Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Столичната община въвежда такса "паркинг" за инвеститори

14 коментара
Столичната община въвежда такса "паркинг" за инвеститори

Вместо да осигури необходимите паркоместа, инвеститор в строителен проект може да плати "определена сума" на Столична община и пак да получи разрешително за строеж. Това предвижда проект на Концепция за паркирането в София, публикуван във вторник от Центъра за градска мобилност.

В Закона за устройство и застрояване на столичната община (ЗУЗСО) е записано, че "строителството на нови сгради се разрешава само, ако с инвестиционните проекти се осигуряват необходимите места за паркиране и гариране в границите на урегулирания поземлен имот".

Концепцията за паркиране в София предвижда създаването на Паркингов фонд, който ще се финансира от инвеститори, които не могат да осигурят необходимите паркоместа. Те ще плащат определена такса, за всяко едно паркомясто, което не могат да изградят. Това е известно още и като "cash-in-lieu" (“пари в замяна”). "Парите от този Паркингов фонд могат да се инвестират в създаване на паркинги на други места в района", е записано в концепцията.

Зам.-кметът по транспорта Любомир Христов не пожела да коментира текста и заяви, че няма представа какво имат предвид авторите на проектодокумента. Той тепърва ще се обсъжда Столичния общински съвет.

Концепцията предвижда премахване на всички места за безплатно паркиране в София, въвеждане на разрешителен режим за паркиране в центъра, създаването на 10 хиляди нови паркоместа за следващите десет години и двойно повишаване на таксата за служебен абонамент.

Според документа необходимите паркоместа в столицата трябва да са 32 016 броя. В момента има 13 364 паркоместа на уличните платна и 2 630 паркоместа в паркинги и гаражи извън тях. Необходимите нови паркоместа са 18 652, като 4 200 от тях са на уличните платна, а 14 452 са в паркинги и гаражи извън тях.

Платеното паркиране е най-ефикасният начин за редуциране на продължителността на престой, смята работната група. Таксите за паркиране трябва да бъдат диференцирани, като уличното паркиране е по-скъпо от извън-уличното и паркирането в силно натоварените райони е по-скъпо, отколкото в другите райони.

Софийските улици ще бъдат разделени на три зони – синя, зелена и жълта. Паркирането в синя зона ще струва 3 лв. на час и ще е възможно за максимум 2 часа. Зелена зона ще струва 2 лв на час и в нея ще може да се паркира за 3 часа. Жълтата зона ще струва 1 лв и автомобилите ще могат да престояват там 4 часа.

Таксата за "служебен абонамент" да бъде различна за зоните на паркиране, се предлага още в концепцията. В синята тя ще е 700 лева на месец, в зелената - 500 лева, а в жълтата - 300 лева на месец.

Предлага се създаването на предплатени карти за паркиране.

Цената на стикера за преференциално паркиране по постоянен адрес да бъде определена на база себестойност и да бъде еднаква за трите зони за кратковременно платено паркиране, предлага още работната група.

Цените на дейностите, обслужващи контрола по паркиране, формирани по себестойността им също са публикувани в документа. В момента за блокиране на автомобил със скоба се плащат близо 10 лева, а себестойността на услуга е 15.47 лв. Репатрирането на автомобил (вдигане с паяк), което сега струва 29 лева е със себестойност 83.28 лв.

От Центъра за градска мобилност са предложили в концепцията още две цени на услуги, които не съществуват до момента. Срещу 29 лева шофьорът ще може да освободи автомобила си от извикан "паяк", ако той е започнал подготовка за репатрирането му. За 19 лв. колата също може да бъде освободена, ако минаващ по маршрута си "паяк" е тръгнал да я подготвя за вдигане.

Работната група смята за удачен подхода за изграждане на буферни паркинги на границите на Жълта зона или на входа и изхода на Зелена зона.

