминава през четири плана - на Студентски град, Дианабад, Борисова градина и Г. М. Димитров, каза главният архитект Петър Диков.

 

Обществената поръчка не попада по никакъв начин в противоречие с градоустройствената процедура, защото е на инженеринг, каза Любомир Христов, зам.-кметът по транспорта. По думите му докато тече търгът, Столичният общински съвет се очаква да одобри и последния регулационен план.

 

Най-изгодната оферта

 

Прогнозите са, че в търга няма да участват много кандидати. Причината е, че строителите ще трябва да работят под натиска на общественото недоволство и евентуални протести при изсичането на част от гората.

 

Крайният срок за подаване на офертите е 21 юли 2014 г. Бъдещият победител ще бъде избран по икономически най-изгодната оферта, като с най-голяма тежест е предложената цена – 60 точки. Още 20 се дават за срока за изпълнение, а останалите са за техническите показатели.

Споделяне
Още по темата
Още от България