Столичната община ще плати 5 млн. лева на "Юнион Ивкони" заради 150 дела

Сумата е заради непризнати от общината, но постановени от съда плащания

Столичната община ще плати 5 млн. лева на "Юнион Ивкони" заради 150 дела

Около 5.2 млн. лева ще плати Столичната община на фирмата за превози "Юнион Ивкони" като извънсъдебно споразумение по 150 дела, заведени от фирмата. Те са по договор за обслужването на три линии от градския транспорт, който е действал от 2007 до 2015 година.

Предложението за споразумение беше гласувано в сряда от транспортната комисия в общинския съвет и трябва да бъде одобрено от местния парламент в четвъртък.

Според договора между общината и "Юнион Ивкони" цената, която София е плащала за обслужването на линиите, трябвало да се индексира с инфлацията. Това обаче не е правено и фирмата е завела 150 дела срещу местната власт, от които 25 вече е спечелила.

Това обясни един от вносителите на предложението за извънсъдебното споразумение - Прошко Прошков от групата на "Реформаторския блок" в общинския съвет. Той припомни, че работна група, назначена от кмета Йорданка Фандъкова, е трябвало да води преговори с дружеството, чиито първоначални претенции били за около 7.2 млн. лева обезщетение.

Прошков обясни, че делата са толкова много, защото са завеждани за всеки месец, в който общината не е плащала увеличената с инфлацията цена.

Без друг изход

Назначената от кмета работна група наела адвокати и финансови експерти, които да прегледат казуса и всички издадени фактури. "Нямаме шанс нито по текущи, нито по бъдещи дела. Договорите са така направени, че дължим тези пари", обясни Прошков, позовавайки се и на заключенията на експертите. За това работната група започнала преговори с "Юнион Ивкони" и успяла да договори намаление с около 2 млн. лева на обезщетението.

Това станало с приспадане на около 442 000 лева, които общината претендира да получи от "Юнион Ивкони" по друг договор с дружеството - за междуградски линии. Парите идвали основно от лихви по плащания по този договор, а от компанията искали и за тях да водят дела. В крайна сметка се отказали с уговорката, че това задължение ще бъде приспаднато от дълговете на общината. Допълнително от "Юнион Ивкони" са се съгласили да отстъпят с около 1.6 млн. лева от първоначалните си претенции.

Според Андрей Иванов (ГЕРБ), който също участвал в работната група, решението за споразумението трябва да се вземе бързо. Ако остане за след ваканцията на общинарите, ще се натрупат допълнително около 200 000 лева задължения заради големите лихви при забава, заложени в договора.

Предистория

Акционер в "Юнион Ивкони" е бившият депутат от ГЕРБ Ивайло Константинов. Той напусна парламента преди няколко месеца по свое желание. Името на Константинов беше замесено в скандал за разпределяне на линии на градския транспорт между шефовете на три частни фирми и общинското дружество "Столичен автотранспорт".

Тогавашният зам.-кмет по транспорта Велизар Стоилов беше уволнен от управляващия Столичната община в онзи момент Бойко Борисов.

Бусове возят пътници до метрото

На заседанието на транспортната комисия в сряда беше възродена и идеята да се пуснат микробуси в кварталите, които да возят пътниците до метрото. За това настоява общинарят от ГЕРБ Андрей Иванов. Според него администрацията трябва да представи схема за довеждащия транспорт и да я реализира, тъй като в началото на 2019 г. ще бъде пусната и част от третата линия на метрото и нуждата от такава услуга ще стане още по-голяма.

Според него анализ показва, че микробуси могат да се движат и по 30 - 35 линии, по които няма много пътници и за това сега автобусите минават на много големи интервали.

Зам.-кметът по транспорта Евгени Крусев обясни, че през есента трябва да е готова концепцията по въпроса. Според него бусове могат да возят пътниците до метрото в квартали като "Хаджи Димитър", Горна баня, "Лозенец", където улиците са тесни и не позволяват да се пуснат големи автобуси. Това щяло да е нова услуга и за нея да има различна ценова политика, т. е. да не се плаща единичен билет, стана ясно от думите на Крусев. Колко ще струва превоза до метрото обаче щяло да се реши, когато се разработи системата за електронно таксуване. Тя ще е готова най-рано след две години, но според Крусев специално този модул можело да заработи по-рано.

Зам.-кметът добави, че с малките транспортни средства превозът на пътници излизал 20 - 25 на сто по-евтино от този с големи автобуси. Така можело да се намали интервалът, през който да минават бусовете. Това важало за не толкова натоварени линии, по които превозните средства могат да се движат на 20 - 25 минути, а не както сега на 40 - 50 минути.

Преди да се случи това обаче общинският автотранспорт трябва да се сдобие с малки превозни средства.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес