Столичната община ще изнася паркирането към периферията на града

Столичната община ще изнася паркирането към периферията на града
Проектът за генерален план за движението в София предвижда приоритетно изграждане на буферни паркинги по основните входно-изходни артерии на града, които да освободят от автомобили централната му част. Предложението е на консултанта по изработването на плана "Мот МакДоналд", който представи своята завършена концепция в четвъртък.

Предстои Столичният общински съвет да гласува предложението на консултанта за генерален план за движението в столицата. "Мот МакДоналд" предлага да се изградят общо 9 големи буферни паркинга на основните входни артерии - "Цариградско шосе", "Обеля" в близост до магистрала "Люлин", "Ботевградско шосе" и "Цар Борис III".

Те трябва да предлагат евтино паркиране, което да мотивира хората да оставят автомобилите си именно на тях, а не да използват "Синя зона" или паркингите в центъра.

Затова ще се обмисли и промяна на схемите за плащане в центъра. Основното предложение е за първия час цената да е един лев, а след това да скочи двойно. Консултантът съветва общината да направи паркингите така, че те да не са отдалечени на повече от 300 метра от спирка на достатъчно удобен публичен транспорт.

Другата основна задача на "Мот МакДоналд" е да предложи достатъчно добра регулация на движението вътре в града, като изготви и предложения за разширяване на кръстовища.

След тяхно предложение Столичната община е решила да реконструира кръговото движение при "Четвърти километър" ("Цариградско шосе"). Четири от подложените на проучване 43 кръстовища в столицата са с оценка "най-опасни" по отношение на пътнотранспортни произшествия и жертви.

Като най-опасно е преценено именно кръговото движение при "Четвърти километър", където годишно стават по 700 инцидента. Консултантите предлагат там да се постави светофарна уредба, да се обособи бус-лента, а през кръга на кръстовището да се изгради пешеходна и велосипедна алея.

Другите кръстовища, които влизат в статистиката с най-много пътни произшествия, са на булевардите "България" и "Акад. Ив. Е. Гешов", "Константин Величков" и "Александър Стамболийски", "Константин Величков" и "Тодор Александров".

Според зам.-кмета по транспорта Любомир Христов общината няма да успее веднага да изпълни препоръките на консултанта, защото за изграждането на буферните паркинги трябват много пари.

По думите му това може да става поетапно, като първите буферни паркинги ще са при станциите от втория лъч на метрото, които предстои да станат готови през 2012 година.

Христов добави, че няма да бъде изпълнено предложението на "Мот МакДоналд" да се увеличи времетраенето на "синя зона" до 14.00 часа в събота. Сега в събота и неделя в центъра може да се паркира безплатно.

Ръководителят на работната група от общински съветници за генералния план Мартин Заимов (Алианс за София, ДСБ и СДС) заяви, че общият устройствен план на София е трябвало да бъде съобразен с генералния план за движение, а не обратното. ОУП на София бе приет преди 3 години.

Той съобщи още, че консултантите са засекли, че 85% от автомобилите по 11-те наблюдавани пътни коридори в столицата, превишават допустимата скорост с 30-40 км в час. Предложението е скоростта по Околовръстния път да се ограничи до 90 км в час, до 80 км в час да е на бул. "Брюксел" и до 70 км в час по булевардите "Владимир Вазов", "Цариградско шосе", "България", "Ботевградско шосе".

Възможно е чрез информационни портали по булевардите "Цариградско шосе", "Владимир Вазов" и "Ботевградско шосе" да се заложи динамична промяна на разрешената скорост в зависимост от натовареността на трафика.

Споделяне

Още по темата

Още от България