В документа се посочва, че в процес на изграждане са паркинги към метростанциите "Лъвов мост", "Джеймс Баучер" и "Цариградско шосе", които ще са готови през 2012 година.

Столична община предвижда изграждането на 43 подземни паркинги в центъра, като в тази цифра не са включени паркинги под дворовете на училищата.

В хода на проектиране на отделните зони за паркиране Център за градска мобилност ще предложи на кои главни пътни артерии да се забрани изцяло спирането и паркирането, като по този начин се освободи пътят на автобусите и се облекчат задръстванията.

Въвеждане на зони за паркиране само с разрешителни в терените около центъра на града, се предлага още в концепцията. Живущите, предприемачите и работещите в зоната ще могат за кандидатстват за разрешително в рамките ѝ.

анкета

Вие ни познавате. Нека го направим взаимно!

Отделете няколко минути за анкетата и ни помогнете да сме ви по-полезни.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

14 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. perekly
    #16

    Ако живея в центъра ще съм принуден да си платя място- ок.Въпросът е - ако съм отпуск или се върна през деня-ще ми гарантират ли място, на не по-далече от една пресечка?Кога ще се вземе разумно решение -също е важен въпрос!

  2. един
    #15

    каква хубава себестойност са докарали на поставянето на скоби и вдигането с паяк! Мерзавци...

  3. Але&Со
    #14

    - паркинги на няколко етажа.

  4. az
    #13

    И как ги докараха тези цифрички? Те тия са толкова нагли, че накрая ще излезе, че горките работят само на загуба!

  5. Предвиждач
    #12

    Това за предвиждането го слушам вече четвърта година. И вероятно ще продължа да го чувам и след пет години, а няма да има нито един паркинг нов изграден, защото така им е най-лесно. Фандъкова, засрами се!

  6. @@@
    #11

    вземем града обратно от мафията наречена паркинги и гаражи.

  7. petan
    #10

    Първо се променя ЗУТ (закон), ОУП (закон) и след това се приемат наредби на Столична община. В доста от наредбите има текстове в противоречие със законите.

  8. al
    #9

    Уважаемите"слуги" от общината са увеличили 5.2/пет/пъти своя "бюджет"след "Софиянски"=но апетита идва с яденето=Какво друго се е увеличило освен техните приходи,палати и апетит.Асфалта,плочките,строителните ли надници,цената на парцелите ли?????Скобата струвала 15 лв.-днес двама слагат мин.75бр.-т.е. 750лв. по сегашни разценки и те не им стигат за две надници по 35лв.=70лв.+10лт.бензин х2.2лв./лт=22лв....=100лв.Вие си направете сметка за разликата за управленски персонал и режийни разходи но го умножете

  9. parkingo-garaj
    #8

    i da se zasilva. i kogato za tova sa naeti edni chistokravni i bezskrupolni prostaci, oblecheni v milicionerski uniformi, to uspeha e palen! no uspeha e samo za maroderite ot parkingi i garaji, zashtoto efekta e nulev, neshto za koeto vseki i po vsiako vreme moje da se ubedi v sofia...

  10. поп Грую
    #7

    да осигури паркоместа в границите на имота. Това може да стане винаги ,щом сградата не виси във въздуха.Сградата ,в която е апатамента на сестра ми в Торонто,поради факта ,че епосторена по-късно ,залепена на калкан с други две съседни сгради има над фойаето на партера 4 ЕТАЖА ПАРКИНГИ И СЛЕД ТОВА ПЪРВИ ЕТАЖ С АПАРТАМЕНТИ .ПРЕД СГРАДАТА НЕ СЕ РАЗРЕШАВА САМО СПИРАНЕ ЗА СЛИЗАНЕ ОТ КОЛА ИЛИ ВЗЕМАНА НЕ БОЛЕН И Т.Н.За това освобождаване от задължение ,инвеститорите са си платили на общинарите-вносители на проекта,а после и на общината .

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.